Perron spoor in twee blokken/secties?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Folkert van Wijk »

Bij wijze van oefening ben Ik mijn baan in anyrail aan het opsplitsen in secties/blokken.
Ook om te kijken hoeveel terugmelders ik nodig heb.
Bij het station heeft één spoor een lengte van zo'n 30 cm en één spoor een lengte van zo'n 40 cm.
Ik ga de baan met iTrain besturen.

Nu vraag ik mij af of ik de spoortjes voor het station moet opsplitsen in twee blokken/secties om de Treinen soepel binnen te laten lopen.
één sectie afremmen en de ander stoppen? Of kan iTrain je loc netjes en langzaam aan het eind van je sectie laten stoppen?


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Ipharra »

In iTrain is het niet noodzakelijk om een rem en stop sectie in een blok te hebben, je kunt namelijk op positie stoppen. Je geeft dan aan waar in het blok de trein moet stoppen en iTrain regelt het verder zodat de trein netjes op dat punt stopt. Van belang is dat vooral in zo'n kort blok de lok goed te ijken wat betreft snelheid en reactievertraging zodat hij ook op de goede plaats stopt. Hiervoor is op het iTrain forum een goede manual te vinden hoe je dat doet.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Folkert van Wijk »

Toppie, dat scheelt weer een stel terugmelders.
Toch maar even zien dat ik op dat forum kom...


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Ipharra »

Scheelt inderdaad een aantal melders, je hebt er in principe maar één nodig per blok. Trouwens binnen iTrain gaat men steeds meer over op het rijden op positie i.p.v. met rem en stopmelders te werken. Aanmelden op het forum is een fluitje van een cent en zo geregeld voor je door Xander, helemaal als je al iTrain hebt aangeschaft.

Groet Guus


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Rebel »

Leuk om te lezen dat jij in precies dezelfde fase zit met iTrain als ik. :)
Ik ben ook nog steeds bezig met een klein proefbaantje om iTrain onder de knie te krijgen.
Op dit moment heb ik een binnen en buitenbaan die ik tegengesteld van elkaar gedefinieerd heb in iTrain.
Er zitten ook wissels tussen, maar die heb ik even vast ingesteld, omdat ik nog niet met servo's of anders bezig ben.
Dat is voor een volgende fase.
Ook ik heb voorlopig gekozen voor 1 bezetmelder per blok, aangezien het een klein baantje betreft.
Anders worden het wel hele kleine/korte blokken en lijkt mij niet zinvol.
Ik heb het nu al redelijk voor elkaar dat de treinen binnen een blok tot stilstand komen.
Hiervoor heb ik wel de decoders van de betreffende lokjes proefondervindelijk zo ingesteld dat ze
mooi op een bepaalde plaats in de blokken tot stilstand komen. Dus ook een beetje gespeeld met CV 3 en 4.
Ik weet ook nog niet precies wat nu de ideale aanvliegroute is om je lokjes te configureren i.c.m. iTrain, maar
het werkt nu wel zoals ik het wilde.

Hieronder een screenshot van mijn baantje.
De BR103 start in baan A Blok 1 met de klok mee.
De BR151 start in baan B Blok 1 tegen de klok in.
De BR103 gaat van blok BL01A naar blok BL02A
De BR151 gaat van blok BL01B naar blok BL02B

Voor beide treinen heb ik ook een treinroute aangemaakt.
Het is allemaal wel een heel gezoek en veel lezen voordat je door hebt hoe je dit moet doen in iTrain.
In de handleiding staat veel (online gedownload in pdf formaat), maar niet alles kun je daar in terugvinden.
Er zijn domweg teveel functies en combinaties in iTrain. Dus moet je dit zelf een beetje uitvogelen :)

Ik ga de handleiding niet uitprinten, want ik werk met 3 25-inch schermen en kan zo op 1 van de schermen het
pdf document met CTRL-F heel gemakkelijk doorzoeken naar een term of onderwerp, terwijl ik op een ander scherm
werk met iTrain.


Afbeelding


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je Rebel.
Het uit printen is om een en ander in een luie stoel eens door te kunnen lezen.
Denk zelf niet dat ik met een proefbaantje ga beginnen maar gelijk in het groot aan de slag ga...
Hoewel dat misschien wel een goed idee zou zijn...
Ga binnenkort beginnen met de bouw van mijn baan, maar één en ander zal langzaam gaan. We hebben af en toe tijd nodig om te sparen voor de verdere bouw of uitbreiding.
Intussen ga ik me in iTrain verdiepen, ik hoop dat het ook mogelijk is om het programma droog te draaien zonder een echte baan.
Het finetunen kan dan later...


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door Ipharra »

Beste Folkert

Je kunt in iTrain eerst alles virtueel testen, dus je kunt alvast je baanplan intekenen en dan droog oefenen om te kijken of alles doet wat het doen moet.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Perron spoor in twee blokken/secties?

Bericht door BenQ »

Persoonlijk zou ik echte iTrainvragen op het iTrainforum plaatsen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie