is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door Jantje »

Hallo allemaal ik heb een vraag over een Trix mobile station 1. De snelheidsregelaar werkt in stappen de eerste twee stapje zijn een vol blokje, de daaropvolgende gaan in stapjes van 10 om weer een vol blokje te krijgen. Dit verschilt vind ik best wel veel bij verschillende locs. Zo is bijv een Roco 123257 bij drie a vier blokjes al op voldoende snelheid maar de Trix 12358 is dat pas bij een blokje of 6. Om het een en ander te verduidelijken heb ik geprobeerd een filmpje er van te maken . De locs hebben dezelfde decoder een D&H. is dit op een of andere manier aan te passen ?

https://youtu.be/ARHAUSMZzCU


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door Hube »

Heb je al geprobeerd om te spelen met de instellingen van CV2 t/m CV6?

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5653
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door FidOo »

Ja hoor. Gewoon de cv voor de maximale snelheid naar beneden instellen. Het beste is dan om de regelaar helemaal open te zetten. En dan via programmeren op hoofdspoor (POM) de cv zo instellen dat je tevreden bent met de maximale snelheid.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door michael45 »

Hoi Jantje.

Als ik naar je filmpje kijk en zie hoe je mobile station de streepjes opvult en het aantal keren dat je de snelheidsregelaar moet draaien heb ik het idee dat dit wellicht ook te maken heeft met het aantal rij stappen.
Je kan zowel op je mobile station ( tenminste.. ik wel bij mijn DR5000) de rij stappen instellen van 14 -28 - 126 stappen. Maar dit kan je ook in de decoder instellen van trein. als ik in de handleiding kijk van mijn minitrix locje dan zou dit CV29 moeten zijn. lees deze waarde eens uit. bij mijn minitrix locje is deze waarde vanuit de fabriek "14".

Misschien heb je hier iets aan ook.

Groeten


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door Jantje »

even een update tot nu toe, in mijn gebruiksaanwijzing van het mob.st. staat niets over instellen met pom, dus ik denk dat dat niet kan, er staat wel iets in over cv29 maar daar kom ik niet verder dan het ompolen van de rijrichting , er staat niet in hoe ik de andere bits kan wijzigen. Wat ik wel heb kunnen wijzigen is cv2 bij de roco naar 0 en bij de trix naar 15. Nu komt het vele draaien aan de knop redelijk overeen dus gevoelsmatig is het nu hetzelfde, blijft wel dat ik m'n eigen een slag in de ronde draai, daar tegenover staat dat de loc's wel zeer langzaam lopen zeg maar kruipen. Ik denk dat de enigste oplossing zal zijn om een uitgebreidere centrale te hebben die alles beter uit kan lezen en veranderen, of er moeten nog andere tips komen. oh ja je kunt op het mob.st. ook de rijstappen met alleen een decoder adres rijden maar dat bracht geen verschil alleen dat bij bijv.14 rijstappen de loc's bij optrekken met sprongetjes gepaard ging, niet zo mooi dus. Dan is het vele draaien mooier om te zien.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door Hube »

Jan,
Je moet in de gebruiksaanwijzing van de decoder kijken. Daar staan alle cv’s in en de waarden die je kunt programmeren.
Pom staat voor “program on main”. Die doe je om alleen de betreffende lok te programmeren. Anders worden de cv waarden van alle loks die op dat moment op de baan staan aangepast. Beter is om een apart programmeerspoor te gebruiken.
Zelfs met een simpele multimaus kun je de cv’s programmeren. Dat moet dan volgens mij met een mobielstation van Trix ook kunnen. Daar heb ik echter geen ervaring mee. Cv 5 is de max snelheid, cv 6 is de gemiddelde snelheid.
Welke decoders zitten in de loks?

Succes en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: is het volgende op te lossen met aanpassen cv's

Bericht door Sandopie »

Volgens mij kent de MS1 geen POM. Indien je CV's wilt wijzigen, al het overige materieel van de baan halen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Plaats reactie