firmware updates van decoders - b.v. zimo

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

firmware updates van decoders - b.v. zimo

Bericht door piksov »

Hi,

ik heb een 'oude' zimo mx620, met firmware versie 7

Ik zou daar graag een nieuwere/ de laatste firmware op willen hebben.

Wie zou me daar bij kunnen helpen / hoe pak ik dat aan?

groet,
Guus


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: firmware updates van decoders - b.v. zimo

Bericht door Redskin »

Daarvoor zal je óf iemand met een Zimo-programmer moeten zien te vinden, óf die zal je zelf moeten aanschaffen. De programmer sluit je volgens de handleiding aan op je pc (mocht je OSX gebruiken; vergewis je ervan dat je die daarvoor kunt gebruiken) en je installeert de benodigde software. De programmer vervolgens ook op een stuk spoor aansluiten. Zelf heb ik daarvoor een plank met daarop spoor gemonteerd.
Tijdens het upgradeproces begeleidt de software je door de firmware-upgrade heen. Instellingen in de decoder zijn trouwens ook via de programmer te doen (in het geval van de erg 'technische' ESU-decoders is dat gewoon echt heel fijn en voor mij zelfs de reden zelfs dat ik deze programmer daarvoor aangeschaft heb).

Als alternatief ga je naar je handelaar en vraagt daar wat eventuele kosten zijn.

Voor zover ik weet, zijn er nog geen algemene programmers en heb je per merk decoder dan ook de betreffende programmer nodig.

Net als in de computerwereld leidt een update of upgrade overigens niet altijd tot verbetering; niet zelden zelfs het tegenovergestelde of in het ergste geval zelfs verlies van de decoder. Want al gaat het meestal wel goed, firmware-updates moeten nooit onderschat worden. Eén verbindingsfoutje bijvoorbeeld op het verkeerde moment en het is de eeuwige jachtvelden.

De kritische vraag die je jezelf dan ook altijd moet stellen is: "Heb ik de update echt nodig?"


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Plaats reactie