Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door PeterBuyk »

In het subforum Baanplan ben ik tot een baanplan gekomen, waarop ik digitaal en computergestuurd wil gaan rijden. Het is een simpel baantje om in aanloop naar mijn 2e baan het digitale en computergestuurde materie onder de knie te krijgen.

Nu kun je gelukkig via Google genoeg info vinden, maar door de vele info wordt het soms ook moeilijker als leek om de goede keuze's te maken, maar heb toch geprobeerd om een begin te maken.

Computer besturing:
Omdat dit mijn eerste kennismaking is met computerbesturing, en omdat hier verschillende mogelijkheden voor zijn, ben ik na het lezen van verschillende info en handleidingen over deze systemen, tot de conclusie gekomen dat waarschijnlijk iTrain het beste bij mij zou passen (dit is niet gebasseerd op kennis)

Digitale centrale:
Hiervoor zou mijn 1e keuze vallen op Digikeijs DR5000, om dezelfde redenen als hierboven omschreven.

Maar er zijn natuurlijk nog meer zaken die aangeschaft moeten gaan worden, ik zat zelf te denken om met de Digikeijs te beginnen en vandaar uit het geheel uit te bouwen (is dit een goede start)

Welke zaken moeten er dan nog meer aangeschaft gaan worden (denk aan bezetmelders, terugmelders, etc) in combinatie met de 2 bovenstaande gegevens (iTrain en Digikeijs)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door shoven »

Er is een heel lijstje dat je nodig hebt om uiteindelijk met de computer te kunnen rijden. Gelukkig kun je daarbij een groeipad volgen en hoeft niet alles in 1x 100% te werken. Mijn advies zou wel zijn om eerst een klein proefbaantje te maken (iets van een rondje met wat wissels die naar een parallelspoortje leiden, zoiets). Dan kun je eerst rustig uitvogelen hoe alles werkt. Als je dat meteen op je "grote" baan doet raak je al snel de weg kwijt met alle teleurstellingen van dien.

Wat je zoal nodig hebt:
- Centrale
- Wisseldecoders
- Aandrijvingen voor je wissels, bijv. servo's
- Bezetmelders (pas nodig als je met de computer rijdt)
- Besturingsprogramma voor op je computer, bijv. iTrain (Koploper kan ook, maar is einde levensduur)
- bij sommige merken heb je nog wat verbindings-spul nodig, dat hangt sterk af van wat je gekozen hebt (bijv. bij een Multimaus of de witte z21 centrale heb je een s88xPressNetLI nodig)
- een handregelaar bij je centrale is handig, hoewel velen ook een app gebruiken (ik heb liever gewoon een knop om aan te draaien)

Er is behoorlijk wat keuze. Wat ik hier veel gebruikt zie worden is spul van Fleischmann, Digikeijs en Rosoft. Digikeijs werkt an sich goed en de DR5000 is heel compleet en betaalbaar, maar hun service is niet geweldig en er zijn meer defecten dan bijv. bij Fleischmann. (het scheelt veel als je een goede dealer hebt die dat voor je regelt)
De z21 en Z21 centrales van Fleischmann zijn gewoon goed, de witte z21 is m.i. de oude Multimaus van Roco in een nieuw kastje en kent dus wat beperkingen, voor wat meer geld koop je de zwarte Z21 die veel meer kan.
Voor wisseldecoders en bezetmelders kiezen de meesten hier voor Digikeijs en Rosoft. Mijn voorkeur gaat uit naar Rosoft, vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding en de uitstekende service die Wim levert (Willempie hier op het forum). Daarnaast is Rosoft nog wel een tikje goedkoper.
De bezetmelders gebruiken nagenoeg allemaal het principe van stroomdetectie. Daar zit weinig verschil in.
Voor de wisseldecoders moet je eerst bepalen wat voor rails je wilt gebruiken en hoe je je wissels wilt aandrijven. Het meest gebruikt wordt enerzijds magneet/spoelaandrijvingen zoals Fleischmann en Minitrix die kennen, en anderzijds servo's (dat laatste is rap populair geworden de laatste jaren). Wisseldecoders zijn er van meerdere merken. Net als bij bezetmelders zijn Digikeijs en Rosoft populair vanwege de prijs/kwaliteit verhouding, grote merken als Fleischmann/Roco leveren dit ook maar met een aanzienlijk hoger prijskaartje.

Voor de besturingsprogramma's is iTrain heel populair en kent een levendige gebruikersgroep. Het is steeds volwassener geworden en doet volgens mij weinig meer onder voor Koploper. Dat gebruik ik zelf nog maar er wordt niet meer aan gewerkt sinds het overlijden van de ontwikkelaar, en is duidelijk einde levensduur. Verder heb je nog andere systemen als Rocrail (gratis en open source), Windigipet, en nog een zooi anderen.

Zelf probeer ik het simpel te houden. Ik rij met een DR5000 met 1 booster, en met bezetmelders van Rosoft. De baan wordt bestuurd door Koploper. Voor handmatig rijden gebruik ik een paar Multimaus-handregelaars die ik aan de DR5000 heb gekoppeld. Wissels zijn aangedreven met servo's die worden aangestuurd door de Servoswitch van Rosoft. De laatste tijd pruts ik wat met Arduino-gebaseerde systeempjes, maar dat moet nog gestalte krijgen en is niet voor iedereen aantrekkelijk.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Intussen zet ik bier en chips alvast klaar, want dit onderwerp is altijd goed voor een lekkere discussie. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door Jeroen »

....en met die laatste opmerking ben ik het eens. Heerlijke draadjes altijd. Kom d’r maar in!🙈😎

Anyhoerrr, het verhaal van Steven is heel compleet, en ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ook ik rij met Koploper, Rosoftspul en een Ecos centrale. Dat doe ik al jaren, en met huidige project vinden ongeveer momenteel 25 treinen hun weg in pakweg 60 blokken. Nou heb ik geen ingewikkelde stations, maar wel redelijke schaduwstations. Dat werkt allemaal prima.
Echter, ik ben ook begonnen met een oefenbaantje om dat computergestuurd automatische bedrijf onder de knie te krijgen. Dat is wel erg handig om eerst te doen.

Succes! En proost allemaal!


Afbeelding
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door enderscw »

Duidelijk verhaal en weinig aan toe te voegen.
Ik ben overgestapt van Koploper naar iTrain, servo decoders van Rosoft en een DR5000.

Om aan de discussie toe te voegen is Dinamo ook een optie.
Kost wat meer maar heeft ook voordelen ten opzichte van DCC.
Mocht je daar vragen over hebben moet je de telefoon is pakken en Martin bellen van Domburg train support. Die kan je haarfijn uitleggen hoe het werkt en wat de voor en nadelen zijn.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door martindomburg »

En wellicht heb je ook wat aan dit filmpje als aanvulling op de heren hierboven:

https://youtu.be/bo2FEVUOMzA

Tijdslijn staat in de omschrijving :)

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door PeterBuyk »

Heren, bedankt voor de reacties

Heb net het filmpje van Martin bekeken, wat mij weer wel andere mogelijkheden lieten zien, had nog nooit van Dinamo gehoord.
Voor mij zou Dinamo wel eens interessant kunnen zijn omdat je dan ook analoog materiaal kunt laten rijden.

@martindomburg zou je mij eens kunnen laten zien wat ik ongeveer kwijt zou zijn voor mijn baanplan als ik dit zou doen met Dinamo, voor de wissels in mijn baanplan ga ik servo's gebruiken, en als besturingssoftware wil ik iTrain gaan aanschaffen.
Bijlagen
Uitwerking-9.jpg
Uitwerking-9.jpg (118.63 KiB) 1756 keer bekeken


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door martindomburg »

Ja hoor dat kan, stuur maar even een mailtje of een PM. Dan neem ik komende week even contact op.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door Willempie »

Peter,

Aan de hand van je sporenplan, een kleine inschatting voor de kosten.

18 blokken, uitgaande van 2 melders per blok, 36 meldpunten. 3 melder s88 of L.Net.

s88 met stroomdetectie € 37,50 p/s of €49,50 p/s of een combi 1x €49,50 + 2x €37,50
Wissels 20 stuks. €16,50 p/s inclusief decoder/servo/puntstuk polarisatie.
Wissels met standaard aandrijvingen decoder voor 8 wissels €32,50.

DR5000 €185,--
Z21 (zwart) €375,- deze heeft mijn absolute voorkeur.
iTrain standaard €209-
iTrain Plus €269,--

Groetjes.



Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door PeterBuyk »

De keuze is gevallen op Dinamo icm iTrain, keuze is puur gemaakt op mijn gevoel (ik denk dat dit het beste bij mij past) misschien open ik nog een nieuw topic om de vorderingen te laten zien van deze testbaan, aan degene die suggesties hebben gedaan hartelijk dank.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Digitaal/Computer gestuurd beginnen - eerste maal

Bericht door Willempie »

Peter,

Heel veel suc6.

Groetjes.


Plaats reactie