Aansluiten van draden

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Aansluiten van draden

Bericht door enderscw »

Goedemorgen,

Ik heb een stoomloc over kunnen nemen alleen miste er een onderdeel van om de decoder op aan te sluiten.
Na deze besteld te hebben is mijn vraag waar sluit ik welke draad op aan.

En het spoeltje, 1 van de einden is gesoldeerd aan het plaatje, de andere kant hangt er los aan. Waar komt deze aan te zitten.



Groetjes Wouter
Afbeelding


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Rick
Berichten: 1623
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Aansluiten van draden

Bericht door Rick »

Met de NEM651-aansluiting komen de draden zo te zitten, oranje en grijs zijn hier de lipjes naar de motor.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Aansluiten van draden

Bericht door enderscw »

Dat klopt, het punt is alleen dat de lok al digitaal voorbereid is via nem stekker. De de vraag is eigenlijk waar komen de draden die op de foto te zien zijn, ik ga er vanuit dat rood en zwart elk aan één kant komen. Dan hebben we de bruine draad nog, war komt deze?
De nem stekker: de pinnen komen over de motor heen, maar dan de bruine en gele draad. Gaat geel naar het achterlicht en bruin naar de bruine draad? (Is het zo voor de hand liggend.)

En nog het spoeltje, 1 is vast gesoldeerd aan de groene nem plaat, maar de andere kant is los, wie kan me vertellen waar deze hoort.

Ik heb al zitten zoeken op internet, maar een draadschema zoals hij hoort te zijn kan ik niet vinden, alleen maar digitaal ombouw.

Gr.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Aansluiten van draden

Bericht door Willempie »

Dat staat toch in de link die je laat zien op Beneluxspoor. Daar staat het perfect aangegeven. Standaard NEM651.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Aansluiten van draden

Bericht door enderscw »

Klopt, dat is het probleem ook niet meer, het gaat om het spoeltje. Die is aan 1 kant gesoldeerd en de andere kant hangt los. Die zal ongetwijfeld ergens aan vast komen. Als ik alleen nou is wist waar.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Aansluiten van draden

Bericht door Rebel »

Spoeltje kan m.i. weg. Bij analoog zit een spoeltje in serie met de motor. Bij digitaal moet dit spoeltje weg.
Rode draad komt van de pluskant van de opnemers, zwart van de minkant van de opnemers en bruine draad
komt waarschijnlijk van de pluskant van het lampje.
Simpler te controleren als je met een batterijtje de zwarte en bruine draad verbind, moet het lampje branden.
Of rood of zwart de plus is kom je achter door de weerstand te meten tussen het chassis en de rode of zwarte draad.
Geeft de zwarte en chassis 0 Ohm aan dan is zwart de min, anders waarschijnlijk de rode. Meten is weten.
Meet alles goed door voordat je de decoder gaat monteren en onder spanning zet. Anders is het snel einde oefening
v.w.b. de decoder.
Succes


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Aansluiten van draden

Bericht door enderscw »

Ik heb het geprobeerd volgens de standaard NEM 651 manier, maar er gebeurt niks.

Motor getest en die loopt gewoon, decoder getest in een andere lok en die werkt ook prima.

Dus het zal best allemaal standaard NEM zijn, maar ik kom er ff niet uit.

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie