Nog meer vragen over Digikeijs.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Folkert van Wijk »

Oké heren dank jullie wel.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Aanvullend ook van mij een vraagje over de 4018 en dan specifiek over CV47. De handleiding is vast heel duidelijk voor de experts, maar voor beginners een uitdaging:
Ik ga MTB MP1 wisselaansturing gebruiken. Deze hebben geen behoefte aan een enkele puls om de wissel om te schakelen, maar je moet gewoon spanning laten staan op de kant die het op moet zeg maar. Welke instelling is dit nu voor CV47? 0? 6?


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Heb het al gevonden, dit filmpje is erg handig: https://www.youtube.com/watch?v=DrcNJhlepJU&t=430s

CV47 moet op waarde 6 staan voor de MP1 en MP5.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Jeroen »

De handleiding van die 4018 is wanstaltig slecht. Ik heb er nu een paar lichtseinen op aangesloten en dat gaat prima, maar deels lichtsein-deels schakeltjak.....ik doe liever een cursus Mandarijn.
Voorts, Folkert, zou ik voor die bezetmelder van Rosoft gaan. Die zijn goedkoper en dezelfde werking, maar: je hebt geen irritant klein schroevendraaiertje nodig! Ik erger me bij de spullen van Digikeijs kaputt aan die stomme kleine schroefklemmen. Zowel de bezetmelders als die 4018.

Goed, nu ga ik achterover leunen en genieten van de inleidende beschietingen. Achterover leunen gaat het best met een koude pils en een bakje chips, overigens!

J.


Afbeelding

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door FidOo »

Ooh ik ben het met Herr J eens. Hier idd rosoft melders, dr4018 voor de seinen en oc32 voor servos en overige schakelmeuk. Idd zijn die kleine schroefjes gewoon drama. Bloed irritant.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Peter »

Begrijp niet wat irritant aan die schroefjes is, werkt hier prima :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Zap75 schreef: 05 aug 2020 16:14 Aanvullend ook van mij een vraagje over de 4018 en dan specifiek over CV47. De handleiding is vast heel duidelijk voor de experts, maar voor beginners een uitdaging:
Ik ga MTB MP1 wisselaansturing gebruiken. Deze hebben geen behoefte aan een enkele puls om de wissel om te schakelen, maar je moet gewoon spanning laten staan op de kant die het op moet zeg maar. Welke instelling is dit nu voor CV47? 0? 6?
De MP1 en MP5 zijn gemaakt voor de standaard wisseldecoders, dus met gewoon een puls geven. Werkt perfect!!

Groetjes.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Willempie schreef: 03 sep 2020 16:34 De MP1 en MP5 zijn gemaakt voor de standaard wisseldecoders, dus met gewoon een puls geven. Werkt perfect!!
Ik heb de motortjes ondertussen in gebruik. De cv47 heb ik op 6 gezet. Op de default setting werken ze niet juist. Met die instelling aangepast werken ze super icm de DR4018! Wel eens dat de documentatie van Digikeijs in het algemeen zeer karig en hier en daar cryptisch is.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Kwestie van goed lezen en begrijpen wat je aan het doen bent. CV47 #6 is niet de juiste.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Nou, je bent wel erg stellig! CV47 op 1 is voor wissels met dubbelspoelige aandrijving volgens de handleiding. Van de week had ik bij het aansluiten van een extra DR4018 dit per ongeluk hierop laten staan en dan doet de MP1 het wel, maar moet je twee keer de wissel schakelen voor 'ie weer de andere kant op wil. Niet de bedoeling.
De handleiding zegt heel duidelijk in de tabel dat waarde 6 is voor "8x Aansturing wisselaandrijving". Dat is dus precies wat we zoeken. En het werkt probleemloos.

Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=DrcNJhlepJU
Vanaf 8:30 licht hij deze instellingen toe.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Zap75 schreef: 04 sep 2020 08:14 Nou, je bent wel erg stellig! CV47 op 1 is voor wissels met dubbelspoelige aandrijving volgens de handleiding.
Nee, CV47 op 1 is sowieso verkeerd. CV47 moet op 0 of op 13, waarbij jij de mogelijkheid heb om de pulsduur in te stellen. Die nu overduidelijk te kort is. Maar suc6 verder met je DR4018.

Groetjes.


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door jeemka »

Peter schreef: 02 sep 2020 16:39 Begrijp niet wat irritant aan die schroefjes is, werkt hier prima :D
Irritant zeker! Ik heb één schroevendraaiertje dat er redelijk in past, maar dan nog heb ik al diverse schroefjes verknold, zodat ik zelfs op het schroefje moest solderen. De Rosoft decoders hebben prettiger schroefjes.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Willempie schreef: 04 sep 2020 10:33 Nee, CV47 op 1 is sowieso verkeerd. CV47 moet op 0 of op 13, waarbij jij de mogelijkheid heb om de pulsduur in te stellen. Die nu overduidelijk te kort is. Maar suc6 verder met je DR4018.
Ok, dat kan ik volgen. Maar 'overduidelijk te kort'? Daar heb ik totaal geen last van.
Je weet dat je bij de MP1 de afstand die wordt overbrugd kan instellen met het rode pinnetje binnen op het wiel? Die kun je variëren van 3-6-9 mm, staat standaard op 6 en is voor n-schaal op 3mm te zetten. Dat werkt hier probleemloos icm CV47 op 6. De puls is ook niet te lang, hij stopt standaard na een halve slag draaien, en de afstand die dan wordt afgelegd is dus zoals gezegd instelbaar op mechanische wijze.

Wellicht zijn er meerdere wegen naar Rome ;).


Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

jeemka schreef: 04 sep 2020 11:00 Irritant zeker! Ik heb één schroevendraaiertje dat er redelijk in past, maar dan nog heb ik al diverse schroefjes verknold, zodat ik zelfs op het schroefje moest solderen. De Rosoft decoders hebben prettiger schroefjes.
Wellicht een tip: ik gebruik hiervoor een setje "precisieschroevendraaiers" gewoon van de GAMMA. Werkt erg prettig. Uiteraard moet je wel voorzichtig zijn en *niet* te hard draaien, want dan draai je elke schroef wel dol.

Afbeelding



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Peter »

jeemka schreef: 04 sep 2020 11:00
Peter schreef: 02 sep 2020 16:39 Begrijp niet wat irritant aan die schroefjes is, werkt hier prima :D
Irritant zeker! Ik heb één schroevendraaiertje dat er redelijk in past, maar dan nog heb ik al diverse schroefjes verknold, zodat ik zelfs op het schroefje moest solderen. De Rosoft decoders hebben prettiger schroefjes.
Goed gereedschap is het halve werk. En met beleid aandraaien, vast is vast. Dat geldt voor alle schroeven, bouten, moeren enz. Zelf heb ik nog geen problemen met de schroefjes ondervonden.

En een setje fijne schroevendraaiers heb je met n-spoor zeker nodig. Schroefjes in de gemiddelde lok zijn kleiner :D

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Jeroen »

Nou, fijne schroevendraaiers heb ik heus. Ik vind de schroefklemmen van DK gewoon compleet ruk. Het is te klein voor veel draden, en te kleine schroefjes. Je hebt twee schroevendraaiers nodig voor die decoders. Er zijn alternatieven die goedkoper zijn (!) en waar dit dus niet hoeft.

Het werkt allemaal wel, daar niet van, maar het is alsof je zelf een opzetstuk mee moet nemen naar het tankstation, want dan gaat het tanken makkelijker. Daar heb je toch ook geen zin in?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Zap75 »

Het is wel klein inderdaad maar ik heb er weinig problemen mee. Ik gebruik voor wissels en melders etc deze draad : https://www.n-spoorstore.nl/nl/n-spoor/ ... -spule-rot
Voor m'n ringleiding gebruik ik een stuk dikker draad van een elektronica groothandel uit Duitsland.

PS even de draadeinden een goeie draai geven om de kleine strengen te bundelen helpt ook erg :)


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door BenQ »

Ik soldeer er adereindhulzen 0,3 mm aan en dan gaan ze er prima in.
Bij Dinamo worden deze kleine schroefklemmen veel gebruikt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

BenQ schreef: 06 sep 2020 11:00
Bij Dinamo worden deze kleine schroefklemmen veel gebruikt.
Bij Dinamo zijn ze toch echt een maatje groter.

Groetjes.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door BenQ »

Zijn ze dan zo klein, dat is totaal niet handig.
Afbeelding
De groene zijn zoals ze bij Dinamo worden gebruikt.
Het zijn 5 verschillende maten.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Willempie »

Nog een maatje kleiner.
klemmenstrook.jpg
klemmenstrook.jpg (117.81 KiB) 3353 keer bekeken



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Marksintpancras »

:lol: een gat en krap :roll: hoe mooi kan dat zijn??? 7(8)7 :lol:

Nee joh even zonder gekheid, past toch makkelijk een 0,25mm2 draad in. Mocht je er problemen mee hebben van de losje draadjes in dat gat te stekken, kan je ook een kabelschoentje op je draad monteren en dan in het gat van Digikeijs steken.

Ohw ja, dat schroefje. Ik gebruik gewone horloge schoeverdraaier.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Albert »

Ik heb uit de handleiding van iTrain begrepen dat je met 1 bezetmelder per blok voldoende uit de voeten kunt, mits je op positie rijdt. Daarom is het mij niet helemaal duidelijk waarom je meerdere bezetmelders in een blok zou willen?
Geldt dit misschien alleen voor stations blokken?


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door martindomburg »

Nauwkeurigheid (positieverbetering), vrijgave, acties, wissels en zo kan ik nog wel wat verzinnen zoals omlopen, rangeren e.d..

Advies is 2 melders, maar het mooie van iTrain is, je plaatst makkelijk een melder erbij.

Dus gewoon proberen en dan ondervind je vanzelf of 1 melder werkt op jouw baan. Zo niet dan kan je altijd melders bijmaken.

Kwestie van draadje erbij en een scheiding slijpen.

Mijn vuistregel:

Vrije baan: 1 melder,
Stopblokken: 2 melders
Perronblokken: 3 melders
Opstelsporen: 2 melders als ze langer zijn als 50 cm.
Schaduwsporen: 1 melder + vrijgavemelder op 3/4 in elke richting

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Nog meer vragen over Digikeijs.

Bericht door Marksintpancras »

Albert schreef: 08 sep 2020 19:26 Ik heb uit de handleiding van iTrain begrepen dat je met 1 bezetmelder per blok voldoende uit de voeten kunt, mits je op positie rijdt. Daarom is het mij niet helemaal duidelijk waarom je meerdere bezetmelders in een blok zou willen?
Geldt dit misschien alleen voor stations blokken?
1 melder is leuk voor op de vrije baan, maar als je perrontje heb en de trein wil netjes langs het perron hebben, dan is verdomd handig om 3 of 4 bezetmelders te hebben voor een net positiebepaling.
Stel jouw trein is 70 cm lang, blok is 100 cm lang, perron 80 cm, alle bezetmelders is zijn 25 cm lang en perron licht exact in het midden, dan weet iTrain dat als de laatste bezetmelder wordt aangesproken dat hij nog 10 cm moet. Hierop berekent iTrain opnieuw zijn positiebepaling aan de hand van snelheid lok en bezetmelder die wordt aangesproken.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Plaats reactie