Rangeren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Rangeren

Bericht door hassie60 »

Hallo beste mensen.

Ik wil met de opbouw van de trein tafel gaan beginnen.
Hierop wil ik ook een rangeer gedeelte gaan aanleggen.
Nu heb ik op dit moment de FLM multimaus waar ik 5 locs mee wil laten rijden.
Nu begrijp ik dus dat de 5 loc,s allemaal of individueel kan laten rijden.
Maar als ik met loc 6 wil rangeren hoe doe ik dit dan?
Moet ik deze loc dan met een tweede multimaus aansturen,zodat ik ten alle tijde kan rangeren,ook als de andere loc’s hun rondjes rijden.
Graag advies.

Gr Hans


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rangeren

Bericht door WilcoV »

Je kan veel meer locs laten rijden met een Multimaus, de ene beperking ben je eigenlijk zelf. Je zal iedere loc die je laat rijden immers zelf in de gaten moeten houden als je niets automatiseert. Je andere beperking is niet zozeer je Multimaus maar de centrale die een bepaalde hoeveelheid stroom kan leveren. Vraag je meer dan hij kan leveren dan is het over. Iedere loc die je laat rijden 'verbruikt' immers een deel van je stroom. Dat kan je dan wel weer opvangen, maar dan heb je boosters nodig en zal je je baan moeten opdelen in volledig geïsoleerde delen. Iedere booster levert dan namelijk weer stroom voor een deel van je baan aan. Wil je flexibel meerdere treinen kunnen besturen dan moet je meerdere mausen hebben, niet omdat je niet meer dan een x aantal locomotieven kan aansturen, maar omdat je iedere keer van loc naar loc moet schakelen. Of je moet via een computerprogramma je baan gaan aansturen maar dat is weer een ander verhaal.
Ik hoop dat ik het een beetje uit heb kunnen leggen, andere leden op dit forum hebben veel meer verstand van de electronica en kunnen het vast nog beter uitleggen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rangeren

Bericht door Bjor »

Hans, je kunt met je multimaus nog veel meer loks laten rijden, maar niet allemaal tegelijk.
Dat wordt door twee dingen bepaald:
1. Het vermogen dat de multimaus centrale (het zwarte kastje) moet leveren om een lok te laten rijden. Afhankelijk van het vermogen dat een lok vraagt kun je met één centrale 2 tot max 5 loks tegelijk op je baan laten rijden. Maar als je twee grote loks met geluid en verlicht aan laat rijden, is twee vaak het maximum, omdat zulke loks meer stroom vragen.
Wil je dan toch meer lok TEGELIJK) laten rijden, dan moet er nog zo'n zwart kastje (een "booster") bij. Een extra Maus (het regelkastjes) is dan niet nodig, maar mag wel.
Maar: stel dat je 20 digitale loks hebt. Die kun je allemaal in je Multimaus opslaan (het maximum is 64 loks), ieder met een eigen lok adres (bijv. adres 4 - 24)
Als je dan twee loks rondjes laat rijden, dan kun je met een derde lok rustig op zijsporen rangeren.

2. Jouw vermogen om meer dan één lok tegelijk in de gaten te houden
Als je maar voldoende rijlengte hebt, kun je wel 10 loks gelijktijdig laten rijden, maar dat is met alleen een Multimaus niet te doen, domweg omdat je zelf nooit meer dan 2 tot 3 lok in de gaten kunt houden en kunt besturen.
Als je met 3 of meer loks tegelijk wilt rijden, heb je meer vermogen (boosters) nodig. En al snel zul je over overzicht verliezen. Dan moet je de loks laten besturen door een computerprogramma als Koploper of iTrain.

Dus:
-Je kunt alle digitale loks met één Multimaus besturen, maar niet meer dan 2 - 5 tegelijk.
- Voor nog meer loks, of extra loks met geluid en licht moet je één of meer boosters installeren;
- Als je je baan met de hand bestuurt met een Multimaus kun je maar een paar loks tegelijk in de gaten houden;
- Voor het tegelijk laten rijden van meer dan 2-3 loks is het verstandiger computerbesturing in te zetten, bijv. met Koploper, iTrain, e.d.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rangeren

Bericht door hassie60 »

Oké tot zover is het duidelijk.
Kan ik als booster evt ook een Z21 gebruiken.?


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Rangeren

Bericht door Nico Essers »

Wel even opletten Hans. Volgens mij vormt iedere extra booster een aparte stroomkring op je baan en moet je dus extra isolaties aanbrengen. Ik moet zelf ook nog precies uitzoeken hoe dat werkt met aansluiten meerdere boosters en de invloed daarvan op aansluiten terugmeldingen voor mijn volgende baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rangeren

Bericht door hassie60 »

Nu ben ik t dus weer kwijt.
Als ik dus 3 sporen met elkaar verbind d.m.v wissels ik dan de banen moet isoleren?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rangeren

Bericht door Bjor »

Hans,

Er zijn veel Z21 componenten en ik heb zelf geen Z21 centrale en weet niet welk Z21 component je bedoelt, maar deze is de opvolger van de Fleischmann/Roco booster: https://www.roco.cc/en/product/234818-1 ... ducts.html

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rangeren

Bericht door WilcoV »

Kan maar hoeft niet.
iedere booster heeft een eigen stroomkring. Je zal dus de sporen die op een booster zijn aangesloten inderdaad volledig moeten isoleren (beide sporen) van die sporen die op een andere booster zijn aangesloten.

Maar pas op dat je niet te snel vooruit loopt. Als je met een MM werkt zal je niet zo snel meerdere treinen laten rijden. Je moet immers alles in de gaten houden. Je kan gewoon 1 of 2 treinen rondjes laten rijden en ondertussen rangeren met een andere. Je kan echter maar 1 trein tegelijk fysiek bedienen (laten remmen, optrekken enz) met je MM.

Lees je goed in wat mogelijk en onmogelijk is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rangeren

Bericht door Bjor »

hassie60 schreef: 19 dec 2019 19:22 Nu ben ik t dus weer kwijt.
Als ik dus 3 sporen met elkaar verbind d.m.v wissels ik dan de banen moet isoleren?
Hans,
Op pag 33 van de Multimaushandleiding staat een schemaatje waarin je kunt zien hoe je je baan in twee delen opdeelt als je een extra booster aansluit:
https://www.roco.cc/uploads/documents/p ... aus_nl.pdf

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rangeren

Bericht door WilcoV »

Hou er wel rekening mee dat die heel schematisch is. Stel je legt een ovaal (laten we het simpel houden) en je wilt een centrale en een booster gebruiken (je centrale is eigenlijk ook een booster met nog aanvullende electronica) dan moet je twee aparte delen maken die volledig van elkaar geïsoleerd zijn, dus op twee plaatsen in de ovaal. Ieder gedeelte dat je aansluit op een aanvullende booster moet volledig geïsoleerd zijn van de rest van je spoorbaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rangeren

Bericht door hassie60 »

Ik ga met de tips aan de gang.
Allen een fijne kerst en een goed 2020.
In het nieuwe jaar zal ik verslag doen hoe het is gegaan.

M.vr.gr.Hans


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Rangeren

Bericht door Bjor »

Jij en alle meelezers/schrijvers ook Prettige Kerstdagen en goed 2020 gewenst.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2889
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Rangeren

Bericht door WilcoV »

Beste wensen en succes. Neem daarbij één ding nog aan, er zijn meer wegen die naar Rome voeren. Lees je goed in, er zijn veel tips op internet te vinden. Begin niet te ambitieus. Bouw zodanig dat je later verder uit kan breiden zodra je de basis onder de knie hebt. Beter met wat minder uitgaven door vallen en opstaan alles leren en ervaren dan veel uitgeven en vastlopen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rangeren

Bericht door hassie60 »

Oké bedankt allemaal voor het meedenken.
Als het zover is dan komt er een update of het gelukt is.

Ik wens u allen een fijne kerst en een goed2020



Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rangeren

Bericht door hassie60 »

Ik heb toch nog een vraag.

Kan een digitale loc ook op een analoge baan.?
Andersom kon het niet toch?



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Rangeren

Bericht door FidOo »

Ja correct. Mits dit ingeschakeld is via programmering van de decoder. (fabrieksaf staat dit goed ingesteld)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
hassie60
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 jun 2019 16:21

Re: Rangeren

Bericht door hassie60 »

Ik heb nu een aantal digitale locs,deze kunnen dus analoog rijden.
Weet niet welke decoders er in zitten.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Rangeren

Bericht door FidOo »

T kan in ieder geval geen kwaad als je ze op een analoge baan zet. Hooguit rijden ze niet of werkt de verlichting niet helemaal. Maar kapot gaat er niks.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie