Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoornoorden
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2020 01:11

Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door nspoornoorden »

Na jaren een Marklin HO digitaal baan heb gehad denk ik eraan om over te stappen naar n-spoor, en dat vind ik een moeilijke stap en daarom twijfel ik ook. Ik rij nederlands, maar de laatste jaren komt er niet echt nieuwe dingen uit in HO, terwijl n-spoor de laatste tijd om de oren worden geslagen met mooi ns matriaal, zoals ddz, virm-m, nieuwe sprinters enz, allemaal modellen die bij HO spoorders hoog op de lijst staan maar totaal niet uitkomen, daarom ben ik gaan nadenken, wat wil ik nu en wat zijn de mogelijkheden, ik wil graag een traject baan maken van bv Meppel richting Assen zonder tussen stations en heb ik gekeken wat er de afgelopen 40 jaar heeft gereden en dat is nogal wat. Ik wil de traject grotendeels laten rijden omtrent deze tijd met aantal uitzonderingen waar ik een speciale band mee heb.

Wat moet er komen wat er nu rijd:

*DDZ

* VIRMm

* Koploper / ICMm

* ICR met 1600/1100

* ICRm met stuurstand, gaat moeilijk worden, niemand maakt ICRm rijtuigen

* IC direct, gaat ook moeilijk worden, alleen de loc is beschikbaar

* Wadloper / DH-2

* Hondekop

* DDM1 - 4 delig

* En wat goederen treinen

Maar dit is de modellen die nodig heb voor mijn traject, n-spoor kan 6 realiseren en HO /1:87 kan er ook 6 realiseren, maar de mooiste model niet en de belangrijkste op mijn traject DDZ en Wadloper.

Keuze word heel erg moeilijk, ik hoop dat iemand die ene belangrijke overtuiging kan geven, ik heb zelfs overwogen om n-spoor er naast te doen, ik heb een zolder van 7 bij 5 en wilde voor n-spoor een speciale dijk maken, maar klinkt belachelijk.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Nspoornoorden,

Je bent hier op dit forum natuurlijk omgeven door n spoorders dus je snapt waar bij velen de voorkeur zal liggen. Dit heeft echter veelal te maken met de mogelijkheden die een kleinere schaal bieden op een bepaalde ruimte. Voor materiaalkeuze heb ik nog nooit iemand gehoord die naar n overstapte daarom. Veel vaker zie ik n spoorders die naar H0 gaan omdat er zoveel meer modellen zijn.

Met 5 bij 7 meter heb je aan ruimte geen gebrek. Dus als het je speciaal om model keuzes gaat, dan zie ik niet hoe n spoor je meer opties gaat geven en lijkt H0 de betere keuze voor jou. Als NL rijder kijk ik vaak met enige jaloezie naar wat bijvoorbeeld een artitec allemaal uitbrengt voor de NL rijder in H0.....
Maar we zullen je op dit forum natuurlijk met open armen ontvangen als je toch besluit voor schaal 1:160 te kiezen :D


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Zap75
Berichten: 78
Lid geworden op: 04 jan 2020 16:50

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Zap75 »

De Wadloper is er wel hoor voor N, van Fleischmann. Is alleen wel analoog en tweedehands te krijgen. Vrij eenvoudig te digitaliseren en er is ook een vervangend motortje verkrijgbaar. Rijdt als een zonnetje!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Ad_M »

nspoornoorden schreef: 11 aug 2020 01:41Maar dit is de modellen die nodig heb voor mijn traject, n-spoor kan 6 realiseren en HO /1:87 kan er ook 6 realiseren, maar de mooiste model niet en de belangrijkste op mijn traject DDZ en Wadloper.
N spoor heeft de laatste jaren een mooie groei doorgemaakt met vooral Piko die voor "ons" NL rijders de nek heeft uitgestoken, voor de rest zelfbouw of klein serie producenten zoals Bisschop Modelbouw
Ook voor NL scenery kom je eigenlijk meteen terecht bij Markenburg en veel zelfbouw
De rest is nu nog 2de hands markt en beurzen (normaal gesproken heel gezellig om beurzen af te struinen, nu iets minder...)

Als antwoord op jou vraag DDZ en Wadloper, beide zijn er met een maar...
- Alleen tweede hands en een hele slechte motor, tegen record prijzen : Fleischmann N - 7471 - Treinstel - Wadloper - NS
Hier is zelf heel veel aan te veranderen en te verkrijgen om het model in jou tijdperk te krijgen en mooi rijdbaar
- Alleen maar via kleinserie fabrikant: DDZ (ik weet alleen dat deze geleverd wordt door Bisschop Modelbouw, verder weet ik het helaas niet)

NL Seinen zijn er ook, bovenleiding is alleen in zelfbouw (messing, 3D print en laser cut hout)

Dus als je niet echt bedreven ben ik zaken zelf willen bouwen en/of aanpassen en moeit heb met concessies maken wat er beschikbaar is en de haalbare kwaliteit op het moment
Dat zou ik zeker even goed nadenken

Wil je mooie landschappen kunnen maken met een giga lap baan en leuk NL materieel en je hebt lol in zelf knutselen, zeker doen!!!

Mijn 2 cent

Mvg,
Ad

Onderstaande is ook "allemaal" te krijgen in N spoor
*DDZ - kleinserie fabrikant
* VIRMm - kleinserie fabrikant
* Koploper / ICMm - Minitrix
* ICR met 1600/1100 - Minitrix - Fleischmann - Piko
* ICRm met stuurstand, gaat moeilijk worden, niemand maakt ICRm rijtuigen - Minitrix - Arnold - kleinserie fabrikant
* IC direct, gaat ook moeilijk worden, alleen de loc is beschikbaar - Minitrix - kleinserie fabrikant
* Wadloper / DH-2 - Fleischmann
* Hondekop - Piko - kleinserie fabrikant (hondekop 4)
* DDM1 - 4 delig - kleinserie fabrikan
* En wat goederen treinen - div


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Nijboer »

Ik zie het voordeel alleen in de afmetingen. N biedt meer mogelijkheden in dezelfde ruimte (bedenk ook dat dit in de diepte geldt).
dus grofweg 100x100 cm H0, past in N op 50x50 cm, dus je oppervlak is resp. 10000 en 2500 cm2.
Dit is gelijk ook het nadeel, indien je gek bent van het materieel. Dat komt er minder mooi uit doordat het zo klein is. Met name
stoomlocomotieven missen dan wat (vind ik persoonlijk). Bovendien is het h0 mooier in details, omdat dat beter te maken is, en omdat
dat beter te zien is (denk aan handgrepen en dat soort klein grut).


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door shoven »

Dat zelfde argument even een paar keer door redenerend, kom ik er al snel op uit dat je voor schaal 0 moet kiezen, of 1:1 materieel moet kopen. Hoe groter, hoe meer details je goed kunt laten zien. De echte overweging is toch wat je wilt modelleren en of je dat kwijt kunt in de beschikbare ruimte.

Mijn 2 cent.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Marksintpancras »

:cry: N geen details???? Kijk eens bij de baan van Herr J. of de Rijn baan van Ron. Trouwens Hoorntje kan er ook wat van, :D

Op Nederlands gebied N schaal kan je hele leuke dingen doen qua baan en materiaal. Scenery van Markenburg icm Hoorntje zijn producten en je kan echt leuke dingen maken. Sla vast nog vele leuke NL dingen over.

HO, sta groter maar niet altijd mooier gedetailleerd ivm de grote zie ook meteen de kleinste foutjes.

En die messing dubbeldekker, jeetje die zijn mooi. En piko hondekop, paar 1600 op de kop tikken en je hebt al een aardige NL verzameling in N.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door WilcoV »

Allereerst een paar dingetjes.
1) detaillering wordt in N spoor gaandeweg alleen maar beter en net als bij H0 is het ene product, zowel bij grootfabrikanten als kleinfabrikanten, beter dan het andere.
2) Hoe je het ook bekijkt, er is direct (dus zonder zelfbouw of kleinserie) nog steeds meer in H0 te krijgen dan in N voor Nederlands spoor in alle tijdperken.

Waarom zou je op N overstappen, ik kan me eigenlijk maar twee redenen bedenken:

1) N spoor heeft een formaat waar je van houd of wat je haat. Als je er van houd dan stap je over op N spoor.
2) je kan op hetzelfde oppervlak veel meer doen

Consessies zal je altijd moeten doen, hetzij vanwege de kosten (kleinproductie is vaak duurder dan massaproductie) of het formaat.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Riem »

Zoals anderen ook al aangeven, met N spoor kan je veel meer op een kleinere oppervlakte dan dat je kan met HO. Qua detaillering is alles kleiner, maar vaak is de detaillering er wel. Tevens kan je ook zeggen dat je meer details op je baan kwijt kan met N spoor, omdat HO groter is kan je minder kwijt op 1 zelfde grote baan. Je kan dus meer spoor, maar ook meer scenes maken om het spoor heen.

Qua modellen is de kwaliteit van de meeste grootfabrikanten echt wel beter dan de kleinfabrikanten. Dat is iets waar je mee moet leven. Heb zelf ook modellen als SLT / VIRM / HLE11 op mijn verlanglijstje staan maar als ik dan de kwaliteit zie van schilderwerk bij sommige kleinfabrikanten, haak ik toch af. Soms lijkt het erop alsof er geschilderd wordt met een dikke verfpenseel. Soms staan bakken niet eens gelijk op de draaistellen. Daarnaast zie ik hier op het forum ook juist kwaliteit als ik zie wat sommige leden kunnen qua schilderwerk met 3D kappen. Qua kleinfabrikanten is voor mij de kwaliteit qua schilderwerk er bij Phildie wel.
Dus qua mooi gedetaileerde modellen zou je van jouw lijstje:
* Koploper / ICMm van minitrix
* ICR met 1600/1100 van minitrix
* (IC direct loc)Br 186 van Arnold, rijtuigen kunnen ook de gewone van minitrix, enige verschil zijn de witte pijlen op de deuren. Maar ook de zuurstok bestaat.
* Wadloper / DH-2 van Fleischmann
* Hondekop van Piko
* DDM1 - 4 delig van Phildie
* En wat goederen treinen, dat is denk ik nog het makkelijkst. Er is veel materieel te vinden van NS en andere vervoerders.
Op het baanvak dat je hebt gekozen kan volgens mij alles wel alles rijden wat er in Nederland heeft gereden, van Posttreinen tot testritten van de HSL stammen.

Wat je zelf ook al zegt, er wordt elk jaar wel iets uitgegeven en hopelijk komen de huidige treinseries ook nog een keer. Maar zelf zie ik toch echt wel een opmars in de belangstelling naar N spoor en zeker de vraag naar Nederlands Materieel. Ook fabrikanten zien dit, kijk maar naar de vele modellen bij Piko of heruitgave van de NS br 186 van Arnold.

Mijn belangrijkste tip is alleen, doe wat je leuk vind maar ook wat je kan. Want het is zeker kleiner dan HO. Dus als je twijfelt, ga wanneer er weer beurzen zijn naar N banen kijken.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door shoven »

En eigenlijk het belangrijkste voordeel van N ten opzichte van Marklin: je hebt niet meer die spuuglelijke puko's tussen je rails zitten. 8-) :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door BenQ »

Steven,
Dat is alleen bij 3-rail, bij 2-rail heb je die niet.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Nijboer »

Ik beweer ook helemaal niet dat N niet gedetailleerd is. Integendeel! Het punt is dat je die details met het blote oog minder goed en soms gewoon niet ziet. Ja, wel op een foto of met een vergrootglas.
Als je NL rijder bent, dan biedt h0 naar mijn mening meer mogelijkheden. Iemand haalde de 1600 aan, nou.... als N spoorders komen wij
er maar slecht van af. 2 modellen 1600: Fleischmann en minitrix. Beide niet perfect. En wat het ergste is... beide met een franse onderbouw.
Ik vind het er altijd maar vreemd uitzien.
En de bijbehorende rijtuigem.. Denk aan de turquoise 1200. In N is de loc er wel, geen bijpassende rijtuigen. In h0 heeft Roco een hele mooie
set gemaakt. En er zijn wel meer voorbeelden te bedenken. Ik vind dat soms wel frusterend...



Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Overstappen van Marklin HO naar n-spoor, ik twijfel

Bericht door Rick »

Ad_M schreef: 11 aug 2020 09:34Onderstaande is ook "allemaal" te krijgen in N spoor
Als je kleinserie meetelt is alles in zowel N als H0 te krijgen, de vraag is alleen of het er fatsoenlijk uitziet. Als het per se gaat om DDZ en een Wadloper wordt het N-spoor, DDZ is is in beide niet als grootserie model te vinden.
Ad_M schreef: 11 aug 2020 09:34* ICRm met stuurstand, gaat moeilijk worden, niemand maakt ICRm rijtuigen - Minitrix - Arnold - kleinserie fabrikant
Arnold maakt geen ICR of ICRm.
BenQ schreef: 16 aug 2020 11:30Steven,
Dat is alleen bij 3-rail, bij 2-rail heb je die niet.
Ik denk dat er daarom Marklin staat en niet 2-rail. ;)


Plaats reactie