Decoder inbouw help (FLM7428)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

Hallo allen.

Onlangs een hele mooie BR 628 binnen gekregen en rijdt heeel mooi en zuiver analoog. Zo'n vliegwiel ding.

Ik heb al rond gekeken in de decoder opbouwvoorbeelden sectie maar kan deze niet vinden vandaar de vraag of iemand mij in de richting kan wijzen om deze te digitaliseren.

Ik heb een Doehler & Haas DH05C voor de loc en een FH05B voor de driving trailer besteld. Ik heb deze een paar jaar geleden gebruikt om 10 locs en 4 standstuurrijtuigen te digitaliseren maar dat is alweer een paar jaar geleden en het meeste ben ik vergeten.

Ik heb de loc voorzichtig open gemaakt om te kijken wat eruit moet en waar de decoder bedrading gesoldeerd moet worden. Klopt dit een beetje?

Met voorbaat dank. _o_






Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door FidOo »

Volgens mij zit je helemaal goed. Wel ff opletten dat je tussen de plaatjes van de verlichting geen verbinding houdt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 03 aug 2020 14:31 Wel ff opletten dat je tussen de plaatjes van de verlichting geen verbinding houdt.
Thanks Joost.

Bedoel je die ronde schijfjes bij de verlichting? Die heb ik bij de rest van de loks eruit gehaald.

Ik ga aan de gang zodra de decoders binnen zijn. De functie decoder zal geen problemen opleveren denk ik. Er zitten 6 draden aan de functie decoder in plaats van 4 maar dat zal wel in de handleiding worden uitgelegd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door BenQ »

Binnenwerk lijkt wel wat op de Wadloper van Fleischmann.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door FidOo »

Ja functiedecoder heeft ipv 2 motordraden 2 extra uitgangen bedraad. Die heb je niet nodig. Die ronde schijfjes idd verwijderen maar soms maken die lipjes nu contact met de printplaat er onder. Dus ff stukje tape of iets dergelijks er weer tussen.

@BenQ sterker nog. Die binnenkant is volgens mij zelfs identiek.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door BenQ »

Joost,
Zeg maar Ben, ik moest het uit de grijze cellen halen want ik heb de wadloper niet meer.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door jeemka »

Ik heb dit mooie maar gevoelige stel ook. De motorwagen heeft maar op 1 draaistel stroomafname. Daarom heb ik een verbinding gemaakt tussen de twee wagens, met een ministekker.
In iTrain kan je het hele stel als één loc invoeren. Beide decoders mogen dan hetzelfde adres hebben.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt weer Joost. Nog even wachten tot de decoders binnen zijn. Voorlopig loopt hij wat rondjes op de analoge layout van mijn oudste zoon.

Ben, ik dacht ook dat het dezelfde binnenkant als de Wadloper was maar de Wadloper is een stukje korter. Misschien hebben ze hetzelfde toegepast maar dan een stukje ingekort. De wadloper is 267mm en de BR628 is 284mm.

Ik meld me weer wanneer het gebeuren is gedigitaliseerd.

Nogmaals dank.

Ray


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door railrene »

jeemka schreef: 03 aug 2020 17:46 Daarom heb ik een verbinding gemaakt tussen de twee wagens, met een ministekker.
Ik overweeg dat ook te doen (Wadloper, koploper). Ideaal zou zoiets zijn als waarmee de twee bakken van Piko's hondekopjes verbonden zijn, maar ik geloof niet dat dat -betaalbaar- los verkrijgbaar is. Wat voor ministekker heb jij gebruikt?

Mvg,
René



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

Hoi Jaap,

Ik weet niet of ze meerdere revisies van dit model hebben gemaakt want zowel de motor wagen en de dummy krijgen stroom toegevoerd op beide draaistellen op mijn uitvoering.


Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door FidOo »

@railrene voor een koploper adviseer ik gebruik te maken van peho stroomvoerende koppelingen. Die vind je bij Domburg train support.

Wat betreft dit treinstel. Bij mij ligt ie al heel lang in de verpakking om af te maken. Ding heeft waardeloze stroomafname en trekkracht. Zelf heb ik een 2e donorstel gekocht en daaruit de aangedreven draaistel de wielen met antislipbandjes overgezet op het rijdende draaistel zodat er nu 4 wielen met asb op zitten. Deels met lood verzwaard maar nog steeds niet genoeg om een 2e stel zonder motor door r2 te trekken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Rick »

FidOo schreef: 03 aug 2020 14:31 Volgens mij zit je helemaal goed. Wel ff opletten dat je tussen de plaatjes van de verlichting geen verbinding houdt.
Zeker weten? Dit is de, vrijwel gelijke, printplaat van de Wadloper:
Afbeelding
Ik heb de printbaan die verstopt zit onder de contactjes voor de lampen ook onderbroken zodat de motorpool vrij ligt en daarna de stroomafname zelf met een draadje doorverbonden.
railrene schreef: 03 aug 2020 18:13Ik overweeg dat ook te doen (Wadloper, koploper). Ideaal zou zoiets zijn als waarmee de twee bakken van Piko's hondekopjes verbonden zijn, maar ik geloof niet dat dat -betaalbaar- los verkrijgbaar is. Wat voor ministekker heb jij gebruikt?
Dat heb ik bij de Wadloper ook gedaan maar zonder stekkers, gewoon met twee draadjes de printplaten van beide bakken op elkaar aangesloten. Het stel kan nu niet meer uit elkaar maar dat is te overzien.
Of die draden zijn bij mij voor de verlichting omdat dat een functiedecoder scheelt, kan ook. 8)7


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door HST »

Ha Raymond,

Een inbouwvoorbeeld vind je op de website van Wiencirz:
https://www.digit-electronic.de/wiencir ... php#Einbau
https://www.digit-electronic.de/wiencir ... chmann.php

Deze wat oudere beschrijving heb ik een maand of twee geleden ook gebruikt. Ging helemaal goed met een D&H PD05A-3 en rijdt fantastisch. Mijn BR628 had geen massaverbinding bij de motor, maar controleer dat bij de jouwe voor de zekerheid wel goed! In plaats van een functiedecoder heb ik de stuurstand verbonden met de motorwagen met een ministekker, via Ebay bij Ledbaron meerdere van besteld. Dat werkt eigenlijk net zo goed voor de front en sluitverlichting en scheelt een functiedecoder (en een paar euros).

Eigenlijk is het ook vrijwel hetzelfde als bij de VT614, dus daar kan je ook nog bij kijken. Een inbouwvoorbeeld daarvan vind je ook bij wiencirz maar ook op https://www.1zu160.net/digital/einbau.php. (Die heb ik dan wel weer voorzien van lok- en functiedecoder).

Succes! Erwin



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Rick & Erwin,

Plenty of info nu en als de decoders binnen zijn gaat het wel lukken denk ik.

Die 614 heb ik zelf ook in turkoois/creme. Die was makkelijk om te bouwen en volgens mij niks extra gedaan om de motor vrij te stellen maar dat kan ik me niet meer herinneren. Rijdt netjes.

De 628 rijdt superb analoog. Het enige wat me tegen valt is de verlichting. Het rood komt door alle drie de punten door. Dat komt denk ik omdat ze zo dicht bij elkaar zitten.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door jeemka »

Raymond (UK) schreef: 03 aug 2020 18:30 Ik weet niet of ze meerdere revisies van dit model hebben gemaakt want zowel de motor wagen en de dummy krijgen stroom toegevoerd op beide draaistellen op mijn uitvoering.
Inderdaad wordt toch stroom afgenomen op het motordraaistel. Maar matig, vandaar verbinding tussen de wagens.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

garco
Berichten: 253
Lid geworden op: 01 apr 2013 20:36

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door garco »

Hier mijn verslagje:

viewtopic.php?t=8578


Gr. Tjarco
-------------------------------------------------------------------
Scandinavisch N-spoor -- bezig met overstap naar SNCF
https://www.flickr.com/photos/192132982@N05/

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

jeemka schreef: 04 aug 2020 14:07Inderdaad wordt toch stroom afgenomen op het motordraaistel. Maar matig, vandaar verbinding tussen de wagens.
Wat voor stekkertjes gebruik je daarvoor?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

garco schreef: 05 aug 2020 14:07 Hier mijn verslagje:

viewtopic.php?t=8578
Dank je Tjarco, ik ga het doorlezen.

Decoders zijn binnen maar het is te warm om die dingen er in te zetten.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door railrene »

Rick schreef: 03 aug 2020 19:53Dat heb ik bij de Wadloper ook gedaan maar zonder stekkers, gewoon met twee draadjes de printplaten van beide bakken op elkaar aangesloten. Het stel kan nu niet meer uit elkaar maar dat is te overzien.
Of die draden zijn bij mij voor de verlichting omdat dat een functiedecoder scheelt, kan ook. 8)7
Wat ik eigenlijk wil is een vierpolige verbinding, twee voor de rijstroom en twee om verlichting aan te sturen met maar één decoder. Vier draadjes tussen twee bakken lijkt me wat veel vanwege de flexibiliteit, daarom lijkt me een geleidende koppeling beter. Ik ken de PEHO magneetkoppelingen, maar de 4-polige uitvoering is best aardig aan de forse kant als je het mij vraagt. En héél diep in m'n hart wil ik eigenlijk nog een pooltje meer (wie weet ga ik toch ooit binnenverlichting willen hebben)

De bakken van een Wadloper (die bij mij analoog niet eens de tweede bak door R2 krijgt getrokken, ook zoiets..) of 628 (die bij mij alleen maar staat te vitrineerren) wil ik nog wel aan elkaar solderen (tweepolig, en dan in iedere bak een decoder). Bij een vierbakkige IC3 (die uit het logo van de forumsponsor) wordt dat toch lastiger. Misschien hak ik die wel in tweeën dan. Soldeerverbinding steeds tusen kop- en tussenbak (die dan ook stroom afneemt). Maar hoe deel je dan een driedelige IC3 op... Het heeft allemaal geen haast, genoeg tijd om te filosoferen en fantaseren :)

René


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Krab »

Hoi hier ook nog een verslag van motorwagen en daarna van bij wagen met foto's.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... per#p97329

En hij rijd nog steeds goed :mrgreen:

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

René, ik heb zelf een functie decoder er in gezet want ik wilde geen draadjes zien tussen de bakken. Functie decoders zijn ongeveer £15.00 dus niet duur.

Dit ding rijdt erg netjes met twee bakken maar ik denk dat ie het moeilijk krijgt met meerdere. Mijn 615 met twee tussen rijtuigen (4 in totaal) heeft een stuk meer kracht.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

Krab schreef: 08 aug 2020 18:32 Hoi hier ook nog een verslag van motorwagen en daarna van bij wagen met foto's.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... per#p97329

En hij rijd nog steeds goed :mrgreen:

mvg Sjaak
Sjaak, ik heb dit even doorgelezen (ook de andere pagina’s van je baan die ik heb gemist)

Printplaat is bijna identiek. Beide treinstellen van een decoder voorzien vanochtend. Wat rijdt dat ding mooi zeg!! Alle cv’s zijn nog standaard maar 2 tikjes vooruit of achteruit loopt het heeel mooi. Geen haperingen niks.

Wadloper is een mooi treinstel. Nog net iets korter als deze 628.

Vanavond even doorlezen hoe je ook alweer lange en korte adressen programmeerd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

De functie decoders die ik in het verleden heb ingebouwd hadden allen 4 draadjes. De functie decoder die ik vandaag heb aangebracht heeft er 6.

Nu heb ik een groene en een paarse draad over. Er zat geen handleiding bij deze en ik heb er ook nog niet naar gezocht maar kunnen deze gebruikt worden voor bv binnenverlichting via functie toetsen? Dat zou wel cool zijn.

Ik heb ze laten zitten en lang afgeknipt en in een onzichtbaar deel gefriemeld just in case.



Afbeelding

Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door martindomburg »

Groen is aux 1 en paars aux 2. Dat zijn twee functies die je kunt gebruiken en kunt toekennen aan een functietoets. Cv35 = 4 en cv36 = 8 (of andersom als je de twee verdraaid)

Let op: deze uitgangen hebben net als wit en geel een gezamenlijke plus als je leds gebruikt. Ze zijn min geschakeld.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Decoder inbouw help (FLM7428)

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Martin.

Ik ga er wat mee doen wanneer het iets koeler is.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie