Weer een keerlus vraag

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Weer een keerlus vraag

Bericht door Sibbesuisje »

Ik zit al een tijdje te broeden op een baanplan voor een toekomstige baan. Het baanplan ontwikkelt zich aardig (zie ook viewtopic.php?f=20&t=14377, maar het plan gaat wel uit van een keerlus, waar ik nog wat twijvels over heb.
Om met een enkele helix te kunnen werken is een keerlus onoverkomenlijk. Nu heb ik de boel ook schematisch uitgetekend om te ontdekken waar ik in de problemen kom en dat lijkt het diagonale stuk van de baan te zijn (zie de plaatjes). Door een beetje te schuiven kan ik aan het begin en eindstuk van dat blok ("1" en "2" een goed detectie stuk van een goede 10cm inbouwen (en de totale lengte van het stuk is ruim langer dan mijn langste trein.
Echter, omdat dit een vitaal stuk in het spoorplan is waar zich een omloopspoor bevind alsook een rangeerstuk, zullen er zich regelmatig meerdere treinen in dit stuk bevinden, met het meest voorkomende scenario een personentrein welke aan het perron staat en een vrachttrein die in tegenovergestelde richting er langs raast.

Ervan uitgaande dat ik dit met iTrain zou besturen, kan het systeem dat aan? Zijn dit gewoon 2 modules en kunnen deze de veelheid aan treinbewegingen aan, of moet ik hele speciale trukjes toepassen om dit te kunnen laten werken? If is dit simpelweg niet mogelijk? (in welk geval we terug naar de tekentafel gaan).
Ondanks dat er online best veel te vinden is over keerlussen (en ok op dit forum), kon ik niets vinden dat de specifieke vragen die ik heb beantwoorden, dus hopelijk heeft het forum raad :)

Ik hoop dat je plaatjes duidelijk genoeg zijn. Bij voorbaat dank voor de feedback!
Bijlagen
Schematisch overzicht keerlus.jpg
Schematisch overzicht keerlus.jpg (47.64 KiB) 1005 keer bekeken
Inked3x1 Keilbahnhof - doorlopendv3_LI.jpg
Inked3x1 Keilbahnhof - doorlopendv3_LI.jpg (45.93 KiB) 1005 keer bekeken


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weer een keerlus vraag

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Hallo Sander, ik heb de puzzel voor je opgelost op de volgende wijze. Hierboven het vereenvoudigd schema van je baan. Het is van belang dat je voldoende ruimte hebt om de keerlus modules in te bouwen. Deze ruimte (in beide station sporen) heb je wel in de diagonaal maar daar wil je de blokverdeling liever aan je perrons aanpassen. Daarom heb ik de "keerlussen" buiten het station gehouden. In totaal kom je op 3 keerlus modules uit.
Voor de 2 modules links boven heb je voldoende ruimte. De keerlus module rechts beneden heeft mogelijk meer ruimte nodig. Die kun je verkrijgen door de wissel verder naar boven te verplaatsen.

Voor iTrain heeft een keerlus geen verdere gevolgen omdat je dit hardwarematig oplost


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Weer een keerlus vraag

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt @Nico Essers ! Super :D _o_

Nog wel een aanvullende vraag. Als ik kijk naar je oplossing, dan zou ik dus een blok voor en na de keerlus module moeten hebben. Ga je hier dan uit van een keerlus module met kortsluit detectie of een oplossing met een aanmeldsectie? Als het met de aanmeld sectie is en treinen zijn 1 meter lang, dan zou ik dus 2 blokken van ruim 1 meter tussen de wissels (in de rechter onderhoek) nodig hebben om dat passend te kunnen maken. Heb ik dat goed begrepen?


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weer een keerlus vraag

Bericht door Nico Essers »

Hallo Sander, zelf heb ik op mijn huidige baan geen keerlus. Daarom even gekeken bij Rosoft. http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html Daar kun je lezen dat de Xtreme uit 3 secties bestaat. De inrij sectie van 2 x 15 cm, de keersectie van in jouw geval 100 cm en de uitrij sectie ook weer 2 x 15 cm. Dat zou dus totaal 160 cm zijn.
Bij Domburg heb je de Keerlus3 https://www.dtswebshop.nl/nl/keerplus3.html. Hier zijn de inrij en uitrij secties korter (advies 1,5 x loclengte maar zou vanaf 5 cm moeten functioneren volgens handleiding). Dan kom je uit op minimaal 110 cm of (volgens advies ) ca 130 cm lengte.
Deze oplossingen zou ik prefereren boven een kortsluit detectie. Op mijn toekomstige baan komen in ieder geval 4 Xtreme modules van Rosoft.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Weer een keerlus vraag

Bericht door Sibbesuisje »

Bedankt @Nico Essers , na het lezen van je antwoord en ook de info van rosoft is het nu helemaal duidelijk.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie