Z21 app

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Z21 app

Bericht door hassie60 »

Welke app moet ik gebruiken voor de Z21 zonder router.?
Ik heb de Z21 uit een beginset.
Ik zie 3 apps,in de playstore.
Ik heb nu de zwartkleurige App gedowloaded.

Graag advies.

M.vr.gr.Hans


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Z21 app

Bericht door Ipharra »

Beste Hans,

Het maakt niet uit welke app je wilt gebruiken, zonder router werken ze alledrie niet.

Groet

Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Hahaha goeie reactie Guus,

Weet zo ff niet welke app de laatste is maar 8nderdaad zonder router geen app gebruik.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

De app die je hebt is de juiste (zwart logo met grote Z). Maar inderdaad zonder router geen wifi en dus geen mogelijkheid om je telefoon/tablet met je z21 te verbinden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Z21 app

Bericht door Hube »

Een wifi-router plus een vrijgave code. Anders lukt het nog niet.
Of met een netwerkkabel bedraad aan het netwerk. Maar dan nog heb je een vrijgave code nodig!
En verstand van netwerk routers!

Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Je kunt ook overstappen op een DR5000, voordelen

- volledige centrale, dus gereed voor eventuele uitbreidingen
- ingebouwde router
- werkt met de z21 app
- multimaus erin pluggen en je kunt rijden

Is wel iets duurder als een router met code, maar uiteindelijk groei je toch uit de z21 en dan is dat weer zonde van de uitgave.

Andere optie: struin MP af voor een gebruikte router met code.

My 2 cents


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Z21 app

Bericht door Hube »

Hans,
Je hebt al een z21 (de witte) met een multimaus. Deze heb ik ook en ik kan ook de Z21 app. (de zwarte met de witte Z) gebruiken omdat ik de z21 op mijn netwerk aangesloten heb en een vrijgave code heb.
Ik gebruik de Z21 app bijna nooit; Op een mobiele telefoon is het scherm te klein en voor een tablet vind ik het niet zo handig omdat ik de tablet om mijn schoot moet leggen of met 1 hand vast hou. Dan vind ik de MM eigenlijk praktischer.
Dat is mijn ervaring en dat wilde ik je even meegeven.
Een router met vrijgave code kost zo'n 40 €. Je kunt je dus afvragen of je dit het geld nu waard vindt.

met vriendelijke groet,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Z21 app

Bericht door hassie60 »

Dus een digitale treinset met een Z21 en een MM is eigenlijk niet geschikt om via de app te bedienen.
Toch raar dat ze deze set dan zo aanbieden,dan kan je er dus eigenlijk niets mee.
Op een KPN retour gaat het dus niet werken??


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Z21 app

Bericht door Ipharra »

Inderdaad Gerard de app is een leuke gadget maar werkt niet echt lekker en is bovendien ook nog redelijk instabiel.Gebruik hem af en toe om een CV snel aan te passen maar verder weinig.
Heb mijn z21 inderdaad met een netwerkkabel aangesloten op mijn thuisnetwerk. Moet je inderdaad wat netwerk instellingen aanpassen. Gebruik deze configuratie voor het sturen vanuit iTrain op de PC, en dan is de prijs van de vrijgave code nog te billijken, maar eigenlijk veel te duur want voor bijna hetzelfde bedrag krijg je er een router bij.

Groet Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Z21 app

Bericht door Ipharra »

Hallo Hans,

Het is eigenlijk andersom de app is niet zo geschikt om de z21/Z21 aan te sturen, de wifi optie is volgens mij alleen interessant als je de draadloze wifi multimaus gebruikt.

groet Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Z21 app

Bericht door Hube »

hassie60 schreef: 06 aug 2019 20:39 Dus een digitale treinset met een Z21 en een MM is eigenlijk niet geschikt om via de app te bedienen.
Toch raar dat ze deze set dan zo aanbieden,dan kan je er dus eigenlijk niets mee.
Op een KPN retour gaat het dus niet werken??
Als je de witte z21 hebt uit een startset zonder de router en de vrijgave code dan kun je de baan alleen met de MM bedienen en niet met de app.
Daarvoor zul je 40€ extra moeten betalen voor de router en de code.
Daarom is deze centrale ook zo goedkoop in de startset.
Mooier kan ik het niet maken......

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Z21 app

Bericht door hassie60 »

Oke hartelijk dank voor de antwoorden.
👍🏼👌


Gebruikersavatar

Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Z21 app

Bericht door Stoom »

Hoi Hans,
Ben het niet eens met met mijn mede forum leden.
De Z21 app is prima te gebruiken als je handmatig met meerdere treinen wilt rijden, dan is de MultiMaus toch wat minder geschikt.
Je kunt met de Z21 app ook makkelijker dan met de MM op een programmeerspoor de CV waarden aanpassen.
Gebruik zelf de Z21 app ook en heb geen problemen.
Zelf heb ik wel de code gekocht.
Kijk anders eens op https://www.z21.eu

De DR5000 is misschien wat toekomst bestendiger, maar hoe is het met de service?

Groet,
Dave
























+


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Stoom schreef: 07 aug 2019 12:57

De DR5000 is misschien wat toekomst bestendiger, maar hoe is het met de service?

Groet,
Dave
Als je een goede dealer hebt moet je kunnen rekenen op goede support, maar dat geld voor alle merken.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Stoom
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 sep 2017 12:42
Locatie: Amersfoort

Re: Z21 app

Bericht door Stoom »

Hoi Martin,
Dat klopt.
Goede support is tegenwoordig zeldzaam, maar dat is mijn mening.
Groet,
Dave


Digitaal Z21-start sinds 09/2017. Analoog sinds 02/1990. Fleischmann picollo rails.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

(Moet zich nu inhouden te roepen dat wij dat als dealer heel normaal vinden)

Is niet raar toch :mrgreen: oeps te laat :twisted:

Naast mijzelf zullen ook Freebit en Rosoft dit kunnen beamen, ook hun weten hoe belangrijk service en support zal zijn voor je bedrijf en je producten.

Even zonder gekheid, commerciële note daargelaten, je hebt helaas gelijk dat niet elke verkoper dit belangrijk vind. Persoonlijk vind ik dat het normaal is dat je als dealer weet hoe de producten werken en support geeft bij problemen. Anders moet je geen dealer zijn vind ik...

Maar goed in mijn hoofd zit een Utopia :D

Ik denk dat de vraagsteller inmiddels genoeg antwoorden heeft gehad op zijn vraag, laten weer dit draadje weet even in het gareel houden

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Z21 app

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Hans,
ik ben het met Dave eens. De Z21 App is goed te gebruiken. Zelf heb ik een simpele baan, maximaal 10 loks op de baan waarvan er eigenlijk maar 2 tegelijk rijden. Ik heb daarnaast 17 wissels. Dit alles stuur ik aan via de Z21 App, omdat ik handmatig rijd en niet via de computer. Ik heb ook een MultiMaus van het start set en deze gebruik ik weinig juist omdat ik persoonlijk de App wat makkelijker vind (maar dit is zeer persoonlijk want velen zweren bij de MM zoals je al hebt gelezen). Ik gebruik overigens wel een iPad omdat het op de telefoon wat klein is. Voordeel van de iPad is dat je een split screen hebt waar de helft van het scherm voor de trein aansturing is en de andere helft kan je gebruiken voor een 2e trein of je wissels aansturen.

Ik gebruik zelf de nieuwste versie van de App (dus de zwarte). Het grootste verschil is dat je in die versie je baan plan er makkelijker in kan zetten en dat helpt als je ook wissels en seinen wil gaan aansturen.

Ik ben ook gestart met de witte z21 maar snel over gegaan naar de duurdere zwarte. belangrijke reden is dat op de witte z21 je het voltage niet kan aanpassen en 20volt output daar houden niet alle n-lokjes van (heb ik op de harde manier geleerd). Op de zwarte versie kan je dit wel aanpassen. Tja, als je dan toch een upgrade doet kan je ook kijken naar de DR5000. Mijn onderzoek gaf me de indruk dat de zwarte Z21 wat meer 'idioot' bestendig was met minder compatability uitdagingen, maar ja, het kost wel meer. Overigens komt de zwarte Z21 ook met een router, dus die moet je dan niet los gaan kopen.

Success met het maken van de vele afwegingen.

groetjes,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Z21 app

Bericht door Ipharra »

Beste Sander,
belangrijke reden is dat op de witte z21 je het voltage niet kan aanpassen en 20volt output daar houden niet alle n-lokjes van (heb ik op de harde manier geleerd)
Is ten dele waar, standaard wordt de witte z21 geleverd met een 18 volt voeding, dus die 20 volt is wat overdreven, en als je in de specs kijkt zie je dat hij ook op een lagere voedingsspanning werkt. Heb zelf een 16,4 volt voeding in gebruik en de spanning loopt via bezetmelders dus die halen er ook nog eens 1,4 volt af en op deze manier staat er op de gehele baan een spanning van 15 volt. Niks dure Z21 met als enig extra de Loconet aansluiting die ik toch niet gebruik, voor de rest kan hij bijna hetzelfde als de zwarte Z21, je mist alleen de extra aansluiting voor een programmeerspoor. Dat is met een stekkertje van een paar euro ook op te lossen.

Groet Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Ipharra schreef: 07 aug 2019 18:22 Beste Sander,
belangrijke reden is dat op de witte z21 je het voltage niet kan aanpassen en 20volt output daar houden niet alle n-lokjes van (heb ik op de harde manier geleerd)
Is ten dele waar, standaard wordt de witte z21 geleverd met een 18 volt voeding, dus die 20 volt is wat overdreven, en als je in de specs kijkt zie je dat hij ook op een lagere voedingsspanning werkt. Heb zelf een 16,4 volt voeding in gebruik en de spanning loopt via bezetmelders dus die halen er ook nog eens 1,4 volt af en op deze manier staat er op de gehele baan een spanning van 15 volt. Niks dure Z21 met als enig extra de Loconet aansluiting die ik toch niet gebruik, voor de rest kan hij bijna hetzelfde als de zwarte Z21, je mist alleen de extra aansluiting voor een programmeerspoor. Dat is met een stekkertje van een paar euro ook op te lossen.

Groet Guus

Ook deze info is niet geheel correct.

Ten eerste is die 18V voeding een gelijkgerichte wisselspanning, doe dat maal 1,4 en je hebt de piek voltage. Minus wat hij verliest in de centrale houd je ongeveer ruw een 20V over.

Je hebt wel gelijk dat hij ook werkt met een lagere stabiele DC spanning.

Ook kan hij belangen na niet hetzelfde als een volwaardige centrale, wellicht dat je het zelf niet merkt. Een booster zoals de z21 mist op alle vlakken functionaliteit ten opzichte van de Z21 of elke andere volwaardige centrale


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Ik gebruik zelf de app ook (vooralsnog vooral omdat ik bezig ben om itrain in te stellen.) heb hem op mijn tablet en telefoon. Waarbij ik moet toegeven dat ik wissels bedienen via de telefoon onpraktisch vind op het kleine scherm. Heb iets van 24 wissels en die zijn op het overzicht nogal klein dus zit ik er gauw naast. Zie het bijgevoegde Screenshot. Op de tablet is dit al een stuk praktischer. Ik gebruik daarom vaak beide gelijktijdig en heb dan op de tablet het overzicht staan om de wissels te bedienen en op de telefoon stuur ik de loks aan.

Als je een kleine baan hebt en geen interesse hebt om via de pc te sturen is het echt een prima alternatief. En naar mijn idee 10x beter als welke handbediending ook.

Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Z21 app

Bericht door Rebel »

Als je verder nog niets hebt en uiteindelijk ook geautomatiseerd wilt gaan rijden, onafhankelijk van hoeveel loks enzo, is een
DR5000 goed om in overweging te nemen.
Let wel dat de leercurve en dus moeilijkheidsgraad hoger is.
Het is niet allemaal plug-n-play zoals hier gesuggereerd wordt, gezien mijn ervaring met mijn onlangs aangeschafte DR5000 ;)
viewtopic.php?f=26&t=13204

Ook kies je met digikeijs voor een modulair opgezet systeem, dus extra functionaliteit kan vaak betekenen dat er extra componenten gekocht moeten worden. Wil je b.v. programmeren via POM met de DR5000 dan gaat dat niet, daar heb je loconet voor nodig en dus een aanschaf van b.v. een DR5088, daar zitten dan ook gelijk terugmelders op. Het is maar net wat je wilt.
Ook v.w.b. de software moet je keuzes maken want de standaard mogelijkheden die je bij de DR5000 krijgt zijn beperkt.
Ik wil iTrain gaan gebruiken en daarvoor tik je dus ook weer een bedrag voor af.
Maar dan kun je ook leuke dingen gaan doen, als je veel vrije tijd over hebt :)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Sorry rebel, maar wat je nu schrijft is niet waar!

De DR5000 is inderdaad niet Plug&Play, maar bij mij krijg ik deze zonder problemen aan de gang. Helaas kan ik jou niet verder helpen met je probleem.

En elke centrale die je koopt zul je moeten uitbreiden met componenten als je geautomatiseerd wilt rijden. Je hebt dan namelijk altijd terugmelders en wisseldecoders nodig. De DR5000 ondersteund standaard (als je de Z21 app gebruikt) alles wat een Z21 ook kan (behalve Zimo decoders updaten). Ik kan zonder enig extra component Decoder programmeren, uitlezen, treinen besturen.

Overigens is POM met de DR5000 gewoon probleemloos en daar hoef je geen Loconet of iets voor te hebben! Wat niet kan is Uitlezen on the Main (railcom) zonder speciale terugmelders die dit ondersteunen!
Wat betreft software ben je eigenlijk volledig vrij, want de standaard mogelijkheden van de DR5000 zijn juist zeer uitgebreid. Je hebt tot wel 4 verschillende mogelijkheden om je DR5000 met een software pakket te verbinden dus er is er eigenlijk altijd wel 1 die werkt.

(je kunt elk vrijwel elk software pakket gebruiken wat er is, en dat je hier voor moet betalen is geen uitzondering. Dit staat volledig los van de DR5000! Eigenlijk is alleen Koploper en RocRail gratis. De rest is alles betaalde software. Itrain is hier zeker niet de duurste!)

Jouw z21 is daarintegen eigenlijk alles wat je boven beschrijft. Beperkt in alle opzichten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Wat Joost zegt, sluit me er bij aan


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Z21 app

Bericht door Sandopie »

Joost, Martin,

Met de z21start, in combinatie met de MM, kan je ook CV's lezen en schrijven. Dus in dat opzicht verschilt de z21start niet van de DR5000.

Het klopt dat de laatst genoemde centrale meerdere bussen ondersteunt en daardoor flexibeler is wat uitbreiden betreft. Echter met de z21start kan je een gemiddelde modelbaan aansturen, en dan bedoel ik niet een baan van het formaat "Schellenbach"! Alles valt of staat met de wensen van de gebruiker.

Wil deze b.v. RailComm volledig implementeren, dan betwijfel ik of de DR5000 daar geschikt voor is. De RailComm bezetmelders van Digikeijs deugen, in mijn optiek, in dat opzicht niet. Ze zijn te ongevoelig (10-15 mA) om het stroomverbruik te detecteren. Dit kan van belang zijn als je met volledige detectie wilt gaan werken. Misschien dat het i.c.m. de traditionele bezetmelders wel lukt, dat weet ik niet. Ook betwijfel ik of de voor RailComm te gebruiken bus, LocoNet, gezien de hoeveelheid data die RailComm vergt, wel snel genoeg is.

Dus wat mij betreft is de DR5000, niet zoals jullie het hier doen voorkomen, de ultieme centrale. De z21start heeft zijn beperkingen, maar deze zijn niet zo dramatisch als jullie doen voorkomen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Ik zie de z21 start niet als dramatisch, alleen beperkt.
Ja hiermee kun je een baan automatiseren, nee geen schellenbach, wel mijn eigen baan. Maar dat neemt niet weg dat de z21 (zeker als we prijs mee gaan nemen) veel minder waar voor je geld biedt als een DR5000

En persoonlijk vind ik het heel Railcom verhaal leuk bedacht maar slecht geïmplementeerd waardoor de toepassing naar mijn idee gewoonweg niet haalbaar. (en ik doel dan vooral op decoders die fabrieksaf dit niet ondersteunen, of hierdoor slecht reageren)
Dus uiteraard bepaald de eisen van de gebruiker wat voor hem toereikend of werkbaar is. Maar de DR5000 staat naar mijn mening wel met Kop en Schouders ver boven alle andere centrales als je naar prijs vs. opties kijkt.

Is het de ultieme centrale, nee dat weer niet. Daarvoor zou je hem moet kruisen met een Ecos.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie