Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Wie heeft er ervaring met het omzetten van analoog bedrijf naar digitaal bedrijf van de Minitrix ET87 (nr. 12526)? Het treinstel loopt (met de analoge stekkerverbinding erin op de NEM 651 aansluiting) analoog perfect, de binnenverlichting brandt en de front- en sluitlichten branden wisselend rood en wit, op basis van de rijrichting.

De ombouw van analoog naar digitaal zou slechts het verwijderen van de analoge stekker zijn en deze vervangen door een DCC-decoder met NEM 651 pen-aansluiting.

Is het echt zo simpel??
Daar er bij dit model altijd witte frontlichten en rode sluitlichten branden (afhankelijk van de rijrichting) worden in mijn beeld de front- en sluitlichten gestuurd door diodes op basis van het omdraaien van de gelijkspanning. Dat werkt absoluut niet bij de digitale spanning. De diodes moeten dan verwijderd worden: dus solderen aan de printplaat van het treinstel.
Met mijn kennis van de 6-pins aansluiting van een decoder (witte en gele draad voor verlichting vóór óf achter) kunnen deze 2 aansluitingen nooit zorgen voor het wisselend én tegelijkertijd branden van front- en sluitlichten.

Kan iemand antwoord geven of mijn redenering juist is, of dat ombouw van analoog naar digitaal inderdaad slechts het plaatsen van een decoder is? Ik wil graag voorkomen, dat ik een dure decoder (of mijn nog duurdere treinstel) “om zeep” help.

Met vriendelijke groet,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Rob Fongers »

Barry,

Je beredenering kan juist zijn, echter denk ik dat de diodes op de dummy zitten en dat die gelijk mee verwijderd worden. Sluit en front zitten gekruist op wit en geel. Dus eenmaal front + sluit andere zijde en omgekeerd

En waarom probeer je het niet gewoon, je hoeft niet te solderen en wil hem toch digitaal hebben


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door FidOo »

Volgens mij heb je gewoon gelijk Rob,

Mijn minitrix BR E52 heeft precies het zelfde en daar was het ook gewoon een kwestie van omprikken van het printje. Geen aanpassingen nodig voor de wisselende LED verlichting.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Wim Ros »

Modelspoorbarry schreef:L.S.

De ombouw van analoog naar digitaal zou slechts het verwijderen van de analoge stekker zijn en deze vervangen door een DCC-decoder met NEM 651 pen-aansluiting.

Is het echt zo simpel??
Ja, zo simpel is het echt.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

Heren,

Met dank voor de opmerking en ondersteuning. Ik ga het maar proberen.
Mocht ik toch tegen vreemde zaken aanlopen, dan kom ik terug op dit mooie forum.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Rob Fongers »

Anders mag je ook terug komen hoor ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

Heren,

Tot op heden niet gelukt om de zaak draaiende te krijgen. Analoge stekker eruit, decoder erin en dan rijden: bij mij geen resultaat.
Ik heb 3 decoders geprobeerd, die overigens allen op de Decodertester van ESU perfect draaien. Ook programmeren met de LokProgrammer van ESU, in combinatie met de Decodertester, gaat prima.

Als ik de decoder in de ET87 zet, herkent LokProgrammer hem niet en kan ik geen CV's wijzigen.
Echter in de teststand gaan de front- en sluitlichten al branden, zonder dat F0 is ingeschakeld. Schakelen van F0 geeft geen enkel zichtbaar verschil of resultaat. De motor reageert absoluut niet.

De decoder in een andere (niet-Minitrix loc) en deze rijdt probleemloos en verlichting werkt prima.

Iemand ideeën???

GRoeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Wim Ros

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Wim Ros »

Barry, trek de decoder dan eens uit de nem stekker en draai hem 180 graden om, en steek hem er dan weer terug in.
Wedden dat hij het dan wel doet?

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

Hallo Wim,

Bedankt voor de tip, maar ik krijg nu toch de indruk, dat ik als erg dom wordt beschouwd. Ik ben geen echte Nederlander: immers, ik lees eerst goed de gebruiksaanwijzing, voordat ik begin. Ik ben ook niet helemaal onbekend met inbouw van decoders. Ik heb al meer dan 30 locs (van verschillende merken en leeftijden, waaronder ook Minitrix) omgebouwd en allemaal lopen ze prima en zijn goed te programmeren.

Ik ben dit draadje ook begonnen met de vraag of het echt zo simpel is: analoge stekker eruit, decoder erin. Ik had namelijk al enige pogingen achter de rug, met ook nog een Uhlenbrock decoder, voordat ik de vraag op dit forum uitzette. Resultaat: noppes.
Ik heb de gewoonte om eerst de fout bij mij zelf te zoeken, want 99 van de 100 maal ligt de fout bij jezelf. Dan pas kijken of de apparatuur niet goed werkt, e.d.

Uiteraard heb ik de decoders al 180 graden gedraaid. Sterker nog, ik heb dat met alle decoders gedaan. Ik heb zelfs een decoder met draden gebruikt en deze in de aansluitingen gestoken. En ja, ook deze op 2 verschillende manieren. Het resultaat: steeds hetzelfde.

De vraag bij Keuterman gesteld, maar die verschuilt zich achter onbekendheid met de door mij gebruikte decoders en de door mij gebruikte apparatuur. Kan de boel uiteraard opsturen naar hem. Kortom: nog weinig opgeschoten.

Ik heb bewust het nieuwste model gekocht met een NEM651 stekker, om gedoe met draden en freeswerk te voorkomen. Voor jullie beeld: ik heb ook nog een andere (fabrieksnieuwe) Minitrix loc, die exact hetzelfde probleem geeft. De artikelnummers van mijn loc: 12522 en 12526
Langzamerhand begin ik te geloven in het adagium, dat ik vaker heb gehoord op fora: Minitrix: geen "Plug & Play", maar "Plug & Pray".

Toch hoop ik, dat jullie nog tips of suggesties hebben, in welke richting ik moet zoeken. Input en feedback is altijd welkom.

Het is en blijft een mooie hobby en iets uitpuzzelen geeft veel voldoening.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door shoven »

Barry,

De ervaring die ik heb met de Minitrix stekkers is dat ze het goed doen met een decoder met stekker, totdat je de kap erop zet. De kap drukt de decoder omlaag (die steekt licht schuin omhoog) waardoor het contact met 1 of meer pennetjes wordt verbroken. Heb je het al getest met de kap er nog af?
Bij AL mijn Minitrix locs zat er een stekker in die ik eruit heb geknipt, en vervolgens een decoder met draden erin gesoldeerd. (je hoeft niet te frezen, hij kan boven de motor als je die goed afdekt met een plaatje of stevig tape)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Steven,

Inderddaad zonder kap getest (anders blijf dat ding erop en eraf halen, met risico van beschadigingen). De decoder vastgehouden e.d. Je ziet dan soms licht aan en uitgaan: dus los contact. Ik zat al in dezelfde richting te denken: gewoon solderen.
Het is de poging waard. Bij een loc (12511) zit de stekker bovenop de paltine, dus dat moet gemakkelijk gaan.
Bij de andere loc (12526) zit de stekker onder de platine: iets meer werk dus.

Ik ga het weekeinde een poging wagen. Jullie horen het resultaat.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Wim Ros

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Wim Ros »

Barry, nee hoor je wordt niet als dom of wat dan ook beschouwd.

Het is gewoon de meest voorkomende fout, die door velen wordt gemaakt.

De kenmerken van een verkeerdom geplaatste decoder zijn dat de verlichting brand aan beide zijden van de lok zonder dat de functie aan staat. Volgens mij lees ik deze kenmerken in je bericht. ;)

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door shoven »

Modelspoorbarry schreef:... De decoder vastgehouden e.d. Je ziet dan soms licht aan en uitgaan: dus los contact. Ik zat al in dezelfde richting te denken: gewoon solderen. ...
Inderdaad, gewoon solderen, dan weet je zeker dat je contact maakt. Als je de stekker eraf wipt kun je op de printbanen solderen. Je hebt nog een decoder met stekker als het goed is. Als je die gewoon met de pootjes op de printbanen vast soldeert blijft hij gelijk boven de motor hangen en hoef je minder moeite te doen om te zorgen dat de decoder de motor niet raakt.
Waarom Minitrix zo'n k* stekker gebruikt weet ik niet, waarschijnlijk verkopen ze te weinig eigen decoders... :evil:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door spoor65 »

Hoi,

Klinkt idd als wederom het bekende Minitrix decoder spook.
Om eerlijk te zijn, bij mij in de minitrix loc`s zitten ook alleen minitrix decoders, en ik heb (tot nu toe) geen probleem.
Een loc die ik zelf kort geleden verkocht heb aan iemand anders kreeg bij hem ineens wel problemen met een andere dan de minitrix decoder.

kortom idd, of een orginele minitrix decoder gebruiken of de stekker eruit knippen en solderen.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

Heren,

@ Wim Ros:
Met de stekkerdecoder erin gaat de front- en sluitverlichting steeds branden, ongeacht hoe ik de decoder er in zet. 180 graden draat geeft geen ander effect, dan als beschreven. :idea: Vandaar mijn twijfel aan de loc zelf. Het ding is fabrieksnieuw, maar ja: ombouw naar digitaal valt niet onder garantie, als het niet door een erkende dealer is gedaan en geen originele Minitrix / Märklin onderdelen zijn gebruikt. Jullie weten welk prijskaartje aan ombouw door een dealer hangt.

@ Een ieder:
Mijn dank voor jullie tijd, geduld, ideeën en suggesties. ;)
Ik ga één loc gebruiken om de decoder vast te solderen. Als dan het probleem weg, kan ik de ander zo ook oplossen en weet ik meteen hoe ik in de toekomst met Minitrix locs moet omgaan.

Ik blijf wat aan de voorzichtige kant, als ik het verhaal van Freddy (spoor65) lees. Kennelijk hebben Minitrix locs een paar onvermoede eigenschappen. :? Ultieme oplossing is om er Minitrix decoders in te zetten, maar die zijn behoorlijk aan de prijs, heb ik ontdekt. Maar ja, een dure loc aan de kant laten staan, is ook geen oplossing.

We werken dus rustig verder. Heb ik weer vragen, dan ziet u mij weer terug.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door spoor65 »

Barry,

Probleem met minitrix is eigenlijk dat ze daar hun eigen idee hebben omtrent NEM normen,
dit heeft tot gevolg dat de stekkertjes wat aan de ruime kant zijn, en de pinnetjes van hun eigen decoders daarop zijn aangepast en dus iets dikker dan bij andere decoders, vandaar ook dat ik met de minitrix decoders geen probleem heb, maar al veelvuldig de problemen van andere decoders in minitrix stekker hier en op het andere forum heb zien langs komen.

Ook winkeliers kennen het probleem overigens.

Mocht je niet teveel minitrix locs hebben, en je garantie niet willen verspelen van een nieuwe loc, dan is mogelijk voor een enkele loc, het verschil van pakweg €15 euro voor de decoder te overzien. Natuurlijk kun je een decoder ook door een winkelier in laten bouwen, want dan zal hij je de garantie moeten gaan geven daar hij zelf de loc heeft omgebouwd, alleen zal het prijsverschil dan zeker niet kleiner worden dan wanneer je voor deze een minitrix decoder kiest.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door FidOo »

Ik heb mijn eerste loks laten ombouwen door wapstad.

Dit zijn nieuwe minitrix loks die digitaal voorbereid waren (BR E52 en BR52) in de BRE52 zit een trix decoder, en in de BR52 zit een lenz.
Kosten waren 116 euro totaal. (dus erg duur)

Maar omdat het de eerste waren (en het ook de duurste loks in mijn bezit) heb ik toch maar wat meer neer gelegd met de garantie dat het goed is.

Daarnaast heb ik in oude locomotieven eerst zelf de keuhn decoder gezet, om een soort te oefen.
Als ik nu weer een minitrix lok zou hebben met stekker. dan zou ik het zelf doen en dan ook solderen als het stekker gedeelte niet goed werkt.

Succes in ieder geval.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

@ Joost,
Wapstad is mij bekend als oud-Hagenaar (ik heb er vlak in de buurt van de originele winkel gewoond). Ik vind de reisafstand nu (Zwolle – Rijswijk) te groot. Wel al een lang bestaande zaak en ik rijd er wel eens langs al ik bij de familie op bezoek ga. Het zijn mij laatste 2 nieuw aanwinsten, dus twijfel ik nog of ik het zelf ga proberen.

@ Freddy,
Toch merkwaardig, dat een van de groter producenten een afwijkende stekker inbouwt. Blijkbaar willen zij inderdaad hun eigen decoder promoten. Ik heb totaal geen ervaring met de decoder van Minitrix. Kun jij wat licht in de duisternis brengen?? Zijn deze hetzelfde van kwaliteit, dezelfde mogelijkheden en dezelfde manier van programmeren als de standaard DDC-decoder??

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door FidOo »

Nou, om even in te springen op je vraag over de decoder vna trix.

Hij doet wat hij moet doen. Rijden (en dat doet hij waanzinnig mooi in mijn BRE52) lichtjes schakelen netjes. En hij is gewoon te programmeren.

Het enige wat ik merk is dat deze een hoogfrequent geluid maakt wat je hoord bij lage snelheden, bij hoge snelheden is het er wel maar wordt het overstemd door het rijgeluid.
Maar dit kan te maken hebben met de motor (aangezien hier standaard een maxon motor in zit.)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door spoor65 »

Barry,

Tja wat kan ik vertellen over de trix decoders.

Ik gebruik dus de decoder met artikelnr 66838 dit is een multiprotocol decoder die zowel Selectrix/DCC als Analoog te gebruiken is, en die ook nog eens zelf herkent op welk systeem hij staat, je hoefd dus nooit iets om te schakelen of anders te programeren als je eens de loc op een analoog baan zet, of bijvoorbeeld eens op een baan van iemand anders die dan toevallig selectrix gebruikt.

Verder werken de decoders prima, licht is schakelbaar, rijstappen zijn in te stellen, eigenlijk gewoon net als elke andere decoder. Dus ik ben er erg tevreden over. Alleen even goed de handleiding lezen, zowel van de decoder als van je loc, want bij klokanker-motoren word een andere instelling van de decoder aangeraden (motorregel variant op 3 en impulsbreedte op 0) dit om schade aan de motor te voorkomen, waarbij ook vermeld word dat dit soort schade door verkeerde instelling van decoder buiten de garantie valt.

Alleen de prijs, ja das dan net ff een ander verhaal, ze zijn wat duurder dan de gemiddelde decoders, wat natuurlijk jammer is.

Zelf heb ik tot nu deze decoders gekozen, omdat ook ik ze tot nu alleen in nieuwe lockjes heb gebruikt, en ik me zelf nog niet heb durven wagen aan het zelf inbouwen.
Ben ik overigens wel een keer van plan om het zelf te gaan doen, decoder bakken in een locje, maar daar neem ik dan liever een wat oudere loc voor, dan 1 die mij persoonlijk te waardevol is.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door shoven »

Modelspoorbarry schreef:Toch merkwaardig, dat een van de groter producenten een afwijkende stekker inbouwt. Blijkbaar willen zij inderdaad hun eigen decoder promoten. Ik heb totaal geen ervaring met de decoder van Minitrix. Kun jij wat licht in de duisternis brengen?? Zijn deze hetzelfde van kwaliteit, dezelfde mogelijkheden en dezelfde manier van programmeren als de standaard DDC-decoder??
Tja, het is niet anders. Ik beperk me bewust tot een paar merken locs, met Minitrix als favoriet gezien de prijs/kwaliteit verhouding. Met helaas die prut-stekker. Dus toen ik laatst een dure Fleischmann goedkoop op de kop tikte via eBay dacht ik een degelijk geheel te kopen. Dat was ook zo, maar wat ze bij Flm als plek voor de stekker hebben bedacht... waardeloos, je moet allemaal moeilijk gedoe doen met de draden om een decoder er fatsoenlijk in te krijgen (zie foto, dank aan Rob F). Het schijnt alleen echt soepel te gaan met een Flm decoder...
De enige waar ik fatsoenlijke stekkers aantref zijn Kato en Roco (en Hobbytrain in de nieuwe BR189). Maar toch blijf ik ook Minitrix en Flm kopen.
Bijlagen
Flm decoder prut.jpg
Flm decoder prut.jpg (68.58 KiB) 3400 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Zo zie je maar: het lijkt mooi, die NEM651 stekker, maar de praktijk is anders.
Ik heb inderdaad zelf de decoders in diverse locs ingebouwd. Inclusief al het noodzakelijk frees- en soldeerwerk. Juist om te voorkomen, dat ik een mooie, dure loc "om zeep" help, heb ik gekozen voor locs met een decoderstekker. En wat is de uitkomst: toch weer solderen en rommelen óf .... het dubbele bedrag voor een (in functie beperkte) decoder betalen.

Mijn insteek is nu, dat ik de locs laat ombouwen door de leverancier, zodat ik zeker weet, dat ik garantie heb, als er ergens iets mis gaat. Kost een paar centen, mar dan heb je ook wat.
Gelukkig kan ik het mij op dit moment veroorloven.

Het gaat bijna op hetzelfde lijken als met echte auto's: 20 jaar geleden kon je die met een bahco en een schroevedraaier repareren. Tegenwoordig komen er computers aan te pas en worden alleen nog onderdelen uitgewisseld. Sleutelen, repareren en vakkennis, hó maar.
Toch maar hopen, dat onze hobby dat bespaart blijft, maar ik ben bang ........

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Rob Fongers »

Barry,

Ik ben het wat de treinen betreft niet met je eens, ja de rest wel zoals het auto voorbeeld.

Wat nodig is natuurlijk wel een beetje affiniteit tot de materie. Met een beetje geduld en inzicht is iedere loc te digitaliseren, net zoals je een bouwpakket wissel decoder of S88 in elkaar kan solderen. De aansluitingen van de decoders matchen vaak niet met elkaar en komt ook voort omdat er geen normen gesteld zijn waar de decoder aansluiting moet zitten.

Maar er is hoop :mrgreen: :mrgreen: De componenten zullen met de jaren kleiner en veelzijdiger worden waarschijnlijk zelfs met een speakertje op de decoder zodat je daar ook geen zorgen meer over hoeft te maken.

Anderzijds is het voor mij een uitdaging om allerlei tierlantijntjes te maken zoals sluit verlichting al dan niet knipperend. Dat de kennis wegloopt is niet waar, de kennis verschuift naar een hoger level en heeft veel meer te maken om dingen onder het mom van economie, zoals verbruik, te beperken onder valse voorwendsels van o.a. Global warming en anderzijds meer comfort te geven aan de gebruiker. Mijn vrouw heeft nog gewassen met een wasbord en daar had je helemaal heen kennis voor nodig alleen maar brute kracht.

Ik wil niet meer terug hoor :mrgreen: :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door Modelspoorbarry »

Hai Rob,

We dwalen wat af van het topic, maar ik ben het met je eens wat de treinen betreft: met geduld en inzicht is heel veel te bereiken. Het is leuk om zelf de decoder in een “oude” loc te bouwen of sluitverlichting in wagons. In dat opzicht helpt de elektronica ons heel erg en geeft veel vreugde: steeds kleinere en meer geavanceerde decoders, mooie kleine LED-jes, weinig stroomverbruik, e.d. Inderdaad brengt het zaken naar een hoger level. Alleen ontstaat wel de vraag of iedereen dat nog kan “behappen”. Het risico is, dat de hobby (zeker in digitale uitvoering) voor steeds minder toegankelijk maakt. Dat zou ik erg jammer vinden, want eindelijk zit de hobby weer in lift.

En inderdaad: ik maak ook gebruik van de zegeningen van de moderne ontwikkelingen en zou er een aantal niet meer willen missen. Anderzijds hebben ze zaken wel veel “jachtiger” gemaakt en mag van mij, in sommige situaties, het tempo wel wat omlaag. Mensen krijgen dan misschien iets meer tijd voor elkaar: het is nu soms erg individueel.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaliseren van ET87 van Minitrix (nr. 12526)

Bericht door shoven »

Voor een deel voel ik wel met je mee hoor Barry, maar aan de andere kant zorgen de nieuwe mogelijkheden weer voor nieuwe aanwas. Zelf ben ik heringetreden en in digitaal gestapt. Dat is iets wat ik begrijp (ik ben IT-er van huis uit) en elektronica was voor mij toch een extra drempel (daar weet ik dan weer weinig van). Door het digitale kon ik vrij snel een baan in elkaar zetten en aan de gang. Voor de details en verfijningen zal ik tzt wel naar allerlei elektronica moeten grijpen, maar dat doe ik dan stukje bij beetje. Als ik wat ik wil analoog had moeten doen, had je een aardige kans gehad dat ik was afgehaakt.
Grosso modo vind ik het een zegening, de digitale modelspoormogelijkheden. De hobby gaat duidelijk met zijn tijd mee, en net als bij andere zaken die veranderen gaat dat niet voor iedereen even soepel. Maar ik ben wel met je eens dat de dingen soms wel een tandje langzamer mogen, of zoals ze hier zeggen "op 't gemakje". 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie