Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Folkert van Wijk »

Het doel is uiteindelijk een baan te hebben waar zo'n 4 tot 6 treinen op rond rijden.
Korte lokale treintjes, iets langere "intercity's'en een goederen treintje en 1 tot twee tandrat treintjes die heen en weer pendelen.
Daarnaast komt er een kabelbaantje van Brawa
wij willen er naar toe dat de treinen op tijd gaan rijden ("de kabelbaan daar weer op reageert'). waarbij er af en toe een trein in een tunnel verdwijnt en daar op een dubbelspoor even geparkeerd wordt.

Maar hoe vlieg ik dat aan qua volgorde van werken?
We gaan werken met iTrain.
Maar dan... als ik eenmaal de rails en wissels voor een eerste keer heb liggen,
1 Kan ik dan het beste gelijk een (Digikeijs) centrale kopen en er aan hangen?
Kan ik dan vast zonder verdere terugmelders en andere aansluitingen met iTrain test rijden om te kijken of de trein alles kan berijden?
2 dan de wissels aansluiten en zorgen dat die naar behoren worden aangestuurd?
3 dan overal terugmelders aan hangen en aansluiten
4 Overwegen, en wissels en de kabelbaan aansluiten.
Is dit de slimste volgorde?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Nico Essers »

Folkert,

Iedereen heeft zijn eigen redenen om via een bepaalde volgorde alle onderdelen aan te sluiten. Ik kan dus alleen aangeven hoe ik het gedaan heb en/of hoe ik het de volgende keer zou doen.
Omdat je digitaal wilt rijden is een centrale een vereiste om de treinen te laten rijden dus wil je testen zal deze aanwezig moeten zijn.
Tijden het leggen van de rails heb ik meteen de blokindeling gemaakt omdat ik plastic raillasjes hiervoor gebruik. Dan hoef je achteraf niet de rails door te slijpen. De rail zou ik het eerst voorzien van de benodigde aansluitingen. Dan het railstuk plaatsen en aansluiten aan de voeding en melder en zo verder de baan opbouwen. Op deze manier kun je ieder gelegd stuk meteen testen op de juiste werking en is aanpassen heel eenvoudig. Dus ook de wissels meteen aansluiten en testen alvorens verder te gaan. Voordeel hiervan is dat je de gegevens ook steeds meteen in iTrain verwerkt om te testen zodra een blok gelegd is en dus zo beetje bij beetje iTrain compleet maakt. Zorg er wel voor dat wel het plan volledig getekend is in iTrain. Daarnaast heb ik eerst een klapper gemaakt waarin alle gegevens zoals bloknummer, terugmelder, lengte rail enz terug te vinden is. Het vergt wat meer voorbereiding maar maakt het geven van benamingen eenvoudiger en overzichtelijker.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door OBBinN »

Zoals hierboven beschreven werk ik ook ongeveer, echter leg ik grote delen van de baan aan, waarna ik bepaal waar de diverse blokscheidingen komen en dus achteraf even het railtje doorslijp. Voor reeds bekende plaatsen gebruik ik plastic raillasjes. Groot en deels zorg ik er vooraf wel voor dat er een aansluitdraadje aan de rails gesoldeerd zit, dit voorkomt een hoop gemopper als je er niet lekker bij kan (achter op de baan oid)
In het vervolg hierop sluit ik de betreffende blokken direct aan op de juiste bezetmelder, al spaar ik vaak wel een berg aansluitingen op om die (onder de baan) achter elkaar door aan kan sluiten en niet steeds op de baan 2 stukken rail leg en dan weer onder de baan, eerst groot en deels alle rails, dan alle aansluitingen.

De wissels leg ik er wel gelijk in, maar sluit deze niet direct aan, tenzij er aansluitende sporen zijn die ook gelegd zijn. Anders laat ik de wissel voor wat het is tot de aansluiting er wel ligt.

Iedereen heeft zijn eigen manier van werken wat prettig werkt, al doende kom je vanzelf jou manier van prettig werken tegen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Folkert van Wijk »

Kan ik voor het testrijden de elektrische fleischman wissels ook met de hand om zetten?
Of vinde de wissels dat net leuk?


Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Modelbouwerke »

Je kan de wissel met de hand bedienen.
Daar kunnen ze echt tegen en heeft geen negatieve invloed.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Rebel »

Hoi Folkert, voor het uittesten (rondrijden) op de baan kun je de wissels met de hand omzetten. Zo kun je een beetje de logica
van de bezetmelders testen. Alleen het echt automatisch rijden wordt dan een beetje lastig.
Met iTrain rij je van blok naar blok, dus dan moet je wel steeds de wissels zelf omzetten.
Mijn ervaring is dat dit niet echt lekker werkt. Je heb dan toch niet echt de Fun-factor van iTrain.
Maar mijn advies zou zijn, begin klein en probeer eerst alle technieken en uitdagingen uit die je in je 'Grote Plan' wilt gaan uitvoeren.
Zo kun je de werking, kennis en ideeen die je hebt eerst op je gemak uitproberen en opbouwen en tegen minder kosten. Tevens loop je dan niet het
risico allerlei zaken aan te schaffen die je naderhand beter niet had kunnen kopen omdat je gaandeweg tot andere inzichten en oplossingen
gekomen bent. Je bent nog maar amper hiermee bezig en je hebt al een hele lijst met vragen, die anders alleen maar groter gaat worden vrees ik.
Collega van mij begon ook fanatiek en enthousiast aan een hele grote baan met alles erop en eraan en is na een half jaar al weer helemaal
opnieuw begonnen, omdat het niet allemaal zo fijn werkte als aanvankelijk uitgedacht.
Het is maar een tip en iedereen is natuurlijk vrij om het te doen zoals hij het zelf goed acht. Dat is ook wel de charme van de hobby :)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Willempie »

Folkert van Wijk schreef: 14 sep 2019 10:13
Maar hoe vlieg ik dat aan qua volgorde van werken?
We gaan werken met iTrain.
Maar dan... als ik eenmaal de rails en wissels voor een eerste keer heb liggen,

1 Kan ik dan het beste gelijk een (Digikeijs) centrale kopen en er aan hangen?
Kan ik dan vast zonder verdere terugmelders en andere aansluitingen met iTrain test rijden om te kijken of de trein alles kan berijden?
Hier heb je iTrain of een PC niet bij nodig.

2 dan de wissels aansluiten en zorgen dat die naar behoren worden aangestuurd?
Nee, wissels sluit je gelijk staat helemaal los van je treinen en iTrain.

3 dan overal terugmelders aan hangen en aansluiten
Nee, dat doe je gelijk tijdens het aanleggen van de baan, leggen van de rails.

4 Overwegen, en wissels en de kabelbaan aansluiten.
Is dit de slimste volgorde?
Nee, als aan iets werkt sluit je het gelijk aan en test je het. Kom je later niet voor verrassingen te staan.

Je maakt eerst een ontwerp op papier, daar bepaal je waar bezetmelders komen, en dat is aan het begin en het eind van een blok, en een blok zit meestal tussen 2 wissels. Wissels zitten nooit in een blok.

Groetjes.


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door jeemka »

Je kan beginnen met 1 bezetmelder per blok, oftewel blok = bezetmelder. In Itrain heb je daar genoeg aan, als je met posities werkt. Je moet dan wel je locs even ijken. Later kan je een blok nog in meerdere bezetmelders verdelen. Een ongedetecteerd deel van een blok wordt niet zo veel meer toegepast.
Voor het ontwerpen van je baan is Anyrail erg handig. Daar kan je mee beginnen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dan jullie wel voor de reacties.
Ben de afgelopen anderhalf jaar al met Anyrail bezig geweest en er ligt inmiddels een plan klaar.
Tevens ben ik in iTrain begonnen de baan in te tekenen.
Ik begrijp dat het digitale spul in één keer aanschaffen en aansluiten het handigst is.
Dus gaan we nog even door met sparen en intussen ook na denken over een testbaantje of maar eens een curses volgen...


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door shoven »

Folkert, als ik jouw vragen zo zie wil ik je echt adviseren eerst klein te beginnen, met een proefbaantje met een paar wissels. Er is een online cursus, maar die gaat uit van Koploper (hier te vinden). Misschien is er voor iTrain ook zoiets?
Met een testbaantje kun je uitvogelen hoe alles werkt en wat wel en niet bevalt, en wat jij een prettige volgorde van werken vindt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Modelbouwerke »

Folkert, ik ga ook beginnen met een proefbaantje.
Mijn bedoeling is om een dubbele ovaal te leggen met 2 wissels.
De baan onder verdelen in blokken met de nodige blokscheidingen met plastic raillasjes of doorslijpen.
Dan de bedrading met zorg aanbrengen en alle (laten we het voorlopig nog even analoog testen) +draden en alle - draden met elkaar verbinden.
Deze aansluiten op een gewone trafo en zien of ik overal kan rijden.
Dan komt het digitaal maken er pas aan.
Zo zie ik het begin van mijn baantje.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door jeemka »

Vraag toegang tot het iTrain forum. Daar staat bij de Veelgestelde vragen een Stap voor stap handleiding mét een testbaantje. Kan je zo nabouwen en bestuderen om de werking van iTrain te snappen. Je kan ook een proeflicentie vragen.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door BenQ »

Zo heb ik het ook geleerd. :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door martindomburg »

Mijn advies:

- Begin eerst met het leggen van een ovaal met een inhaalspoor als proefbaan.
- Maak een keuze of je de wissels met magneetspoel of servo aan wilt sturen.
- Koop een centrale of een systeem wat bij jou past, met daarbij een bezetmeldmodule en schakeldecoder (Tenzij je voor Dinamo zou kiezen)
- Sluit eerst de twee wissels aan, en test deze op de centrale
- Verdeel het ovaal met de inhaalsporen over 4 blokken in (De vrije baan neem je twee blokken voor)
- Bedraad de vier blokken elk met een spanning A vanaf de centrale en 2 bezetmelders B via de bezetmeldmodule. De scheiding van de twee melders zijn willekeurig binnen het blok. Je hebt absoluut geen melder nodig aan het begin of het eind van het blok, dat is ouderwets.
- Regel dit in iTrain in, en ga een locomotief ijken en inregelen (Hiervoor kan je een tutorial vinden op mijn website)
- Als dat rijd, geef je de wissels een wisselmelder
- Regel de blokken perfect in zodat je in iTrain nauwkeurig een loc kan laten stoppen.

Expirimenteer ook een met rangeren en omlopen door activatiemelders toe te brengen, dit zijn korte melders aan de beide uiteinden van een blok van 5 cm lang.

Nu ben je klaar om met de opgedane kennis een bewuste strategie neer te zetten voor je definitieve modelbaan.
Het is absoluut niet moeilijk maar je moet er gewoon mee beginnen. Er worden ook voldoende workshops gegeven en er is genoeg support te vinden op dit gebied.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door jeemka »

Folkert,

Wat ik nog vergat: op het iTrain forum staan onder Nederlands, Tutorials, ook een stel instructie video's.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank jullie wel, voor de goede raad.
De Tutorials heb ik inmiddels gevonden en ben ze druk aan het bekijken.

Nogmaals dank.


Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Rebel »

Voor iTrain zijn er al redelijk wat instructievideo's beschikbaar, die ik ook gevolgd heb.
zie hieronder
Of had je deze al gevonden?



"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Logische volgorde van aansluiten en opbouwen.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je Rebel, deze had ik inderdaad al gevonden.


Plaats reactie