Fleischman wissel aansluiten

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
AlcoPost
Berichten: 115
Lid geworden op: 06 okt 2012 21:15

Fleischman wissel aansluiten

Bericht door AlcoPost »

Ik heb weer een testbaan gemaakt om te testen met digitaal rijden, alleen nu vraag ik me af hoeveel aansluit punten ik moet solderen op de wissel.
De wissel heb ik geen onderdeel gemaakt van de blokken.
- Bij de rode bollen is een onderbreking

Afbeelding



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Wissel aansluiten

Bericht door Marksintpancras »

:D het rode bolletje links was niet nodig.
De wissel kan je namelijk voeden met het linker blok.
Theoretisch hoort een wissel niet bij een blok, maar 7(8)7 fysiek kan het wel in bepaalde gevallen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Fleischman wissel aansluiten

Bericht door maarten »

In ieder geval een aansluiting op de lange kant tussen de grote rode bollen. Ik ken de Fleischman wissels niet dus je moet (met een multimeter) even meten of het korte stukje bij het kleine rode bolletje elektrisch verbonden is met de lange kromme rails (tussen de grote rode bollen). Zo niet, dan moet daar ook een voedingsdraadje aan.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Fleischman wissel aansluiten

Bericht door WimR »

Zoals Mark al aangaf de onderbreking bij het linker rode bolletje moet je niet doen.
Zo staat er namelijk geen stroom op de wissel of je moet een draadje aan de wissel willen solderen.
Dan kan je ook gewoon de wissel bij het blok doen, als je maar zorgt dat een trein voor de wissel stopt.
Doe ik al meer dan 30 jaar op deze manier in het digitale tijdperk en werkt uitstekend.

Zelf doe ik aan de rechterkant de isolatie ca. 5 cm. van de wissel, dat heeft het voordeel dat als van de rechterkant een trein iets te ver doorrijdt hij het blok, waar de wissel in zit blokkeert, blok wordt immers bezet doordat hij staat op de bezetmelder waar de wissel in zit.
Hierdoor kan een andere trein niet naar dat blok en voorkom je aanrijdingen.
Doe je dit laatste bij een wissel met gepolariseerd hartstuk dan krijg je kortsluiting en stopt alles maar dat is ook geen probleem want er staat een trein die daar niet mag komen. En dan wil je ook dat ze stoppen.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
AlcoPost
Berichten: 115
Lid geworden op: 06 okt 2012 21:15

Re: Fleischman wissel aansluiten

Bericht door AlcoPost »

Bedankt voor de duidelijke uitleg allemaal ik ga de Linker isolatie weghalen.



bvandewetering
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:37
Locatie: Venlo

Re: Fleischman wissel aansluiten

Bericht door bvandewetering »

Ik zou nog even wachten met het weghalen van de linker isolatie.

Ik heb op mijn baan verschillende vergelijkbare situaties waarin ook links van de wissel een bezetmelder zit (bv. Een stopmelder voor een inrij-sein). In zo'n geval zul je toch het stuk tussen de isolaties links en rechts van stroom moeten voorzien. Alle isolaties (links en rechts) zitten dan wel, zoals bij Wim, een cm of 5 van de wissel. Dit om te voorkomen dat je aan de wissel moet gaan solderen.

Met groet,

Ben



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Fleischman wissel aansluiten

Bericht door WimR »

Ook voor de stopmelder aan de linkerkant van de wissel is geen isolatie tussen de stopmelder en wissel nodig, heb ik nog nooit gedaan.
Als bijvoorbeeld elke stopmelder ca. 30 cm. lang is dan moet je die ook 30 cm. lang maken en dan is de stopmelder inclusief wissel 40 cm. lang.
werkt perfect.
Ik rij al meer dan 30 jaar digitaal met koploper en ondanks dat in alle handleidingen staat dat een wissel geen onderdeel mag uitmaken van een blok doe ik dit altijd, zolang het maar, zoals op de foto, aan de linkerkant van de wissel.
Zelfs als er bijvoorbeeld meerdere wissels achter elkaar zitten maar dan moet wel, aan de rechterkant (splitsing) de linkerkant (zoals op de foto) aangesloten worden.
Als je het nodig vindt kan je van 1 spoor met veel wissels aan elkaar aangesloten van mijn part naar 100 sporen gaan, dat zou het zelfs ook kunnen, van meer naar minder sporen kan je dit nooit doen. Wat ook logisch is want hoe wil je meerdere treinen tegelijk van meerder sporen naar minder sporen laten rijden gaat beslist fout. Andersom meerdere treinen van één spoor naar meerdere sporen laten rijden kan niet maar zal je ook nooit lukken, twee treinen naast elkaar op hetzelfde spoor is onmogelijk dan vallen ze om.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Plaats reactie