Xtreme keerlus icm bezetmelding

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door OBBinN »

Ik heb 2 van de xtreme keerlusmodules (RoSoft) op de baan zitten waarvan 1 inmiddels bijna helemaal aangesloten, enkel de bezetmelding moet nog. Nu werk ik met 2 melders per blok, de xtreme heeft voor 3 melders aansluitingen. Kan ik zonder problemen 2 aansluitingen doorlussen om zo volledige bezetmelding van het complete blok te krijgen?
Nu werkt het gehele spul al, dus er kan ook een ongedetecteerd stuk in, maar heb liever volledig gedetecteerd.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door Maurits71 »

nee dat kan niet, uit de gebruiksaanwijzing

De xTreme keerlus meldt zich dus in 3 secties terug, waarbij A+B dezelfde sectie is en wordt doorgegeven via aansluiting SDa. SDc spreekt voor zichzelf is de middelste sectie. D+E wordt doorgegeven via SDe. Dat maakt dat de complete xTreme keerlus gebruikt wordt als blok met 3 meldsectie.

2 simpele oplossingen, dit blok voorzien van 3 melders. of inderdaad een ongedetecteerd stuk erin. ik heb 5 units en werkt prima dus zou me er niet druk over maken


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door OBBinN »

Ja, 'handleiding' gezien uiteraard, maar toch benieuwd naar de mogelijk heden, vandaar. Bedankt voor de reactie 👍🏻


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door Willempie »

Wouter,

En die 2 melders per blok zijn dan ieder de helft van het blok als je 2 richtingen rijdt?
Of rij je in 1 richting. en is de binnenkomst melder lange en de stopmelder kort.
Via de xTreme keerlus kun je in via 2 richtingen binnenkomen, daarom is hij onderverdeeld in 3 secties, waarbij de binnenkomst sectie de zelfde lengte heeft als de stopsectie, en waarbij sectie C1 bepaald hoe lang de trein mag zijn en daarbij mede bepalend is wat de bloklengte is. Waarbij de stopsectie en de aanmeldsectie nooit gelijktijdig bezet mogen zijn.
Of je sectie C van een melder voorziet of niet is voor de werking van het blok binnen b.v. iTrain niet belangrijk. iTrain weet dat het blok bezet is ook al is er geen enkele melder actief, en hij weet ook op welke positie de trein zich in het blok bevind.

En dit geval zijn 2 melders het minimum aantal voor dat blok, en mogen het er 3 zijn, moet niet het mag.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door OBBinN »

Willem, het blok wordt maar in 1 richting bereden. Binnenkomst melder is lang, stopmelder kort.
Ik rij met iTrain, werking e.d. snap ik, was enkel benieuwd naar mogelijkheden voor volledige detectie. Maar dan voorzie ik enkel binnenkomst en stop van een melder.

Dank voor de reactie!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door Willempie »

Wouter,

Dan is er toch geen enkel probleem.
Dan verbind je SDc met SDa als SDe de korte melder is.
Of je verbind SDc met SDe als SDa de korte melder is. En je hebt 2 melders voor je blok.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door OBBinN »

Wim,

Dit is wat ik nodig had! Voordat ik iets in rook zou laten opgaan wilde ik zekerheid ;)
Bedankt 8-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

kees_kors
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2019 14:07

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door kees_kors »

Hallo allemaal.

Ik heb een rosoft keerlusmodule geinstalleerd op mijn baan. Die werkt prima, niets op aan te merken. Ik wil nu gebruik gaan maken van de aansluitingen SDe, c en a om een koppeling te maken met de terug/bezetmelder. Ik gebruik bezetmelders van digikeijs. Nu mijn probleem, welke uitgang op de rosoft ik ook gebruik, ik zie geen melding op de DR4088. Ook is mij miet helemaal duidelijk waar de gnd aansluiting voor dient op de rosoft. Ik hoop dat iemand hier het verlossende antwoord voor me heeft. Alvast bedankt.



FidOo
Berichten: 5629
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door FidOo »

Volgens mij heb je dan alles goed, alleen mist 1 van de railspanningen op de GND aansluiting. En dan even goed opletten dat je de juiste railstaaf gebruikt.

Zie ook het 3e plaatje hier: http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

(gaat om de bruine draad)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door Wim Ros »

Kees,

De GND aansluiting is de draad die het stroomkringetje rond maakt.

Dus de aansluiting van de tegenrails van de meldsecties.

Mvg
Wim.



kees_kors
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2019 14:07

Re: Xtreme keerlus icm bezetmelding

Bericht door kees_kors »

ik dank u allen. Probleem opgelost.


Plaats reactie