Z21 app

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Z21 app

Bericht door Rebel »

Als je verder nog niets hebt en uiteindelijk ook geautomatiseerd wilt gaan rijden, onafhankelijk van hoeveel loks enzo, is een
DR5000 goed om in overweging te nemen.
Let wel dat de leercurve en dus moeilijkheidsgraad hoger is.
Het is niet allemaal plug-n-play zoals hier gesuggereerd wordt, gezien mijn ervaring met mijn onlangs aangeschafte DR5000 ;)
viewtopic.php?f=26&t=13204

Ook kies je met digikeijs voor een modulair opgezet systeem, dus extra functionaliteit kan vaak betekenen dat er extra componenten gekocht moeten worden. Wil je b.v. programmeren via POM met de DR5000 dan gaat dat niet, daar heb je loconet voor nodig en dus een aanschaf van b.v. een DR5088, daar zitten dan ook gelijk terugmelders op. Het is maar net wat je wilt.
Ook v.w.b. de software moet je keuzes maken want de standaard mogelijkheden die je bij de DR5000 krijgt zijn beperkt.
Ik wil iTrain gaan gebruiken en daarvoor tik je dus ook weer een bedrag voor af.
Maar dan kun je ook leuke dingen gaan doen, als je veel vrije tijd over hebt :)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Sorry rebel, maar wat je nu schrijft is niet waar!

De DR5000 is inderdaad niet Plug&Play, maar bij mij krijg ik deze zonder problemen aan de gang. Helaas kan ik jou niet verder helpen met je probleem.

En elke centrale die je koopt zul je moeten uitbreiden met componenten als je geautomatiseerd wilt rijden. Je hebt dan namelijk altijd terugmelders en wisseldecoders nodig. De DR5000 ondersteund standaard (als je de Z21 app gebruikt) alles wat een Z21 ook kan (behalve Zimo decoders updaten). Ik kan zonder enig extra component Decoder programmeren, uitlezen, treinen besturen.

Overigens is POM met de DR5000 gewoon probleemloos en daar hoef je geen Loconet of iets voor te hebben! Wat niet kan is Uitlezen on the Main (railcom) zonder speciale terugmelders die dit ondersteunen!
Wat betreft software ben je eigenlijk volledig vrij, want de standaard mogelijkheden van de DR5000 zijn juist zeer uitgebreid. Je hebt tot wel 4 verschillende mogelijkheden om je DR5000 met een software pakket te verbinden dus er is er eigenlijk altijd wel 1 die werkt.

(je kunt elk vrijwel elk software pakket gebruiken wat er is, en dat je hier voor moet betalen is geen uitzondering. Dit staat volledig los van de DR5000! Eigenlijk is alleen Koploper en RocRail gratis. De rest is alles betaalde software. Itrain is hier zeker niet de duurste!)

Jouw z21 is daarintegen eigenlijk alles wat je boven beschrijft. Beperkt in alle opzichten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Wat Joost zegt, sluit me er bij aan


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Z21 app

Bericht door Sandopie »

Joost, Martin,

Met de z21start, in combinatie met de MM, kan je ook CV's lezen en schrijven. Dus in dat opzicht verschilt de z21start niet van de DR5000.

Het klopt dat de laatst genoemde centrale meerdere bussen ondersteunt en daardoor flexibeler is wat uitbreiden betreft. Echter met de z21start kan je een gemiddelde modelbaan aansturen, en dan bedoel ik niet een baan van het formaat "Schellenbach"! Alles valt of staat met de wensen van de gebruiker.

Wil deze b.v. RailComm volledig implementeren, dan betwijfel ik of de DR5000 daar geschikt voor is. De RailComm bezetmelders van Digikeijs deugen, in mijn optiek, in dat opzicht niet. Ze zijn te ongevoelig (10-15 mA) om het stroomverbruik te detecteren. Dit kan van belang zijn als je met volledige detectie wilt gaan werken. Misschien dat het i.c.m. de traditionele bezetmelders wel lukt, dat weet ik niet. Ook betwijfel ik of de voor RailComm te gebruiken bus, LocoNet, gezien de hoeveelheid data die RailComm vergt, wel snel genoeg is.

Dus wat mij betreft is de DR5000, niet zoals jullie het hier doen voorkomen, de ultieme centrale. De z21start heeft zijn beperkingen, maar deze zijn niet zo dramatisch als jullie doen voorkomen.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Ik zie de z21 start niet als dramatisch, alleen beperkt.
Ja hiermee kun je een baan automatiseren, nee geen schellenbach, wel mijn eigen baan. Maar dat neemt niet weg dat de z21 (zeker als we prijs mee gaan nemen) veel minder waar voor je geld biedt als een DR5000

En persoonlijk vind ik het heel Railcom verhaal leuk bedacht maar slecht geïmplementeerd waardoor de toepassing naar mijn idee gewoonweg niet haalbaar. (en ik doel dan vooral op decoders die fabrieksaf dit niet ondersteunen, of hierdoor slecht reageren)
Dus uiteraard bepaald de eisen van de gebruiker wat voor hem toereikend of werkbaar is. Maar de DR5000 staat naar mijn mening wel met Kop en Schouders ver boven alle andere centrales als je naar prijs vs. opties kijkt.

Is het de ultieme centrale, nee dat weer niet. Daarvoor zou je hem moet kruisen met een Ecos.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Ik zeg Dinamo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Het ultieme, de beste, het geloof. Jullie ongelovigen :evil:

Joh doe lekker wat je zelf wilt. Maar baseer je advisering op feiten en niet op een mening. Ik ben zwaar Dinamo fanaat, en toch verkoop ik meer Digkeijs, ESU en Uhlenbrock. Je persoonlijke mening is niet relevant voor een ander, die beleeft het anders als jij.

De DR5088RC functioneerd gewoon goed. Rij er al sinds het begin mee op de beursdemo module. Hier draaien in totaal 2 DR5000 systemen zonder ooit een simpele storing gehad te hebben. En daarbij snap ik het voordeel can Railcom maar zie ik de meerwaarde er niet van in bij computergestuurd rijden. En dat is weer een persoonlijke mening.

Joost heeft feitelijk gelijk, als je de prijs tov de mogelijkheden van de z21 bekijkt tov de DR5000 l, dan wint Digikeijs op papier gewoon dik. Maar waarom de z21, expresnet legt het gigantisch af tegen Loconet, de Piko Smartcontroll wint het op dat vlak ook van de z21.

En zo kunnen we gebaseerd op feiten nog wel even doorgaan. Maar jij moet met je baan rijden, een ander niet :D


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

ludo_nws
Berichten: 46
Lid geworden op: 04 mar 2019 22:18

Re: Z21 app

Bericht door ludo_nws »

Ik heb de router en de app werkt perfect. De router is ook niet zo duur



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Z21 app

Bericht door thevandijks »

Ik heb nu al een aantal jaren de z21 met de app in gebruik, op mijn baan een 10 tal digitale locomotieven waarvan er vaak toch 4 of 5 tegelijk rijden. Dit met 2 x mulimaus en de Ipad. Werkt prima.

Groet Hans



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Z21 app

Bericht door Willempie »

De z21 is niets anders dan een Multi-Maus met een Ethernet aansluiting. Daar mee open je de mogelijkheid tot wifi en besturen via een iPhone e.d.

De DR5000 heeft al een WIFI mogelijkheid ingebouwd, dus kun je die via soortgelijke App's aansturen met je iPhone e.d.

Groetjes.



Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Z21 app

Bericht door Sandopie »

Martin,

Mijn conclusie dat de DR5000+DR5088RC niet geschikt is voor een volledige implementatie van RailComm met volledige detectie is gebaseerd op feiten en geen persoonlijke mening. De feiten zijn:

1. De centrale ondersteunt alleen RailComm kanaal 1,
2. De centrale ondersteunt geen AKC, hiervoor is kanaal 2 vereist,
3. De centrale ondersteunt geen QoS, ook hiervoor is kanaal 2 een vereiste,
4. De centrale ondersteunt geen Speed, hiervoor is ook kanaal 2 een vereiste,
5. De DR5088RC melder is niet gevoelig genoeg (10-15mA) om een asweerstand van 20KOhm te detecteren bij een baanspanning van 15V.
Ik weet dat dit wel te omzeilen is door zwaardere weerstanden te gebruiken, alleen zal dit resulteren in een exorbitant hoog verbruik t.o.v. het
maximale vermogen dat mijn booster kan leveren (3000mA). Het verbruik zal dan bij 100 goederenwagens (elk voorzien van een weerstand op de
buitenste assen) in mijn schaduwstation uitkomen op ((100*2)*10mA)=2000mA, of te wel ik ben in een klap 2/3 van mijn boostervermogen kwijt.

De info voor de punten 1 en 5 heb ik van de website van Digikeijs.
De overige punten kan je terug vinden in de MIBA extra 1-2015.

Ik wil hiermee niet aangeven dat het Digikeijs systeem niet goed is. Wat ik alleen maar wil aangeven is dat dit systeem, in mijn ogen, niet geschikt is voor het, door mij, aangehaalde voorbeeld.

Nogmaals voor de goede orde. De info van de punten 1 en 5 stammen van de Digikeijs website. Blijken deze niet te kloppen dan is Digikeijs een klant misgelopen (ikke zei de gek).


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Z21 app

Bericht door Heiko »

Door de "professionals" onder ons wordt de DR5000 als centrale vaak geadviseerd i.v.m. met de vele mogelijkheden die er met deze centrale mogelijk zijn en de gunstige aanschafprijs.

Maar onder ons zijn er ook beginners die met treinen wil rijden zonder gebruik te maken van een computer. Beginners die graag een plug en play systeem willen. Die systemen zijn in de handel maar die zijn vaak erg duur.

Is een MultiMaus eenvoudig op een DR5000 aan te sluiten zonder een aansluiting te hoeven maken op de PC?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Z21 app

Bericht door martindomburg »

Ja


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Z21 app

Bericht door u43hvs »

Ik ben een beginner en gebruik sinds een jaar de 5000 deze hangt alleen aan de pc voor een update. De rest van de tijd gaat alle bediening en decoder aanpassingen via de Z21 app op een iPad .


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Heiko schreef: 17 sep 2019 09:55 Door de "professionals" onder ons wordt de DR5000 als centrale vaak geadviseerd i.v.m. met de vele mogelijkheden die er met deze centrale mogelijk zijn en de gunstige aanschafprijs.

Maar onder ons zijn er ook beginners die met treinen wil rijden zonder gebruik te maken van een computer. Beginners die graag een plug en play systeem willen. Die systemen zijn in de handel maar die zijn vaak erg duur.

Is een MultiMaus eenvoudig op een DR5000 aan te sluiten zonder een aansluiting te hoeven maken op de PC?
Heiko, ik zou willen adviseren om de handleiding van de dr5000 eens te downloaden en door te lezen. Ik denk dat je dan al meer duidelijkheid krijgt in wat die dr5000 allemaal kan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Z21 app

Bericht door Heiko »

Bedankt voor het advies Joost. Ik heb deze al een beetje doorgelezen. Het probleem is dat er heel veel mogelijkheden zijn met dit apparaat.

Maar ik ben bang dat als ik dit apparaat aanschaf ik avonden achter de PC bezig ben om de boel werkend te krijgen.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Z21 app

Bericht door Heiko »

Waar ik nu achter kom is dat je door de digikeis dr5000 aan te sluiten op de pc ook treinen kan besturen en functies kan toekennen. Dan is er dus niet perse een z21 app, locmaus, itrian of koploper noodzakelijk.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Klopt deels Heiko, al kun je zonder verdere software geen treinen opslaan ofzo waardoor je niet makkelijk even een trein kiest. Je kunt wel door een adres te kiezen een trein en al zijn functies aansturen. Maar toekennen als in onthouden en de volgende kees gelijk die lok kiezen kan niet.
Overigens uren achter je pc zou niet nodig moeten zijn. Toegegeven ik ben handig met computers en dergelijke, ik had hem binnen een uur aan de gang.

Overigens zou ik die App wel aanraden omdat dit best fijn werkt. Vooropgesteld dat je een telefoon hebt waarop dit werkt. (dus geen kpn swing of bakeliet draaiding of hoe dat in de middeleeuwen ook heette ;-) )
Maar hier kun je dus wel treinen in opslaan en functies opslaan per lok.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Z21 app

Bericht door Heiko »

Goed dat je dat even zegt. Ik kan dus in de geïnstalleerde software van digikeijs geen database maken van de beschikbare locs. Ik heb daar de Z21 app voor nodig of een locmaus van Roco/fleischmann of een programma van iTrain of koploper.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Ja, dat klopt inderdaad. Dat is de huidige stand van zaken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Z21 app

Bericht door Archer »

Het kunnen besturen via de app was voor mij juist de reden om digitaal te gaan rijden en een startset met z21 te kopen een aantal jaren geleden. Sinds kort heb ik nu ook de DR5000 vanwege de al genoemde voordelen: lage prijs, veel aansluitingen, ingebouwde wifi en ondersteuning voor de Z21 app! Ik heb nog geen ervaring met de zwarte Z21 maar wel met de z21start en de DR5000 dus beperk mijn mening even tot die twee.

Ik heb beide app's gebruikt en de nieuwe ziet er een stuk moderner uit maar vond de oude ook al veel fijner werken dan alleen de MM zou kunnen doen. Het kunnen selecteren van een lok uit een lijstje en dan met icoontjes de functies kunt bedienen (na het instellen hiervan natuurlijk) vind ik ook een leuke toevoeging. Door de app op zowel mijn telefoon als tablet te gebruiken kan ik handmatig met 3 treinen tegelijk rijden of zelfs 4 met de MultiMaus erbij. Wat ik nog wel mis is een synchronisatie tussen bijvoorbeeld mijn telefoon en tablet zodat een lok maar een keer ingesteld hoeft te worden in de app. Of dat via RailComPlus deze automatisch wordt toegevoegd!!! :D

Wat je wel mist is het fysieke gevoel van de draaiknop wat de MultiMaus dan weer wel bied, en daarom heb ik ook een Wifi MultiMaus gekocht en met de DR5000 gebruikt. Hoewel het functioneert ben ik niet echt tevreden over deze combi met name omdat de wifi van de DR5000 bijna 30 seconden nodig heeft om op te starten na een herstart van de centrale. Misschien is dit niet vaak nodig maar bij het instellen van de wifi en LAN verbindingen reageerde de hele centrale soms niet meer :oops:
Daarnaast is heel soms de verbinding ineens verbroken terwijl er maar 1 trein rijd en de afstand minder dan 30 centimeter is naar de DR5000! En soms wordt de knop in de "stop" positie niet of slecht doorgegeven waardoor de trein langzaam door blijft rijden. Geen idee of dit een bekend issue is of ligt aan mijn DR5000, de Wifi maus of andere instellingen.

De z21start kan naar mijn mening veel meer dan ik tot nu toe hier gelezen heb en is het vooral de ontbrekende aansluitingen en het feit dat de app zonder vrijschakelcode niet gebruikt kan worden waar de beperkingen in zitten. En met een DR4088RB kan zelfs bezetmelding worden toegevoegd als je dat zou willen om later via PC aansturing te rijden. De router die roco bij de vrijschakelcode levert kost los nog geen 20 euro en is voor mij als IT'er met veel kennis van netwerken compleet overbodig, gelukkig kan de code nu ook los gekocht worden zonder de router en heb dit ook gedaan voor mijn tweede startset met ICE waar ook een z21start in zat.

De DR5000 heb ik ook gekocht met het doel om RailCom te gaan gebruiken op mijn baan in opbouw en verbaasde mij inderdaad ook dat de dit zonder DR5088RC niet volledig ondersteund wordt. Bij de z21start werkt zowel POM als direct CV modus zonder problemen mits je er rekening mee houd dat er niet meer dan 1 lok op de baan staat in het laatste geval. Wat mij ook stoort is dat de DR5000 op het programmeer spoor bij het direct CV's programmeren een duidelijk hoorbare klik maakt en waarschijnlijk een relais gebruikt om te schakelen van signaal. Het geluid valt best mee maar voelt aan als een onderdeel dat kan gaan slijten op den duur al weet ik niet of dit terecht is en kan het best een hoge kwaliteit relais zijn natuurlijk. De z21start daarin tegen doet dit volledig stil en verandert alleen van led kleur om aan te geven dat het signaal anders is. Wat mij ook stoort is dat de wifi niet uit te zetten is als ik alleen via de LAN aansluiting wil verbinden en dan heb ik het nog niet eens over de manier waarop dat ingesteld moet worden met die vreemde tools op de PC. Voor de doelgroep vast handig dat de software eruitziet als het apparaat maar in gebruik vind ik ze behoorlijk irritant en onduidelijk. Dan zal ik het niet eens hebben dat die software er alleen maar is voor Windows..... :cry:

Dit is een lange post geworden..sorry...maar wilde vooral mijn ervaring met zowel de z21start als de DR5000 delen en dat beide gewoon prima centrales zijn om te gebruiken met de app. Maar ook dat de DR5000 toch ook niet helemaal een volwaardig alternatief is zonder extra uitbreidingen als je RailCom wil gebruiken. Vanwege mijn interesse in de techniek heb ik ze beide en binnenkort ook de zwarte Z21 om te zien wat die allemaal voor nieuwe mogelijkheden geeft.


Groeten,
Pascal

Sandopie
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Z21 app

Bericht door Sandopie »

Pascal,

Als je Railcom wilt gaan gebruiken kijk dan ook eens naar BiDiB van Fichtelbahn. Zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding. Bij directe bestelling bij Fichtelbahn moet er bij sommige componenten nog wel wat soldeerwerk verricht worden. Wil je niet solderen dan zijn bij MiniatuurwereldNederland kant en klare prints te koop.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Z21 app

Bericht door FidOo »

Je kunt je instellingen van de app(bijvoorbeeld op je telefoon) gewoon exporteren en daarna importeren in de andere App (bijvoorbeeld tablet) dit is alleen vrij omslachtig omdat je het export bestand moet opzoeken en dan als bijlage moet versturen met een mail oid en vervolgens op de andere op de juiste locatie moet opslaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Z21 app

Bericht door u43hvs »

Dat is mij tussen een iPad en Android smartphone nog nooit gelukt
Op de iPad de HD versie 2.3.21. Op de Android versie 2.6.9


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Plaats reactie