Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Folkert van Wijk »

Zoals het nu is heb ik rechts onderaan twee wissels aan elkaar met nog een klein stukje spoor. (geel)
Het stukje spoor zit op een bezetmelder (4088)
Met aan elkaar bedoel ik dat de beide spoorstaven contact maken en verder aan één kant geïsoleerd zijn van de rest.
De aansturing gaat met iTrain gebeuren en ik ben nu enerzijds de boel aan het aansluiten en anderzijds de baan in iTrain aan het tekenen.

Dus mijn vraag is kan ik zo de beide wissels aansluiten, detecteren en besturen met iTrain?

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Nico Essers »

Misschien even het stukje uitvergroten en precies aangeven waar je de isolaties hebt toegepast. Waarom valt dit stukje rails niet onder de groepering van het linker spoor. Een blok loopt normaal gesproken van wissel tot wissel.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Folkert van Wijk »

Nico, ze hadden mij verteld dat een blok beter iets voor de wissel kan stoppen.
Dit omdat als een trein precies voor de wissel staat er alsnog geen trein over het wissel kan zonder de andere trein te raken.

Bij deze een plaatje met de issolatiies.

Afbeelding



WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door WimR »

Ik doe al meer dan 30 jaar volgens de blauwe streepjes.
Isolatie wissels.jpg
Isolatie wissels.jpg (16.81 KiB) 1777 keer bekeken
Aan de kant waar dan geen isolatie zit betrek ik gewoon bij het blok.
Kost je geen extra draden, bezetmelders of diodebrug.

Ik heb echter geen idee of iTrain dit leuk vindt, Koploper kan er prima mee overweg.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dat gaat met iTrain niet lukken want wissels kunnen geen onderdeel van een blok zijn..


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 460
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door jeemka »

Het kleine stukje spoor kan je gerust bij het blok links ervan trekken. Als je met Posities rijdt in iTrain kan je immers de stoppositie aangeven. Dus blijven alleen de wissels zelf geïsoleerd van de blokken eromheen.
Wissels kan je overigens wel aan een terugmelder koppelen, zelf doe ik dat niet, maar diverse iTrain spoorders wel. Zie handleiding vs 5 pagina 99.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Nico Essers »

Zoals Jaap al aangeeft kan je blok tot aan de wissel doorlopen.
In jouw geval is het korte spoor een onderdeel van je wissel. Dat kun je op de volgende manier in iTrain invoegen. Je moet het korte stuk rail groeperen met de aanliggende wissel zodat iTrain weet wat de lengte van de wissel + de lengte van het korte railstuk is in de stand rechtdoor.
Omdat je korte rails gedetecteerd wordt geldt dit tevens voor beide wissels omdat deze niet van elkaar geïsoleerd zijn. Dit wil je niet omdat je dan onnodig oponthoud creëert op het naastliggend spoor als beide wissels rechtdoor staan. Je zult dus de detectie van het korte spoor moeten verwijderen of nog een isolatie aanbrengen tussen beide wissels zodat beide apart gedetecteerd worden. Over wisselgroeperingen en detectie is veel te vinden op het iTrain forum.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ja over beide wissels tegelijk gaat dan niet lukken. Maar ik denk niet dat dat veel voorkomt, omdat het stukje rechtsboven slechts een onderhoudsspoortje word voor kolen en water... maar ik zal er toch nog even over denken hoe ik dat ga doen...

Bedankt heren!,



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door Willempie »

Op blz 100 en Blz. 101 van de iTrain handleiding staat aangegeven hoe het echt moet en hoe het werkt.

En hoe en waar de trein in het blok voor het wissel stopt heb je zelf helemaal in de hand denk dat het tijd wordt voor een testbaantje, en gaat kijken hoe het één en ander in de praktijk werkt.

BTW altijd weer handig als je dezelfde vraag op meerdere forum tegelijkertijd stelt. Grote kans dat dezelfde personen je beantwoorden.

Groetjes.


Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 105
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Wissels aan elkaar met spoor en bezetmelder.

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik gebruik iTrain. Heb verschillende wissels met bezetmelder en een aantal zonder. Ik heb nog niet precies door wat dat uitmaakt. Als het goed is rekent iTrain toch met treinlengte , blok- en wissellente uit of de laatste wagon de wissel (of wisselstraat) verlaten heeft? Is het werken met een bezetmelder dan alleen voor het geval dat bijvoorbeeld de treinlengte of bloklengte niet goed bekend is bij iTrain? Of voor als een lok op de wissel vastloopt.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Plaats reactie