Blokken layout DR4088LN

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Blokken layout DR4088LN

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Nu ik mijn wissels digitaal met servo's aanstuur ben ik nu bij stap twee gekomen op mijn test / leer baan.

Ik heb op de Nproject website nu meerdere malen zitten doorlezen over blokken en terugmelders, nu denk ik dat het een beetje begrijp. :)

Zouden jullie de onderstaande plaatjes willen bekijken en opmerkingen willen plaatsen, alvast bedankt.


Afbeelding



Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door martindomburg »

Ligt eraan met welke software je gaat rijden, elk softwarepakket vereist een andere melderindeling.

Dus kijk eerst welke software er gebruikt gaat worden en kijk naar die specifieke melderwens.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik ga I-Tain gebruiken en wil eigenlijk de treinen zo kunnen aansturen dat ik ze kan laten stoppen waar ik wil op de baan (BV in stations).
Maar natuurlijk ook waar de treinen rijden, zijn er nog meer soorten melders??

Ik probeer zoveel mogelijk op te zoeken en te lezen / youtube maar soms is het teveel informatie en zie door de bomen het bos niet meer.

Ik gebruik een DR5000 centrale met een DR4088LN terugmelder zodat ik in de toekomst met deze setup de werkelijke baan kan gaan bouwen.
Zo als ik nu heb getekend moet er ook al een tweede bij komen.

GR,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door Nico Essers »

De basis is goed, je hebt 3 secties per blok die allen voorzien zijn van een melder. In iTrain is dit niet noodzakelijk en zou je kunnen volstaan met 1 melder per blok en dan op posities rijden. Op je baan heb je dan veel minder bezetmelders nodig inclusief bedrading en scheidingen. Dit is echter een persoonlijke keus. Langs een perron zou je meerdere melder kunnen plaatsen als je op verschillende plaatsen wilt kunnen stoppen maar ook dit kun je met posities in iTrain instellen. Korte blokken zoals 3 en 8 in jouw voorbeeld worden meestal bij een wissel gevoegd en niet als apart blok uitgevoerd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door WilcoV »

Overigens kan je met Itrain ook gewoon je wisselstraat als blok instellen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Bedankt voor jullie bijdragen / advies, ik heb wat aanpassingen gedaan in de tekening.
Ik heb de wissels meegenomen in de blokken en blok 1 en 5 verdeeld in drie blokken om mee te testen / experimenteren (virtuele stations).

Nu zijn de isolators op de tekening altijd bij de rail schoentjes, nu dacht ik dan haal ik het schoentje weg en dan heb ik ook een isolatie punt van plaats er iets verderop de dremel in de rails te zetten....... Wat is jullie advies / ervaring???

Gr,
Erik

Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door martindomburg »

WilcoV schreef: 02 jan 2020 20:28 Overigens kan je met Itrain ook gewoon je wisselstraat als blok instellen.

Dat is alleen handig als je wilt rangeren, dus een rangeerblok wilt maken. Voor als je een hele lange wisselstraat hebt en de loc halverwege wilt laten stoppen.

Verder is dit voor het automatisch bedrijf iTrain alleen maar nadelig. En ook niet geheel handig omdat software wissels zien als een verbinding tussen twee blokken. Hier past hij de vrijgave en snelheden ook op aan. Dus als het niet nodig is zou ik adviseren dat niet te doen.

Blok 3 en 7 en 8 zou ik weglaten, bij blok 3 en 8 gewoon 1 melder gebruiken als wisselmelder voor de aanliggende wissels.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 03 jan 2020 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door Modelbouwerke »

martindomburg schreef: 03 jan 2020 13:17

Blok 3 zou ik weglaten, gewoon 1 melder gebruiken als wisselmelder voor de aanliggende wissels.

Groetjes
Tenzij blok 3 lang genoeg is en als stationsspoor gebruikt kan worden.
Of is dat geen optie?


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Blokken layout DR4088LN

Bericht door Nico Essers »

Zoals Martin al aangeeft 3,7 en 8 niet als blok definiëren maar als wissels. Dat werkt in iTrain duidelijker. Bijvoorbeeld 8 wordt dan W1, 7 wordt W2 en W3 en 3 wordt W4 en W5. De rechte stukjes rails uit 3,7 en 8 worden gegroepeerd met de aanliggende wissels.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie