DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door boumacor »

Nadat er wat wissels gesmolten zijn vraag ik het mij af of ik mijn baan op meerdere punten kan voeden met de uitgang van de z21 interface. Polariteit is een duidelijk verhaal, maar kan het eigenlijk wel ?


z21 Start met 2 x Multimuis

thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door thevandijks »

Je kan een ringleiding maken vanuit de z21. Dus op meerdere punten de baan van spanning voorzien.
Wissels kan je beter voeden met een aparte voeding (een trein trafo is daar heel bruikbaar voor)

Groet Hans



Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door boumacor »

Hallo Hans,

Bedankt voor je reactie, de wisselaandrijvingen heb ik gevoed uit een separate voeding en een DR4018. Dat werkt prima, maar afgelopen dagen heb ik smelt plekken op mijn wissels gekregen en ook gaan ze slecht geen en weer. Denk dat er teveel vermogen door de wissel gaat, naar het 2e deel van de baan. Ik ga een 2e en 3e aansluiting op de rails maken die parallel moet komen dus op de standaard aansluiting.

Mooi klusje voor morgen .

bedankt, groeten Cor-Jan


z21 Start met 2 x Multimuis
Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door PietB »

boumacor schreef: 14 sep 2019 21:47 afgelopen dagen heb ik smelt plekken op mijn wissels gekregen en ook gaan ze slecht geen en weer. Denk dat er teveel vermogen door de wissel gaat
Kan het niet zo zijn dat je wissel spoelen te lang van spanning worden voorzien en dat ze daar te heet van worden?

grt Piet.



thevandijks
Berichten: 430
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door thevandijks »

PietB schreef: 15 sep 2019 10:37
boumacor schreef: 14 sep 2019 21:47 afgelopen dagen heb ik smelt plekken op mijn wissels gekregen en ook gaan ze slecht geen en weer. Denk dat er teveel vermogen door de wissel gaat
Kan het niet zo zijn dat je wissel spoelen te lang van spanning worden voorzien en dat ze daar te heet van worden?

grt Piet.
Ik denk dat de DR4018 niet goed ingesteld staat, ik weet niet meer zo snel hoe je het ding moet programmeren, zoek even op Youtube staan filmpjes hoe je dit moet doen.

Groet Hans


Gebruikersavatar

PietB
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 nov 2018 22:08
Locatie: Hoofddorp

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door PietB »

Google maar eens op dr4018 programmeren
Er is genoeg te vinden.
Ik denk zomaar dat jouw DR4018 is ingesteld als lichtseindecoder en dat ie constant spanning blijft afgeven.
En dat is voor wisselaandrijvingen funest.
grt Piet.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door Willempie »

boumacor schreef: 14 sep 2019 21:21 Nadat er wat wissels gesmolten zijn vraag ik het mij af of ik mijn baan op meerdere punten kan voeden met de uitgang van de z21 interface. Polariteit is een duidelijk verhaal, maar kan het eigenlijk wel ?
Maar wat is er nu precies gesmolten??
De rails of de aandrijving?

In het eerste geval heeft het niets met de DR4018 en de aandrijving te maken.
In het tweede geval kan het een niet goed werkende eindafschakeling te samen met een verkeerde preset instelling zijn van de DR4018.

Voeden van de baan op meerdere punten is geen probleem. Als je gebruik maakt van terugmelding via stroomdetectie doe je dat eigenlijk al.

Als je nu kortsluitingen hebt op je wissels geeft dat aan dat je ergens een keerlus situatie hebt. Of een algemene aansluit fout maakt.

Groetjes.



Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door boumacor »

Het is intern in de wissel zelf die gaat smelten. De aandrijvingen doen het prima. Vooralsnog heb ik 2 extra voedingspunten gemaakt op de baan en het smelten van de wissels behoord nu tot het verleden.


z21 Start met 2 x Multimuis

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door Rem_Brand »

Fijn dat de oplossing is gevonden.

Zoiezo altijd handig om je baan op meerdere punten te voeden.
ik heb ieder railstuk (werk met peco flex) en wissels gevoed vanaf een "ringleiding".


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

Onderwerp starter
boumacor
Berichten: 121
Lid geworden op: 21 feb 2019 20:15

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door boumacor »

Heb inmiddels ook wat voeding gemaakt op rangeer / parkeer deel en het resultaat is verbluffend, veel minder problemen met locs die slecht lopen of gewoon soms stoppen. Wat een verbetering, echt een aanrader voor iedereen !


z21 Start met 2 x Multimuis

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: DCC baan op meedere punten voeden vanuit z21

Bericht door Willempie »

Fijn dat je ook hebt uitgevonden dat dit de enig juiste manier is van aansluiten van een modelbaan. Ongeacht of hij digital bediend wordt of dat hij analoog is.

Groetjes.


Plaats reactie