Programmeerspoor

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Ik bezit een Intellibox en daar kan je een programmeerspoor op aansluiten.

Nu overweeg ik om een deel van een blok hierop aan te sluiten maar ik verwacht problemen.
De aansluiting kan niet via een terugmelder aangesloten worden want dan zijn de overige aansluitingen van deze printplaat niet te gebruiken.

Wat wel zou kunnen is een kopspoor hiervoor te gebruiken waar de terugmelder 10 tot 15 cm. lang is en de rest van het spoor wordt geïsoleerd aangesloten als programmeerspoor.
Heeft iemand een idee wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld iTrain of Koploper.
Zodra namelijk de trein volledig op het programmeerspoor staat gaat de bezetmelder uit en is iTrain dan de trein kwijt.

Ik kan bijvoorbeeld wel de totale lengte van bezetmelder en programmeerspoor als lengte bezetmelder in het programma zetten maar lost dat het probleem op?

Zit er spanningsverschil tussen de stroom via de bezetmelder en het programmeerspoor waardoor de trein harder of zachter gaat rijden, zou ik op kunnen lossen door de lengte van het totale spoor korter of langer in te geven als de werkelijkheid waardoor hij eerder of later stopt.

Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Programmeerspoor

Bericht door piksov »

Ik zou het programmeerspoor helemaal los van je baan houden, volgens mij is dit vragen om problemen

groet
Guus


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Programmeerspoor

Bericht door Jeroen »

Ja, dat lijkt mij ook. Ik snap ook eigenlijk je vraag niet. Wat wil je ermee bereiken?


Afbeelding
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Programmeerspoor

Bericht door OBBinN »

Gewoon los van de rest van de baan houden, kan je ook geen fouten maken mbt programmeren van een trein die er niet hoort te staan maar er wel staat.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Programmeerspoor

Bericht door Nico Essers »

Voor bepaalde treinsets zoals een ICE of Thalys kan het zeker gemakkelijk zijn als je programmeer spoor een onderdeel van je baan is. Deze zijn wat moeilijker te verplaatsen dan een enkele locomotief. Dus zo gek vind ik deze vraag niet. Daarbij zijn er meerdere centrales die deze mogelijk bieden en dat spoor bij normaal gebruik ook als zodanig aansturen. Ook ik ga dit in mijn volgende baan bewust inbouwen ivm die grote treinsets.
Een apart hiervoor ingericht kopspoor is dan inderdaad de beste oplossing. De voeding naar het programmeer spoor heeft de zelfde spanning als de voeding naar de hoofdbaan. Het spannings verschil tussen niet gedetecteerde rails en gedetecteerde rails wordt opgelost door een diode schakeling tussen de voeding en de niet gedetecteerde rails te plaatsen. Dit doe je dan ook apart voor je programmeer spoor. iTrain kan prima met niet gedetecteerde stukken rails omgaan. Echter je hebt dan geen stopsectie op het einde van het kopspoor (tenzij je aparte bezet module gebruikt). Dat moet je dus even testen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Programmeerspoor

Bericht door dwarsligger »

Ik gebruik een sprog om te programmeren en de multimaus om te rijden. Doordat dit 2 verschillende systemen zijn en ik niet steeds de trein wilde oppakken tussen programmeren en ijken (in koploper) door heb ik een stuk spoor voorzien van beide aansluitingen, met een schakelaar moet ik dan kiezen vanuit welk systeem dit stuk spoor gevoed wordt. Bij mij is het dus onderdeel van de baan. Tevens kan ik via een schakelaar er voor kiezen om het analoog aan te sturen. Het zit zo in elkaar dat dit stuk maar uit 1 systeem gevoed kan worden en er dus niet per abuis sluiting kan ontstaan.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Nico,
Je kan zowel in iTrain als in Koploper de lengte ingeven van de bezetmelder, die truc je door de lengte van het niet gedetecteerde deel er bij te tellen en, voor zover ik heb gelezen, stopt de trein dan na ... cm.
In Koploper kan ik bij activeren van de binnenkomst melder aangeven na hoeveel cm. de volgende virtuele stopmelder zit.
Je hebt dan bij beide systemen geen fysieke stopmelder nodig, vandaar dat een kopspoor mijn voorkeur verdiend.
In een ander blok, waar ik makkelijk bij kan komen, zit een keerlus en dat moet ik niet willen proberen want dat zal echt niet gaan.

Als de echte melder lang genoeg is waardoor de lok volledig op de melder staat dan zou je ook zonder diode schakeling kunnen werken, de melder gaat immers af want er kan geen stroom via een niet gedetecteerd stukje rail op de lok komen.
Blijft het spanningsverschil waardoor de lok plotseling harder gaat rijden, wat oplosbaar is met de diode schakeling.

Voor de niet kenners een Itellibox kan je zo instellen dat bij programmeren van een decoder het programmaspoor de juiste aansluiting krijgt en andere treinen op de baan niet per abuis geprogrammeerd worden.
Zou je dan de verkeerde lok gaan programmeren dan heb je niet goed opgelet, dit kan je ook gebeuren bij een los programmaspoor, ook dan kan je de verkeerde lok programmeren.

Het grote voordeel voor mij is dat ik wel een lang opstelspoor heb waar in lange treinstellen op kan zetten maar geen mogelijkheid om een los stuk rails ergens te plaatsen voor lange treinstellen.

Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Programmeerspoor

Bericht door Willempie »

En als de trein op het programmeerspoor perongeluk over de scheiding tussen het programmeerspoor en de normale baan kruipt, is het einde Intellibox en kun je die opsturen.

Programmeerspoor apart houden van de normale baan, kan dit nooit gebeuren. En niet denken dat overkomt mij niet.

Groetjes.



Onderwerp starter
WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Wim,

Met zo'n antwoord weet ik dat je het dus nooit moet doen.
Bedankt.
Ga iets anders bedenken, heb ca. 35 cm. ter beschikking genoeg voor en lok en ook voldoende voor een deel van een treinstel.

Mvgr.
Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Programmeerspoor

Bericht door Nico Essers »

Naar aanleiding van het antwoord van Willempie nog eens even de handleiding nagekeken. In mijn geval een Esu ECoS 2. Daar staat dus duidelijk omschreven hoe een rangeerspoor als programmeerspoor ingericht kan worden.

Tekst uit handleiding.

Het programmeerspoor aansluiten

De centrale heeft een afzonderlijke aansluiting met een beperkt vermogen (Max 1A). Deze aansluiting heeft de zelfde stekker aansluiting als de hoofdspoor aansluiting (groene stekker). Verbindt hiermee een afzonderlijk stuk spoor dat volledig van de modelbaan gescheiden is. Ideaal is hier een rangeerspoor.
 Gedurende de programmering mogen de spooronderbrekingen NIET overbrugt worden door draaistellen en verlichte wagons.
 Een intern relais zal het programmeerspoor, omschakelen op “programmeersignaal” , enkel tijdens het “programmeren”. Verder zal dit over het zelfde “normaal digitaal signaal” als het hoofdspoor belegd worden.
Het programmeerspoor en hoofdspoor zijn “synchroon”, daarmee kan U comfortabel uw locomotieven naar het programmeerspoor rijden, om aldaar om te programmeren.
 Enkel tijdens het programmeren zal er een “programmeersignaal” op dit spoor gestuurd worden.
 Enkel “één” locomotief mag op dit spoor zijn gedurende het programmeren !
 Verwijder na het programmeren de loc van dit spoor, om te verhinderen dat
geparkeerde locomotieven per toeval zouden omgeprogrammeerd worden.

Voor de ECoS mag dit dus volgens de handleiding geen probleem zijn.
Blijkbaar is de Intellibox dus anders uitgevoerd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Programmeerspoor

Bericht door FidOo »

Verbindt hiermee een afzonderlijk stuk spoor dat volledig van de modelbaan gescheiden is. Ideaal is hier een rangeerspoor.
 Gedurende de programmering mogen de spooronderbrekingen NIET overbrugt worden door draaistellen en verlichte wagons.
Dit stuk is dus cruciaal... Ideaal is dus niet een rangeerspoor maar een los stuk spoor dat geen onderdeel is van je modelbaan.

Het risico dat je dus toch een overbrugging hebt tussen het programmeerspoor en de rest van de baan is dan namelijk niet aanwezig. Mocht je die namelijk wel hebben zodra je programmeert dan is het zoals Wim al aangaf einde centrale.

Dus ja het kan technisch gezien. Zowel voor de IB als de TC maar of het verstandig is....


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Ik ben geen elektronica expert maar als ik als leek deze tekst lees dan zou ik concluderen.
Natuurlijk mag het tijdens het programmeren niet overbrugt worden want als je dat doet dan gaat de programmering, door deze overbrugging, ook naar alle andere treinen die zich op de overige, dan verbonden sporen, blokken bevinden. Of te wel alle CV wijzigingen gaan naar alle treinen.

En dan denk ik als leek de maker zal wel bedacht hebben dat de centrale daar wel tegen kan want ze maken immers gebruik van dezelfde stroom die uit de voedingstrafo komt.

Mvgr. Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340

Onderwerp starter
WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Ik ben geen elektronica expert maar als ik als leek deze tekst lees dan zou ik concluderen.
Natuurlijk mag het tijdens het programmeren niet overbrugt worden want als je dat doet dan gaat de programmering, door deze overbrugging, ook naar alle andere treinen die zich op de overige, dan verbonden sporen, blokken bevinden. Of te wel alle CV wijzigingen gaan naar alle treinen.

En dan denk ik als leek de maker zal wel bedacht hebben dat de centrale daar wel tegen kan want ze maken immers gebruik van dezelfde stroom die uit de voedingstrafo komt.

Tekst handleiding IB:

Dit stuk rails moet beslist tweezijdig geïsoleerd worden
Tijdens het programmeren mogen de isolatiestukken niet overbrugd
worden door b.v. draaistellen, verlichte rijtuigen, wagens enz.
De programmeer rails wordt via de klemmen 1 (bruin) en 2 (rood)
van de aansluitstekker op bus 1 aangesloten.
In de basisinstelling van het apparaat (hoofdstuk 5.8) kan ingesteld
worden hoe dit stuk rails door de Intellibox behandeld kan
worden. Hetzij alleen als programmeerrails of automatisch. Dit
wil zeggen dat een op de modelbaan aanwezig opstelspoor tijdens
het programmeren gebruikt kan worden als programmeerrails.
Het omschakelen geschiedt automatisch door middel van een
intern omschakelrelais.
Aanwijzing Indien de aansluitingen van de programmeerrails worden verwisseld
zal er een kortsluiting ontstaan en zal de Intellibox met de
melding „kortsluiting“ uitschakelen.

Zolang je de draden goed aansluit, massa aan dezelfde geisoleerde spoorstaaf, moet het volgens de handleiding dus kunnen.
De opmerking verkeerd aansluiten kom je direct achter zodra je, onder normaal rijden dat stukje rail op gaat krijg je al kortsluiting. Ook zonder programmering.

Mvgr. Wim.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Programmeerspoor

Bericht door Nico Essers »

Ik denk dat de grootste denkfout gemaakt wordt bij verschil van programmeren of rijden. Tijdens het programmeren rijdt je niet met de loc of treinstel. Deze staat dan dus volledig op het programmeerspoor. Alleen tijdens het programmeren gaat er dus een signaal naar de decoder. Je begint pas te rijden als het programmeren klaar is en dan is de voeding door het omschakelrelais gecorrigeerd.
Je dient er wel voor te zorgen zoals Wim aangeeft dat de polariteit conform de rest van de baan aangesloten is.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Programmeerspoor

Bericht door dwarsligger »

Maak het dan zo dat je dat spoor opdeelt in 2 delen. Vanuit de baanspanning voedt je dan beide stukken, maar vanuit de programmeervoeding alleen het laatste deel, met daar tussen een niet gevoed (dus stroomloos) stuk. Geen kans op wielen op de scheiding.

Je moet sowieso opletten met ongewenste verbindingen, want als ik een metalen lineaal of schroevendraaier etc op het verkeerde stuk leg gaat de boel ook op in rook. Dat is een beetje inherent aan onze hobby.

Ik ben zeer tevreden dat ik het zo heb gedaan.

Programmeren, spanning omleggen, ijken, spanning omleggen, weer programmeren etc. Hoe minder vaak die trein in de vingers hoe beter. Meer kans op schade door oppakken dan door wielen op de scheiding.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Programmeerspoor

Bericht door Willempie »

Programmeren op het programmeerspoor is alleen noodzakelijk voor het locadres CV#1 of CV#17, CV#18 adressen boven de 127.

Alle andere instellingen doe je via POM. Dan verander je de CV's tijdens het rijden en kun je gelijk je resultaten op b.v. het ijkspoor uittesten.

Handig voor het instellen van b.v. de max. en min. snelheid. CV#5 en CV#2.

Groetjes.



Onderwerp starter
WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Programmeerspoor

Bericht door WimR »

Nu begint het bij mij te duizelen?
Wie is POM als ik via de zoekfunctie van Adope Reader zoek in de handleiding van de IB dan krijg ik geen resultaat.
Zoek ik in Google dan kom ik bij een Surinaams gerecht uit, zal wel niet de bedoeling zijn.

Krijg nu het gevoel dat ik overal lees RTFM en nou lees ik de handleiding en dan krijgen we als antwoord gebruik het a.u.b. niet want het geeft problemen.
Wat is de handleiding dan nog waard.

Mvgr. Wim


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Programmeerspoor

Bericht door martindomburg »

Ik ben het niet vaak met Wim eens, maar in de reactie over het niet doen van deze oplossing, ik sluit me bij hem aan, niet doen.

Wat betreft POM deel ik een andere mening, al is dat nu niet relevant.

Mijn idee over de porgram oplossing:
De kans dat de loc over de scheiding kruipt is aanwezig, zeker sommige decoder/loc combinaties. Als de decoder word uitgelezen krijgt de motor een korte puls om een inductie op te wekken. Ik heb locs wel eens ruim 20 cm opzij zien gaan van waar ik begon. Als je 1 cv uitleest valt het mee, maar als je veel cvs leest is dat snel gedaan.

Verschil met de EcoS:
Normale centrales lezen de cvs op bit niveau
De EcoS leest het flash geheugen van de decoder uit, dus krijgt de motor minder pulsen.

Daarom kan het met de ecos wel, en zij gaan ervanuit dat je alleen hun decoders gebruikt.

Overigens is bij de Z21 de prog en mail gelijk en synchroon, dat kan je zelfs instellen.

Wil je het toch doen:
Zet een stukje van 20cm tussen de program track en de mail track. En schakel deze spanningsloos als je gaat programmeren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Programmeerspoor

Bericht door Nico Essers »

De tip van Martin is ook op onderstaande pagina terug te vinden inclusief filmpjes.
Tevens een schema voor gemakkelijk spanningsloos schakelen van railsectie d.m.v een 4 polige tuimelschakelaar.

https://dccwiki.com/Programming_Track


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie