Lok rijd de verkeerde kant uit?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Raymond (UK) »

Evening allemaal.

Vandaag een mooie Orient Rode BR151 binnen gekregen. Al voorzien van een decoder dus dat is ook meegenomen. Rijdt netjes maar de verkeerde kant uit.

Ik heb deze al in Ocean blue/cream die ik zelf heb voorzien van een DCC decoder jaren geleden dus bedrading vergeleken en behalve de gele en witte draad zit volgens mij alles hetzelfde.

Enig idee? Boven is de nieuwe en onder mijn oude (die wel de goede kant oprijd)



Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymond (UK) op 20 nov 2020 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Krab »

Denk dat de motor eruit is geweest en niet goed terug gedaan ,probeer eens de motor een halve slag in de rondte te draaien .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Sjaak.

Ik zal morgen de motor op z'n kop proberen te monteren en zien of dat werkt.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Zolderspoor »

Servus,
Of de beide draaistellen zijn er tegelijk uit geweest en andersom terug gezet. Probeer, is mijn advies, eerst even wat er gebeurt als je de beide draaistellen verwisselt. Check ook of de frontverlichting correct is tov de rijrichting.

Groetend,
Rob



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door erik-n-fan »

CV 29? Reverse direction misschien gezet?

Wat bedoel je met rijdt verkeerde kant op? Dat de verlichting niet klopt met rijrichting? Dan is het misschien lok fysiek omdraaien en CV 29 aanpassen ?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Hube »

Hoi,
Cv 29 aanpassen of het oranje en grijze draadje verwisselen

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Raymond (UK) »

Bedankt allen. Ik heb net de motor omgedraaid en de gele en witte draad omgewisseld. Alles gaat nu goed. Thanks.

Ik vraag me af of de vorige eigenaar de cabine nummers over het hoofd heeft gezien.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Hube »

Je bent wel precies. Mij maakt het niet zoveel uit of de cabine nrs. goed staan t.o.v. de rijrichting
Had je ook misschien ook nog gewoon de kap kunnen omdraaien. ;)
groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Willempie »

Hube schreef: 18 nov 2020 13:08 Had je ook misschien ook nog gewoon de kap kunnen omdraaien. ;)
Helaas zal dat niet werken, slecht advies!!

@Raymond De bedrading op het onderste plaatje zit niet juist.

Aan de kan waar rood en oranje zit, en geel aan de rechterkant van de loc is niet juist dat moet wit zijn.
Als de loc nu met de wittedraad voorop de verkeerde kant uitgaat, dan zit de motor verkeerdom, die 180gr draaien, en alles is dan op de juiste manier aangesloten.

Groetjes



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Raymond (UK) »

Hube schreef: 18 nov 2020 13:08 Je bent wel precies. Mij maakt het niet zoveel uit of de cabine nrs. goed staan t.o.v. de rijrichting
Had je ook misschien ook nog gewoon de kap kunnen omdraaien. ;)
groetjes,
Gerard
Hi Gerard,

Dat gaat helaas niet. Er zitten soort nokjes in waardoor de kap niet andersom past. Zie gele pijlen.

@Willempie

Bedankt Willempie. Ik heb de foto aangepast met welke kant de voorkant is. De onderste lok is mijn oude die ik jaren geleden omgebouwd heb en die rijdt wel de goede kant op. Is deze verkeerd? Maakt niet uit of de draden van de TC naar rail verkeerd omzitten?


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Willempie »

Raymond (UK) schreef: 20 nov 2020 09:31
@Willempie

Bedankt Willempie. Ik heb de foto aangepast met welke kant de voorkant is. De onderste lok is mijn oude die ik jaren geleden omgebouwd heb en die rijdt wel de goede kant op. Is deze verkeerd? Maakt niet uit of de draden van de TC naar rail verkeerd omzitten?
Die is volgens de regels verkeerd aangesloten. De rechterkant van de loc is normaal in analoog de aansluiting voor de plus spanning. Dus ook de rechterspoorstaaf, en dan gaat de loc vooruit, schoorsteen voorop.

De draden vanuit je centrale hebben in het geval van DCC niets met de rijrichting van je loc te maken. Dat wordt in de decoder geregeld, die krijgt via de centrale de opdracht rij vooruit of rij achteruit. Waarbij het lampje aan de witte draad dan brand als hij de opdracht rij vooruit krijgt en bij achteruit het lampje aan de gele draad.

Groetjes.



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Lok rijd de verkeerde kant uit?

Bericht door Raymond (UK) »

Willempie schreef: 20 nov 2020 12:24
Die is volgens de regels verkeerd aangesloten. De rechterkant van de loc is normaal in analoog de aansluiting voor de plus spanning. Dus ook de rechterspoorstaaf, en dan gaat de loc vooruit, schoorsteen voorop.

De draden vanuit je centrale hebben in het geval van DCC niets met de rijrichting van je loc te maken. Dat wordt in de decoder geregeld, die krijgt via de centrale de opdracht rij vooruit of rij achteruit. Waarbij het lampje aan de witte draad dan brand als hij de opdracht rij vooruit krijgt en bij achteruit het lampje aan de gele draad.

Groetjes.
Bedankt voor de uitleg Willempie. Alles zit nu goed en het rijdt uitstekend. Vanavond kan de nieuwe de baan op. 8-)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie