Bezet en stop melders voor een rangeerbaantje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Bezet en stop melders voor een rangeerbaantje

Bericht door Sibbesuisje »

Nadat ik mijn baanplan heb afgerond (zie ook https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=13944) en het hout voor de baan is besteld, tijd om dieper op de aansturing in te gaan.

Ik wil op dit kleine baantje van 114 x 52 cm gaan kijken of automatisch rijden mogelijk is (ik rij nu met Z21 App. handmatig rijden is zeker leuk, maar het automatisch rangeren lijkt me een mooie uitdaging). Omdat de afstanden nogal kort zijn en het een rangeerbaantje word, heb ik nogal wat vraagtekens over wat wel en niet mogelijk of realistisch is. Dus bij deze gooi ik het in de groep.

De baanopzet en rijbewegingen zijn redelijk simpel:
- de buitenbaan word gebruikt voor personentreinen. Een wadloper die van het station op en neer pendelt naar het schaduwstation en een diesellok met 2 wagons die de wagons zal ontkoppelen (met fleischmann ontkoppelrails), om de wagons heen moet rijden, weer moet aankoppelen en vervolgens naar het schaduwstation gaat waar exact hetzelfde gebeurt.
- Het binnenspoor word gebruikt door vrachttreinen die de zelfde beweging maakt als de diesellok voor de personen trein (al zou ik daar de diesellok ook kunnen laten wegrijden om met een andere lok de boel weer op te halen).
Wat betreft software zit ik te neigen naar iTrain (met Z21 centrale en Digikeijs componenten), omdat dit wat breeder ondersteund lijkt te worden en dus makkelijker is voor mij hier in verwegiestan.

Tot zover het idee. Vraag is nu:
- is het plan om bovenstaande te automatiseren realistisch?
- en zo ja: is mijn aanname betreffende bezet en stop melders correct?

Voor de bezet en stopmelders zit ik, na wat online onderzoek te denken dat het volgende nodig is:
- stopmelders bij ieder eindpunt (de stukjes na de wissels zijn erg kort, zo'm 10cm), dus dat lijkt het meest praktische
- 2 bezetmelders in de stukken waar de trein zal stoppen (station, vrachtstation en 4 van de 6 sporen in het schaduwstation)
- 1 bezetmelder in de andere blokken

Omdat er nogal veel wissels zijn, heb ik dus erg veel korte blokken. De locatie van de bezetmelders met rode streepjes aangegeven.

Jullie feedback word zeer op prijs gesteld.
Alvast bedankt!
Sander
Bijlagen
Molengat 2 v4 - bezet en stop melders.png
Molengat 2 v4 - bezet en stop melders.png (113.06 KiB) 878 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie