OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door Belgaboy »

Gegroet,

Ik heb me een beetje ingelezen in het OC32 verhaal en zou deze kaart graag willen gebruiken voor het aansturen van Zwitserse seinen.
Momenteel heb ik een Roco Z21 centrale om de locs te besturen (via de MultiMaus) en te zorgen voor de servo bediening van de wissels (DR4024). Alle locs zijn reeds DCC dus onnodig om over te schakelen naar een volledig Dinamo systeem. Voor de automatische ritten zorgt iTrain op een iMac.

Wat ik wil weten is of dit soort "hybride" systeem (DCC + OC32) kan samenwerken en hoe ik dan precies alles moet aansluiten.
Kan ik de seinen dan nog bedienen via de MM od loopt dit dan via iTrain?
Krijgt die OC32 dan ook een adres?

Een hoop vragen maar ik vind de OC32 wel een mooi hebbeding voor mijn baan.

Alvast bedankt

Mvg
Patrick


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door shoven »

Er is ook een alternatief voor de OC32, dat is de DCC Next van Arcomora. Kost een fractie van de prijs en kan veel.
Op BNLS loopt/liep een zeer uitgebreide bespreking van dit ding.
Je moet wel een beetje een Arduino kunnen programmeren, maar het kan nooit veel onvriendelijker worden dan het instellen van de OC32... :twisted:
Er wordt ook een instel-programma geleverd waarmee dat tot een minimum wordt beperkt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door Marksintpancras »

Shoven, wat heb jij tegen een OC32???
Dcc next vergelijken met een OC32 is net als een appel met pruim vergelijken.
OC32 instellen is niet onvriendelijke dan dan een Z21 ik instellen, gewoon handleiding lezen en doen wat je dan moet doen.

De DCC next is qua specificatie al heel anders dan een OC32. Echter ze kunnen beiden op hun manier de seinbeelden tonen.

Patrick informeer eens bij Domburg train support wat je nodig hebt, Martin legt het ook meteen uit hoe het dan moet aansluiten. Hoef jij het niet uit te vinden. Alleen maar netjes aansluiten, en snap je iets niet geeft hij meteen support als je de OC32 bij hem gekocht hebt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door shoven »

Mark, ik heb zelf 2 van die dingen. En destijds was het de logische keuze als opvolger van de OM32. Maar de techniek schrijdt voort, en ik vind het prijskaartje niet echt meer te verdedigen. Zo'n oc32 kost ruim 80 piek of zo, terwijl een DCC next nog geen tiende kost en prima je seinen kan aansturen.
Maar ik hoor graag wat de extra's van een oc32 zijn die de meerprijs rechtvaardigen.

Daarnaast vind ik oc32config echt een draak van een programma. Ik heb zelf aardig wat software gebakken destijds, maar ik kan de gedachtegang hierachter heel moeilijk volgen. Maar dat zal wel aan mij liggen.
En als alternatief is er ook nog de Arduino met DCC shield, vergelijkbaar met de DCC next. Die kan ik helemaal naar believen programmeren, in tegenstelling tot een oc32. Maar dat wordt een ander hoofdstuk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door OBBinN »

Patrick,

Toevallig heb ik laatst bij DTS zo een pakje besteld, wordt morgen geleverd door vertraagde post helaas. Ik ga hem inzetten als 2e interface bij iTrain voor het aansturen van Oostenrijkse seinen.

https://dtsportal.nl/viewtopic.php?f=36&t=3075

Dit topic heb ik geopend omdat ik ook niet wist wat ik precies nodig had! Ik weet niet hoe het precies zit met een imac, Martin zal dat vast wel weten.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door Marksintpancras »

Steven,

Even voor de duideljjkheid, OC32 kost gebouwd en wel 90 euro en een Dcc next gebouwd 25 euro.
Echter mocht je naast seinen, andere dingen aansluiten, motoren, servo's en relais dan kan een OC32 weer beter functioneren en makkelijk in te regelen zijn dan een Dcc next.
Maar de een vind de DCC next makkelijker in gebruik en de andere de OC32. Het is ook waarvoor je hem gebruikt.

Mijn dochter van 7 die set alle seinen van mijn baan in Sankt Pankras in de betreffende oc32's en dat gaat haar goed af.

Dus ja, zij begrijpt dat. Maar dit is het als koploper met iTrain vergelijken.

Ben wel van mening dat het goede alternatieven zijn.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door FidOo »

Ik zou gewoon voor een DR4018 gaan om seinbeelden aan te sturen. Een OC32 is harstikke mooi maar lijkt me nogal overkill voor simpele seinen.

Ik gebruik zelf de OC32 voor servo's met puntstukpolarisatie. Hier is het prijskaartje over het algemeen prima te verdedigen. Maar voor simpele seintjes zijn 2 4018 (dus 2x 16 uitgangen) goedkoper als 1 OC32. Daarnaast moet je de OC32 via een RS485 usb adapter programmeren. (geen idee of dat met een MAC kan, want OC32 config is windows based dacht ik)

Dus in jouw specifieke geval zou ik niet voor een OC32 gaan. Ik zou dan voor een DR4018 gaan (je hebt tenslotte ook al de DR4024)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Belgaboy
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 feb 2014 13:35

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door Belgaboy »

Daarnaast moet je de OC32 via een RS485 usb adapter programmeren. (geen idee of dat met een MAC kan, want OC32 config is windows based dacht ik)
Joost, dat vermoeden heb ik ook dus ik ga heel het OC32 verhaal maar aan me voorbij laten gaan. Er zijn inderdaad goedkopere oplossingen (Digikeijs, Rosoft,...)


ESU ECoS II, ITrain
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door Jeroen »

Ik weet niet hoe anders de Oostenrijkse seinbeelden zijn, maar stop, wacht, rem af of vol gas zal ongeveer hetzelfde zijn. Ik gebruik altijd Littfinski seindecoders. Niet goedkoop, maar lekker RTFM en het werkt.


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door shoven »

Marksintpancras schreef: 08 mei 2020 08:16 Steven,

Even voor de duideljjkheid, OC32 kost gebouwd en wel 90 euro en een Dcc next gebouwd 25 euro.
Echter mocht je naast seinen, andere dingen aansluiten, motoren, servo's en relais dan kan een OC32 weer beter functioneren en makkelijk in te regelen zijn dan een Dcc next.
Maar de een vind de DCC next makkelijker in gebruik en de andere de OC32. Het is ook waarvoor je hem gebruikt.

Mijn dochter van 7 die set alle seinen van mijn baan in Sankt Pankras in de betreffende oc32's en dat gaat haar goed af.

Dus ja, zij begrijpt dat. Maar dit is het als koploper met iTrain vergelijken.

Ben wel van mening dat het goede alternatieven zijn.

Klopt vast allemaal Mark, maar voor mij is een DCC next gewoon 8 euro, gewoon even de soldeerbout hanteren en zelf in elkaar zetten. Vroeger had je die keuze ook bij de OM32 maar nu niet meer volgens mij, dus voor mij is het gewoon 8 versus 90 euro, dat is een eenvoudige keuze.

Mooi dat een 7-jarige al met oc32config mag spelen om papa's baan in te stellen. :roll:

Ik heb nog niet echt begrepen hoe een oc32 dan handiger in te stellen is met motoren, servo's etc. Ongetwijfeld komt daar nog een mooi betoog over, maar mijn punt blijft dat je 10x zoveel betaalt voor iets dat m.i. niets of weinig meer kan dan andere producten die beschikbaar zijn. Ik kan me overigens voorstellen dat service en ondersteuning ook wat waard zijn; dat pleit dan weer voor een wat meer gevestigd product als de oc32.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door mphoi »

Voor de soldeerders is er een bouwpakket voor EUR 70 (excl. behuizing). De OC32 heeft als nadeel dat je maar één instructie tegelijk kan bekijken.

Daarom heb ik een Excel-programma geschreven waarbij 20 regels in beeld komen. Ook de effecten van de OC32 zijn daarbij zichtbaar. Zodoende zijn alle instellingen voor een NS-dwergsein in één schermbeeld te zien. Het programma kan zowel def- als dat-bestanden verwerken. (Stuur maar even een PB.)

In het najaar geef ik een kennismakings-presentatie over de OC32 in Apeldoorn. Daarbij gebruik ik een Power-Point-Presentatie met 45 dia's en een demo-plankje. Daarnaast heb ik een uitgebreide PP-presentatie met 222 dia's, maar dan ben je 2,5 of 3 uur verder.
.
Dwerg.png
Dwerg.png (67.85 KiB) 2735 keer bekeken


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32

mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door mphoi »

Ik zit dit draadje nog eens opnieuw te lezen. Daarbij heb ik het gevoel dat op de volgende vragen nog geen antwoord is gegeven.
Belgaboy schreef: 07 mei 2020 12:59a) Wat ik wil weten is of dit soort "hybride" systeem (DCC + OC32) kan samenwerken en
b) hoe ik dan precies alles moet aansluiten.
c) Kan ik de seinen dan nog bedienen via de MM od loopt dit dan via iTrain?
d) Krijgt die OC32 dan ook een adres?
a) Ja. De OC32 moet dan voorzien zijn van een DCC-interface. Bij de aanschaf moet je dat vermelden of naderhand zelf inbouwen.

b) Voor het aansluiten zijn connectoren met draadinsteekklemmen bijgeleverd:
b1) Per 16 aansluitingen kun je bij source-drivers een andere voedingsspanning kiezen. Bij aansturing met sink-drivers kan elk aangesloten apparaat zijn eigen voedingsspanning hebben.
b2) De aansturing via DCC verloopt via een aparte connector.
b3) Het instellen van de OC32 verloopt het gemakkelijkst via RS485. Er is een USB/RS485J-converter ter grootte van een USB-stick beschikbaar die direct met patchkabels aansluitbaar is op de OC32. Op de OC32 zitten een drietal RS485-aansluitingen om o.a. door te kunnen lussen naar een volgende OC32.

c) MM (= MultiMaus): ja, via een DCC-adres.

d) Ja, per aansluiting. Dus 32 opvolgende adressen per OC32.


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door BenQ »

De OC32 krijgt een naam via RS485, bv COM4.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door martindomburg »

Als je iTrain gebruikt kan je de OC32 beter als losse interface aanmaken zodat iTrain hem direct aan kan sturen. Geeft vele voordelen tov de "concurrentie". Dan volstaat de A versie van de OC32/NG

Dcc kent maar twee standen per adres, waardoor je combinaties van adressen en standen moet maken.

De OC32 bied je de mogelijkheid om elk adres wel 12 standen te geven. Stel je hebt een Nederlands driekleur dan kan hij de 5 seinbeelden geven met 1 adres.

Ander voordeel is ook dat de centrale niet belast wordt met het aansturen van wissels en seinen. Hierdoor vergroot je de drempel dat je een booster nodig hebt omdat je teveel pakketjes tegelijk uitzend. (Zogenaamd dcc plafond)

Verder is het een kwestie van smaak en voorkeur. Zelf ben ik helemaal afgeknapt op alles waar Digikeijs op staat, arduino is goedkoop en werkt goed. Maar zelf hou ik ervan dat je met de OC32 met 1 apparaat alles kunt realiseren.

Kies vooral wat jezelf fijn vindt.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door mphoi »

Bij mijn antwoorden heb ik alleen gekeken naar wat er gevraagd is. Uiteraard zijn er andere afwegingen mogelijk.
martindomburg schreef: 09 nov 2020 18:53Verder is het een kwestie van smaak en voorkeur. Zelf ben ik helemaal afgeknapt op alles waar Digikeijs op staat, arduino is goedkoop en werkt goed. Maar zelf hou ik ervan dat je met de OC32 met 1 apparaat alles kunt realiseren.
Zojuist heb ik een wisselstraat (+ omgeving zoals seinen en terugmelders) aangesloten op 3x OC32. Bij Digikeijs zou ik 9 kastjes nodig hebben. Bij andere merken 10 tot 13. https://forum.3rail.nl/index.php?topic= ... msg1384184

En een wijze raad van:
martindomburg schreef: 09 nov 2020 18:53Kies vooral wat jezelf fijn vindt.


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door Willempie »

martindomburg schreef: 09 nov 2020 18:53 Zelf ben ik helemaal afgeknapt op alles waar Digikeijs op staat,
:Thumb :Thumb :Thumb _o_



mphoi
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 jun 2019 00:23
Locatie: Emmen, Nederland

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door mphoi »

shoven schreef: 07 mei 2020 18:55a) Daarnaast vind ik oc32config echt een draak van een programma.
b) Ik heb zelf aardig wat software gebakken destijds, maar ik kan de gedachtegang hierachter heel moeilijk volgen.
c) Maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik begin bij:
c) Software-makers zijn gewend om bij 0 (nul) te beginnen, maar "gewone" mensen beginnen bij 1 (één).
a) Dat klopt omdat je het vinkje bij 'Start numbering at 1' uit MOET zetten als je bij het normale (!) nul wil beginnen. Ik heb al eens voorgesteld om dat juist andersom te doen. Een echt nadeel is dat je maar één instructie op je scherm kunt zien.
b) Maar daar wil Leon niet aan omdat veel te veel mensen dan in de war raken omdat zowat alle interfaces (decoders en bezetmelders) bij 1 beginnen. Ik heb daarom voorgesteld om een instellingsbestand om de eigen instellingen in op te slaan of een parameter aan OC32config mee te geven. Zo doe/deed ik dat bij mijn eigen ontwikkelde software ook: DDTZ80 (= debugger + mini-assembler voor de Z80).

ad a) En als je naast OC32config mijn OC32prog.xlsx (zie hier ergens boven) gebruikt dan valt het allemaal best mee. Je krijgt dan ca. 20 instructies op je beeldscherm te zien. viewtopic.php?p=225619#p225619


Met vr. gr., Martin Hornis / N-baan met Dinamo: TM44 en OC32 / iTrain-besturing / Controleprogramma in Excel voor OC32
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: OC32 DCC in samenwerking met Z21 centrale

Bericht door shoven »

Hi Martin,

Leuk dat je na zoveel tijd nog reageert op dit onderwerp en mij citeert, maar de strekking van mijn punten was vooral dat ik oc32config als echt heel gebruikersonvriendelijk ervaar. Of iets bij 0 of 1 begint is een stuk minder boeiend.
Ik denk dat het erg zou helpen als de interface vriendelijker werd en vooral simpeler. Dat je zo'n handige spreadsheet ernaast hebt ontwikkeld is mooi, maar zoiets zou niet nodig moeten zijn; oc32config zou zoiets als jouw spreadsheet al ingebakken moeten hebben, wie weet gebeurt het ooit. Idealiter zou zelfs de handleiding overbodig moeten zijn, maar dat is iets teveel dromen vrees ik.

(NB: een Z80 is wel van eventjes geleden hoor ;) )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie