(her)start digitaal maar dan in Z!

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

(her)start digitaal maar dan in Z!

Bericht door Nijboer »

Hallo,

Ik zit te denken om mijn kleine collectie Z spoor eventueel om te bouwen naar digitaal.
Nu is het zo dat er in Z hele leuke plug n play ombouwsetjes zijn, maar ik vind die echt
veel te duur! 70 euro voor een decoder.. Dus toch maar eens denken aan een losse
decoder net zoals ik ze in mn N spul inbouw.
Maar het probleem zit hem in de Z motoren die toch op een lagere spanning moeten lopen.
Dus de centrale (welke weet ik nog niet) / booster moet op een lage spanning werken.
Ik denk aan 12V max. Eventueel de motor verder temperen via een CV setting.

Maar nu: welke bekende decoders lenen zich voor dit doel? Met name de lagere baanspanning
kon nog wel eens roet in het eten gooien vwb het goed functioneren van een decoder.
Ik denk bijvoorbeeld aan de voordelige Kuhn N045 die denk ik best in de wat grotere
typen locs past.

Helaas is er toch echt weinig over Z te vinden mbt dit onderwerp.
Blijkbaar is deze schaal nog steeds niet echt populair in NL...

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: (her)start digitaal maar dan in Z!

Bericht door martindomburg »

Zelf geen fysieke ervaring met Z.

Z spoor werkt met 12V dc, de motoren moeten echt niet meer hebben begrijp ik van een aantal klanten. Vooral in Duitsland hebben we veel Dinamo gebruikers die met Z rijden. Is bij de oosterburen erg populair.

De nano decoder PD05a van Doehler & Haass is uitermate geschikt voor Z, ook de MX616 van Zimo.

De N45 is voor Z al wat aan de grote kant.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: (her)start digitaal maar dan in Z!

Bericht door FidOo »

Als je een centrale wilt. Mijn profiboss (en volgens mij kan het met een multimaus ook) wordt met 12vdc gevoed. Dat betekend dat de railspanning zelfs rond de 10,5 tot 11V ligt. Enige nadeel de profiboss is niet nieuw meer te koop. Verder zou ik inderdaad de doehler-haass pd05 aanraden, die is absoluut minuscuul.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie