Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

Hallo,

Ik heb al een tijdje een Fleischmann BR212 met af fabriek een decoder erin.
Nu had ik steeds problemen met de motor van deze loc (het ding vreet op een
of andere manier koolborstels, dus steeds gedoe), dus besloten er zo'n coreless
motor in te zetten als vervanger.
Via de micromotor site als proef 1 exemplaar besteld en die is nu ingebouwd.
Maar nu? De standaard Fleischmann decoder moet zo te horen wel even anders
ingesteld worden, want de motor bromt het uit! Op de trafo deed ie het prima, dus
ik denk dat het inbouwen wel gelukt is.

Iemand een idee ?

Alvast dank!

Groet,
Collin



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door piksov »

Hi Collin,

over welke decoder hebben we het precies?

Guus



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

Nou.....
Eigenlijk weet ik dat niet precies!
Het is een loc uit een digitale startset, maar ik heb de decoderpapieren er niet bij.
Maar het is zeker weten de originele decoder die er in zit.
Ik weet niet waar Fleischmann zijn decoders vandaan haalt.
Ik weet ook niet hoeveel decoder varianten ze gebruikt hebben door de jaren heen.

Voor mij is dit type motor nieuw en het is dan ook een probeersel.


Groet,
Collin



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door piksov »

ah, even cv 8 uitlezen .... die weten we welke fabrikant ...

Als het een redelijk nieuwe startset is, dan zal er een zimo decoder inzitten. Bij zimo staat er in cv8 de waarde 145

Mocht dat zo zijn, dan moet je ook even cv250 uitlezen, daar staat bij zimo welke decoder het is.



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

CV8 = 155
CV250 = Geen waarde

Ik denk dat de loc uit deze startset komt : 931488

Ik heb hem in een winkel als "nieuwe loc uit startset geplukt" gekocht!

Groet,
Collin



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door piksov »

waarde 155 is een fleischmann decoder

Ik ben bang dat je dan geen zimo decoder hebt, maar weet dat niet 100% zeker.

Fleischmann stops nu zimo decoders in digitale lokomotieven, dat doen ze al een aantal jaren.

Voor die tijd hadden ze een ander merk, welk merk dat was weet ik niet meer, misschien ESU?

Ik heb geen idee.

Je zou nog een foto kunnen plaatsen van de decoder ... misschien dat we hem dan herkennen.

Guus



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door piksov »

Dit is de handleiding die bij de set zou moeten zitten:

https://www.fleischmann.de/doc/cv/2/de/ ... 0-0103.pdf

Staat voor de rest niet zo heel veel in:

9 Motoransteuerung 20 0: Motorfrequenz 100 Hz, 15-22: Motorfrequenz 15-22 kHz

De motor regeling kan je voor met cv9 regelen, waardes 15 - 22 geven 15 - 22 Khz

Klokanker motoren hebben blijkbaar graag een gelijkstroom, ik zou de motor frequentie zo hoog mogelijk zetten, dus waarde 22
Dat lijkt dan nog het meest op gelijkstroom ....

Guus



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

OK, ik ga het eens proberen. Ik hoop maar dat ik met deze decoder uit de voeten kan...
Een foto gaat niet lukken, de decoder is ingepakt in zwarte krimpkous en ligt onderin de loc, uit
het zicht. Maar als dit type motor graag DC wil, zou zou ik haast denken dat de frequentie zo laag
mogelijk moet zijn?
Ik ga er vanavond eens mee spelen.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

Alle waardes geprobeerd, geen verbetering..
Ik heb voor mijn vader onlangs een h0 loc voorzien van een TRAN decoder (CT elektronic).
Dat was een oude Fleischmann BR53 met rondmotor. Die is met die tran decoder niet goed te krijgen!
Toen een Kuhn erin, en het rijdt perfect.

Misschien speelt zoiets hier ook wel.
Maar voordat ik ga testen met een andere decoder (als ik die al heb liggen??), maak ik de loc weer even
provisorisch analoog.Toch zeker weten dat ik niet met een mechanisch probleem zit.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

OK, het heeft even geduurd, maar de volgende stap is een feit. Ik heb de loc weer analoog gemaakt.
Er zit iets mis met de aandrijving. Ook nu loopt de motor niet goed (meer)...
Mijn Piko 1225 kreeg ook kuren afgelopen week, dus die ook even flink aangepakt. Even ten koste van
deze loc ....
To be continued!



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

Even wat projectjes tussendoor gehad:

Maar nu is de BR212 is weer aan de beurt. Analoog liep ie dus ook niet goed.
Vanavond wat zitten klooien met de positie van de motor, iets naar links, wat naar rechts,
motor wat hogerop, weer naar beneden en plots werd het stil. Kennelijk de juiste positie gevonden.
Maar... Na een paar testrondjes vooruit ook even de andere kant op. Helaas, weer luidruchtig.
Weer de andere kant op: stil.
De hele boel bekeken onder de tafelloep, er lijkt wat speling aan 1 zijde van de motor
te zitten, er is heel flauw wat beweging te zien. Aan de andere zijde is het veel beter.
Dus, ik denk dat ik al die tijd met een slecht exemplaar motor heb zitten stoeien...
Dat zou jammer zijn, dit was eigenlijk een proefproject.

Even navragen bij micromotor of ze me willen voorthelpen.
Eigenlijk heb ik dus een hele nieuwe set nodig, alles is verlijmd...



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

Update:

Een andere motorset ontvangen, en nu ook ingebouwd: in 1 keer goed.
Dus toch die oude motor die al die tijd rot was.

De nieuwe set die ik heb ontvangen is iets anders dan de eerste, er is een
iets andere motor die net wat langer is. Dus ik heb het chassis toch iets moeten
aanpassen zodat de motor er goed in past.

Omdat de hobby-zolder even bloedheet is, heb ik mij beperkt tot inbouwen motor
en analoog laten rijden. Dus verder opbouwen met ook de decoder moet nog gebeuren.

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

De loc is weer samengebouwd, dus met decoder.
Daarvoor moest ik toch nog weer wat wijzigen, namelijk het houdertje van de nieuwe motor.
Omdat de decoder eronder ligt kwamen de 6 decoderdraden in de knel. Dus aan die zijde de houder
even schuin afgevijld en nu past het wel.
Maar nu de test: weer niet goed. Even wat getest met CV9, geen resultaat. Toen heb ik de lastregeling
uitgezet: BINGO.

Dus of dit nou een feature van de decoder is, of iets van de motor, of een combi van die 2. Dat weet ik niet.
(zijn er meer mensen die ervaring hebben met deze nieuwe motoren?)

Omdat mijn "oude" motor op zich niet slecht was, en deze ook niet lawaaierig was, merk ik nauwelijks een lager
geluidsniveau. Maar daar was het mij ook niet om te doen, de oude motor vrat koolborstels waardoor de loc steeds
weer in "reparatie" moest...

Ik bestel er een motorsetje bij, want ik heb nog een oude variant van de V100, en die is nog niet digitaal.
Omdat de motor kleiner is, kan de decoder er mooier in (zodat je hem niet ziet door de cabineramen).

Groet,
Collin



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door piksov »

Ik heb niet zo heel veel vertrouwen in jouw 'fleischmann' decoder. Qua motor sturing kun je daar heel weinig (lees bijna niets) instellen.

Geef mij maar een echte decoder zoals Tran, D&H, Zimo, Kuhn .....

Guus



Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Nijboer »

Ik eigenlijk ook niet. Maar ja, een andere decoder erin betekent weer bijna 30 euro investeren.
Ik lees eigenlijk nog niet veel over ervaringen met deze motor-ombouwsetjes.

De volgende loc die een nieuwe motor krijgt, krijgt een Kuhn N045 decoder.
Ik ben ook erg benieuwd wat dat gaat uithalen.

Groet,
Collin



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Rick »

Ik heb ook zo'n setje in een BR212 ingebouwd (de originele motor was overleden) maar ben er niet heel erg van onder de indruk. Mijn andere 212 met nog originele motor rijdt vrijwel hetzelfde dus meer ombouwen staat niet in de planning.



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door FidOo »

Een flm v100 in goede staat rijdt ook al heel prima. Ombouwen is naar mijn mening eigenlijk alleen zinvol als de originele motor slecht of defekt is. Of als je een ombouw wilt doen waarbij je wat makkelijker een decoder kwijt wilt. Overigens zou ik die kühn n45 ook laten liggen en er een dh10c in zetten. Deze is aan 1 zijde geheel plat en daardoor wat makkelijker in te bouwen. En qua rijgedrag toch wat beter.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Ed ten Dam »

Ik heb nog een kleine aanvulling op de traditionele analoge motoren versus klokankermotoren:


Klokankermotoren hebben een hogere efficiëntie tov de analoge 3 of 5 polige types kijkend naar de hoeveelheid energie die erin gestopt wordt en het rendement wat de motor oplevert. Klokankermotoren worden daarom ook "groene" motoren genoemd. Een klokankermotor start reeds bij een spanning van 1 a 2 volt terwijl de analoge versie 5 tot 7 volt nodig heeft. Mocht je digitaal rijden dan heb je hier minder last van omdat het dan in de decoder geregeld wordt.

De afgelopen jaren zijn diverse traditionele analoge motorleveranciers gestopt. Mashima, buhler, tenshodo (Inmiddels hebben zij de draad weer opgepakt, nu met klokankermotoren) en diverse anderen. De meeste firma's waren uiteraard niet afhankelijk van modelspoorfabrikanten maar leverde motoren in diverse branches. En juist oa de automotive markt (oa. Motoraandrijving in je elektrische spiegels) en de speelgoedfabrikanten kiezen massaal nu voor de goedkope Chinese Klokankermotoren waardoor de (japanse) analoge fabrikanten de handdoek in de ring gooien.

Mashima was een familiebedrijf en wegens gebrek aan opvolging zijn ze gestopt. Er waren echter meer dan genoeg kandidaten om de productie over te nemen echter banken en investeerders willen GEEN geld meer steken in bedrijven die traditionele analoge motoren vervaardigen. Tenzij er een koper kwam met een zeer groot eigen vermogen waren de pogingen om het bedrijf over te nemen kansloos. De wikkelmachines waarop analoge motoren gemaakt werden zijn niet geschikt om daar ook een klokankermotor op te wikkelen en als de machineparken eenmaal geruimd zijn dan is het gedaan met de analoge motoren.

Inmiddels leveren diverse modelspoor fabrikanten standaard klokankermotoren in hun modellen (Arnold, Bachmann, Dapol, Kato en diverse anderen) en andere fabrikanten experimenteren met klokankermotoren in hun modellen. De prijs van een klokankermotor is op dit moment lager dan een traditionele 3 of 5-polige motor, waardoor de analoge motoren vanzelf van de markt verdreven worden.

Vroeger maakten veel fabrikanten de motoren in eigen huis. Toen het goedkoper was om ze in te kopen ipv te blijven produceren hebben de fabrikanten de wikkelmachines geruimd en kon een deel van het personeel afvloeien.

Dat enkele fabrikanten inmiddels last hebben van het verdwijnen van de analoge motoren zie je nu al terug in het verkrijgen van spare parts.
Hornby, Fleischmann en enkele anderen moeten nu al nee verkopen op de verkrijgbaarheid van enkele motoren. De reden is eigenlijk simpel. In tijden dat ze zelf motoren produceerde maakte ze gewoon weer een nieuwe batch motoren erbij. Nu zijn ze afhankelijk van een toeleverancier die voor hun de motoren maakt en ze kopen slechts heel beperkt spare parts in om de voorraadkosten zo laag mogelijk te houden. Op het moment dat nieuwe motoren nodig zijn komen ze tot de conclusie dat het model al niet meer geleverd wordt of dat de leverancier gestopt is met de productie.

Het zal niet zijn dat op korte termijn de analoge motoren uit de markt gaan maar de komende jaren moet je hier wel rekening mee gaan houden! Wil je blijven rijden met analoge motoren dan is het slim om alvast reserve exemplaren in te slaan. Enkele motoren van Hornby die niet meer geleverd worden zijn direct op Ebay 2 tot 3 x zo duur geworden bij verkopers die ze nog wel hebben.

Ed


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door BenQ »

Ik heb een Fleischmann 707781 stoomloc de BR78 daar zat een Fleischmann decoder in.
Deze deed het voor geen meter, meegenomen naar Houten en Martin naar laten kijken, hij kreeg hem ook niet beter.
Toen heb ik er een DH10 in gezet en de problemen waren voorbij.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Rick »

FidOo schreef: 25 jul 2020 12:17Een flm v100 in goede staat rijdt ook al heel prima. Ombouwen is naar mijn mening eigenlijk alleen zinvol als de originele motor slecht of defekt is. Of als je een ombouw wilt doen waarbij je wat makkelijker een decoder kwijt wilt. Overigens zou ik die kühn n45 ook laten liggen en er een dh10c in zetten. Deze is aan 1 zijde geheel plat en daardoor wat makkelijker in te bouwen. En qua rijgedrag toch wat beter.
Op 1zu160 heb ik het idee dat er mensen zijn die alles van Fleischmann direct na aankoop van een nieuwe motor voorzien, omdat het Fleischmann is. Bij mij zit er trouwens een Kuehn 025 in, die paste goed in de cabine zonder iets te frezen en dat rijdt ook prima.


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Redskin »

Ed bedankt voor de toelichting! Zo hoor je nog eens wat. Ik was al lang erg tevreden over Mashima klokankermotoren; heb verschillende modellen er met succes mee omgebouwd. En dat de productie van andere typen motoren op termijn zal stoppen, is best groot nieuws.
Ben wel wat verward over de termen 'analoge' en klokankermotoren. Zijn die laatste dan niet analoog? Ik zou verwachten dat een stappenmotor of servo digitaal zou zijn, vanwege de aansturing.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Ed ten Dam »

Redskin schreef: 27 jul 2020 16:58 Ben wel wat verward over de termen 'analoge' en klokankermotoren. Zijn die laatste dan niet analoog?
Beide zijn inderdaad Analoge motoren. Met analoge motoren in de tekst bedoelde ik inderdaad de traditionele 3 en 5 polige motoren. Dit zijn de motoren waarbij de wikkeling om een ijzeren rotor op de as zitten zoals bij oa de Mashima en Buhler motoren. Zij hebben voor vele jaren een zeer belangrijk aandeel gehad in de motoren die toegepast werden in modelspoor modellen. Een klokankermotor heeft geen ijzeren rotor (Vandaar de Engelse naam Coreless Motor) met wikkelingen maar een magneet op een as. Om deze as in de behuizing zit een dun kunststof pijpje waardoor de wikkelingen gedraaid zijn.

Door het ontbreken van een ijzeren rotor heb je geen hoge spanning nodig om de motor te laten lopen. Een klokankermotor start reeds bij 1 Volt. Zojuist één in een Graham Farish Hippel en een Arnold Schweineschnäuzchen. Beide modellen kunnen kruipen over de baan. Zodra je de regelaar half open draait rijden de modellen zeer rustig.

Ed


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Fleischmann BR212 DCC met coreless motor

Bericht door Redskin »

Ja ik ken de principes en de voordelen. En ook dat als je digitaal rijdt er instellingen aan een decoder moeten gebeuren met zulke motoren om ze optimaal te laten werken.


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie