DR4018 problemen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

DR4018 problemen

Bericht door Sibbesuisje »

Goedendag,
Vandaag lekker bezig geweest met al mijn wissels en ontkoppelaar aan te sluiten op de 4 DR4018's. Op de eerste decoder zitten alleen Fleischmann wissels, op de 4e alleen Fleischmann ontkoppelaars en op decoder 2 en 3 ieder 5 Minitrix wissels en 3 Minitrix ontkoppelaars.
Gedurende het programmeren (met Z21 App) gebeurde er iets vreemds. Eerste decoder (Fleischmann wissels) ging goed, 2e decoder begon goed met de eerste 5 wissels maar zodra ik bij de eerste ontkoppelaar aankwam stopte het ermee. Opeens geen stroom meer op de decoders en ook niet op transformator die de stroom levert. Zodra ik de stroomdraadjes uit de trafo haalde had deze weer stroom. AangeZien het mis ging bij decoder 2 vervolgens decoder 2 afgekoppeld en toen opnieuw de baan aangezet. Nu doen decoder 1 en 4 het weer maar decoder 3 heeft ook geen stroom.

Dit was de eerste keer dat ik Minitrix ontkoppelaars gebruik en vraag me nu af of deze het probleem zijn (werken deze soms niet met de dr4018?), Heb ik deze ontkoppelaars verkeerd aangesloten (witte draadje op de c en groene draadje op de 1, ik ging er van uit dat het hetzelfde werkt als die van Fleischmann)? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen!

Met vriendelijke groet,
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DR4018 problemen

Bericht door FidOo »

Welke trafo gebruik je voor de stroom naar de DR4018?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: DR4018 problemen

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Joost, een Trix Vario. Zo'n zwaardere trafo.
Na eerdere discussies over wissels al wel een Digikeijs constante voeding bestelt, maar tot dusver heb ik nooit problemen gehad met de trafo voeding om de DR4018 aan te sturen. Het enige wat nieuw is, zijn die Minitrix ontkoppelaars.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: DR4018 problemen

Bericht door Hube »

Ik gebruik een minitrix ontkoppelaar met een dr4018 zonder problemen.
Hoe detecteer jij “geen stroom”
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: DR4018 problemen

Bericht door Sibbesuisje »

Hube schreef: 01 mei 2020 11:20 Hoe detecteer jij “geen stroom"
Hoi Hube,
Geen stroom van de transformator kan ik testen door een andere trafo te gebruiken welke een lampje heeft.
Voor de DR4018 is geen stroom te zien doordat de LED lampjes niet branden.

Hube, als jij ook deze ontkoppelaars gebruikt, heb je deze dan ook op dezelfde manier aangesloten? (Dus witte draadje in het middelste contact punt (c) en het groene draadje in de 'linker'?)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: DR4018 problemen

Bericht door Hube »

Ja, zo heb ik de ontkoppelrails aangesloten maar dat mag eigenlijk niet uitmaken.
Jouw probleem klinkt meer als een slecht-, geen contact probleem of kortsluiting.
Of dat de dr4018 de adres instelling verliest. Zie hiervoor het ander draadje.
Dan is de oorzaak toch misschien de trafo en treedt het op bij de minitrix ontkoppelaar om dat deze relatief veel stroom trekt.

Mijn dr4018 heeft trouwens wel 1 defecte uitgang die continu stroom levert i.p.v. een schakelpuls. Dat heeft me al een paar wisselspoelen gekost. Het zijn niet de meest betrouwbare componenten.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: DR4018 problemen

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt Gerard.
Ondertussen iets verder in het onderzoek. Decoder 2 doet het nu weer, nog altijd met 3 Minitrix ontkoppelaars. Component voor component nog eens alles na gelopen en lijkt erop dat de 1e ontkoppelaar inderdaad kortsluiting veroorzaakte. Ik heb het vermoeden dat metalen delen van een stekkertje dat ik gebruikte om het snoer te verlengen toch contact maakte. Nadat dit verschoven te hebben geen problemen. Alleen vreemd genoeg werken ontkoppelaar 2 en 3 niet echt. Er komt wel spanning door maar het schakelt niet. Misschien dat dit idd aan de trafo ligt.

Decoder 3 ook weer aan de praat. Misschien met de kortsluiting ergens iets gebeurt met de verbinding. Nadat ik het direct aan de trafo verbind doet ie het weer. Zal dus opnieuw de draadjes moeten trekken.

Zo is het leerzame dag geworden.... :geek: :oops:


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie