Fleischmann 7078 digitaliseren

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door Mark Been »

Beste mensen.

Ik heb afgelopen weekend op de beurs in Groningen een mooie Br 78 gekocht van Fleischmann en ook een ESU locpilot decoder.
Analoog liep de loc prima en vandaag wou ik hem digitaliseren. Dus alles spoeltjes en condensator eruit en de decoder erin gesoldeerd.
Bij mijn H0 baan heb ik ook alle loc's zelf van decoder voorzien dus dat moet goed komen.
Nu regeert de loc heel erg slecht met deze decoder erin. Ligt het nu aan de decoder? Locpilot nano van ESU?

M.v.g. Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door piksov »

Hi Mark,

beetje spelen met de motor instellingen op de decoder.

Motorfrequentie aanpassen wil wel eens helpen.

Ik doe zelf geen ESU decoders, kan je hierin niet specifieker adviseren.

Guus


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door Hube »

Ik heb zelf ook al eens een Esu decoder ingebouwd in een Fleischmann loc. Fleischmann loks willen nogal eens moeilijk in te regelen zijn. Esu heeft een optie om de instellingen automatisch te doen. Daarvoor moet je even goed in de handleiding kijken.
Als je het niet vindt of begrijpt, laat het even weten dan zoek ik het voor je op. Bij mij heeft het wel geholpen.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door Mark Been »

Ik heb de decoder er weer uitgehaald en de loc weer analoog gemaakt en dan rijdt hij weer uitstekend.
Welke decoder is goed voor fleischmann locs?

M.v.g. Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door martindomburg »

LokPilot nano, dat is de standaard ESU decoder (dus geen uitgebreide lastregeling of de kenmerkende functies van de V4) En die valt onder de Nano familie en gaat meestal raar gedrag vertonen zodra de baanspanning boven de 16,5V uitkomt. Nano's kunnen niet tegen een spanning hoger als 16V (ondanks de 18V die de fabrikanten opgeven), ze worden dan te warm.

We gebruiken deze decoder bijna nooit meer hierom, ESU heeft met de nano de boot een beetje gemist. Hopelijk word de nieuwe nano v5 een stuk beter.

Voor de 7178 gebruiken we vaak een N45 of een DH10c. Ook willen we wel eens de MX616 toepassen.
De Doehler geeft meestal het mooiste resultaat, maar die past echt net in de cabine, de N45 past vrij gemakkelijk en geeft ook een mooi resultaat.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door Mark Been »

Dank je wel Martin, hier kan ik wat mee. Ik zal dan op zoek gaan naar een andere decoder.
Ik gebruik overigens de dr5000 met nog een vaste voeding eraan.

M.v.g. Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door martindomburg »

De eerste generatie zonder instelbaarheid? Die geeft 19V en das inderdaad te hoog voor een nano


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Fleischmann 7078 digitaliseren

Bericht door Rebel »

Hier ook slechte ervaringen met de ESU nano en goede met de DH10C, ESU Lokpilot V4 micro of Kuehn N45.
Lichte voorkeur DH omdat hij erg compact en plat is.
Bij de nieuwe generatie motoren gaan alle huidige decoders wel goed, bij oudere motoren is het zoeken naar de juiste.
Is ook vaak exemplarisch. Laatst een 1127 nog gedaan. Liep analoog redelijk goed, maar digitaal een drama.
Maakte niet uit met welke decoder. Deze lok uiteindelijk van een maxon motor voorzien i.c.m. kuehn N45 en loopt nu zeer mooi en soepel.
Kost wat heb je ook wat.
Hangt ook ervan af hoe kritisch je bent. Bij mij moet hij goed lopen digitaal, anders ligt ie zo weer op de slachtbank :mrgreen:


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Plaats reactie