Wat is dit? (Sounddecoder?)

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Ik heb wat Fleischmann Piccolo rijtuigen gekocht
In 1 daarvan zitten naar het lijkt, 2 decoders in maar ik kan niets vinden.
Is dit een sounddecoder (er zit ook een speakertje in)
De verkoper wist het niet eens.
Er zitten slepertjes onder.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie kan me helpen met:
Wat is/zijn het?
Hoe kan ik eea digitaal benaderen?


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Ipharra »

Na een kwartje in de google-o-matic kom ik uit op een D&H SD10A. Wel vreemd, is een locdecoder zonder dat de motor is aangesloten, ze willen dan nog wel eens best warm worden of de geest geven.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Dank voor je berichtje.
Enig idee hoe ik die kan uitlezen als ik het adres niet weet?


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door FidOo »

Dit is niet de SD10A maar de SH10A met een DH10C, of terwijl een losse soundmodule (SH10A; daar waar de speaker aan vast zit) en een lokdecoder (DH10C; daar waar de oranje/grijze/witte/gele draden van af zijn geknipt).

Uitlezen gaat het simpel net als bij elke andere lokdecoder.
Het geluid veranderen kun je niet zonder de programmer van D&H.

Trouwens wel echt een gelukje zeg. Die spullen kosten nieuw al gauw 80 tot 90 euro.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Ipharra »

CV 1 uitlezen, daar staat het adres van de decoder, als deze niet reageert, CV 29 uitlezen, als de waarde groter is dan 32 staat hij op een lang adres. Je kunt dan 32 van deze waarde aftrekken en in CV 29 zetten zodat hij reageert op het korte adres in CV1. Dit alles doen op een apart programmeerspoor.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Willempie »

Om het adres te veranderen hoef je helemaal het huidige adres te weten, gewoon CV1 het adres geven wat je wil gebruiken.
Met sommige systemen, kun je niet eens uitlezen. Zoals met b.v. een Roco/Fleischmann Multi-Maus.
Groetjes.


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Ipharra »

Hoi Wim,
Ik heb een multimaus met een z21 net als Willem en daar kun je alle CV's prima mee uitlezen en programmeren. Je verhaal gaat alleen op met de oudere centrale van Roco/Fleischmann 10761.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Ik krijg het helaas niet voor elkaar.
Ik heb nog 3 van deze rijtuigen, waarvan 1 met een functie decoder en 2 met (ietwat) knullig ingebouwde led-verlichting (met Elco aangesloten), fabrikant: Hufing-tronic

Afbeelding

Ik ga ze maar te koop zetten en ga op zoek naar 3 iedentieke rijtuigen zonder verlichting (die ga ik dan zelf inbouwen zonder decoder, ik wil gewoon altijd brandende verlichting).
Als iemand interesse heeft, doe maar een bod, ze zijn turquoise/beige


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Raymond (UK) »

Kun je niet de hele meuk eruit trekken en gewoon verlichting inbouwen? Dan kun je de rijtuigen gewoon houden toch.

Wel één van de mooiste kleurstellingen trouwens 8-)


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Raymond,
Dat kan, maar een deel zit vastgelijmd, dat krijg ik er nooit uit zonder de boel te beschdigen.
Daarbij komt dat iemand anders (met meer kennis van zaken) de boel misschien wel werkend krijgt.


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door martindomburg »

Ipharra schreef: 02 dec 2020 17:19 Hoi Wim,
Ik heb een multimaus met een z21 net als Willem en daar kun je alle CV's prima mee uitlezen en programmeren. Je verhaal gaat alleen op met de oudere centrale van Roco/Fleischmann 10761.
Ik vrees dat Wim gelijk heeft, de MM leest via de z21 enkel uit via POM, niet via een programmeerspoor omdat het geen program output heeft zoals een centrale. Het uitlezen gaat niet altijd vlekkeloos en hoger dan CV (ik meen uit mijn hoofd 255) is niet mogelijk met deze startset units icm de MM. Volgens de technische afdeling van Zimo, wist het zelf ook niet, hoor. Maar liep er tegenaan in een klus waarbij de decoders wilden inregelen voor ABC met de Z21start.

Nu vind ik zelf het programmeren op het hoofdspoor via POM niet zo charmant en doeltreffend als via een program output. Dat is stabieler en meer trefzeker.

Maar in dit geval zou CV1, 17/8 en cv29 geen enkel probleem moeten zijn. Ik denk dat het hier niet wil omdat je een inductie nodig hebt om een CV te kunnen lezen. En aangezien de decoder in een wagon zit verwacht ik niet dat er een gloeilamp of motor is aangesloten om die inductie op te wekken. Zet eens een gloeilamp, 180 ohm weerstand of een oude motor over de sporen als je programmeert, wil het dan wel?

Als het niet lukt kan het zijn dat de decoders even een firmware reset nodig hebben. Dit doen we wel eens als een DH decoder geen reactie meer geeft, aan de DH Programmer, firmware update en ze doen het spontaan weer :)

Wel een mazzeltje zeg, maar ik heb zo een bruin vermoeden dat de soundmodule een Uhlenbrock IntelliSound 3 module is en geen SH10.

Die ziet er zo uit:
Afbeelding

De Uhlenbrock is volgens mij ook het enige andere merk wat een soundmodule heeft en gebruikt ook tantaal condensatoren.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Martin,
Ik ga het morgen nog één keer proberen met je tip s. De 180 ohm weerstand gewoon over beide spoorstaven bedoel je?


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door martindomburg »

Klopt, maar die word wel heel erg warm. Een gloeilamp is beter.

Het is een theorie die werkt bij programmeer uitgangen, ik neem aan dat dit ook bij POM het geval al zijn. Ik gebruik POM zelf nooit tenzij het niet aders kan, ik zoek dan altijd een program output op. Dus heb geen garantie dat mijn theorie werkt hoor.

Heb je iemand in de buurt met een volle centrale voorzien van programmeer uitgang?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door FidOo »

Ha martin, je hebt helemaal gelijk, dit is inderdaad niet de D&H SH10A maar een Uhlenbrock intellisound 3 module.

https://www.conrad.nl/p/uhlenbrock-3230 ... ule-497310

Voor het uitlezen heb je inderdaad een belasting nodig aan de decoder, maar voor het programmeren niet. Je kunt dus gewoon een nieuw adres geven door CV1 te programmeren naar het adres wat jij wilt en zou CV29 even op 6 programmeren (fabriekswaarde) zodat je zeker weet dat alles goed staat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Helaas lukt het me, ondanks alle tips, niet om iets zinnigs uit de decoders te krijgen.
Ik ga ze eruit solderen en alles opnieuw aansluiten, hopelijk helpt dat.

Ik heb nog wel een ander vraagje, ik heb nog 2 Minitrix personen rijtuigen met verlichting.
Deze zijn echter geheel analoog (slepers op de assen en gloeilampjes in het dak).
Als ik deze wil gebruiken op de digitale baan, wat moet er dan aan veranderd en/of toegevoegd worden. Ik hoef de verlichting niet te kunnen schakelen, mag altijd branden.


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 893
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Hube »

martindomburg schreef: 02 dec 2020 22:40
Ipharra schreef: 02 dec 2020 17:19 Hoi Wim,
Ik heb een multimaus met een z21 net als Willem en daar kun je alle CV's prima mee uitlezen en programmeren. Je verhaal gaat alleen op met de oudere centrale van Roco/Fleischmann 10761.
Ik vrees dat Wim gelijk heeft, de MM leest via de z21 enkel uit via POM, niet via een programmeerspoor omdat het geen program output heeft zoals een centrale. Het uitlezen gaat niet altijd vlekkeloos en hoger dan CV (ik meen uit mijn hoofd 255) is niet mogelijk met deze startset units icm de MM. Volgens de technische afdeling van Zimo, wist het zelf ook niet, hoor. Maar liep er tegenaan in een klus waarbij de decoders wilden inregelen voor ABC met de Z21start.

Nu vind ik zelf het programmeren op het hoofdspoor via POM niet zo charmant en doeltreffend als via een program output. Dat is stabieler en meer trefzeker.
Martin,
Met de z21 start, in combinatie met de MM als regelaar, kun je op een programmeerspoor, in de CV-programmeermode CV's, uitlezen programmeren en dit ook met CV waardes boven de 255 !!! (net nog even getest)
Omdat de z21 geen aparte programmeerspoor uitgang heeft is dit prima op te lossen met een relais of schakelaar waarmee je een geïsoleerd stukje spoor onder spanning laat terwijl de rest van de baan spanningsloos is.
En met POM programmeren gaat net zo goed als op het programmeerspoor en heeft bovendien het voordeel dat je de lok niet hoeft te verplaatsen naar een apart spoor.

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door martindomburg »

Tnxs voor de bevestiging, heb zelf de situatie nog niet gehad en ga uit van de info die we krijgen van de fabrikant.

Fijn te horen dat de praktijk anders is!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door Ipharra »

Hoi Martin,

Net wat Gerard zegt, zo doe ik het ook al een paar jaar, alleen doe ik het niet met een schakelaar maar met een los snoer aan een stukje rail, en die wissel ik dan om op de z21. Kan alles lezen en schrijven in CV mode. De Z21 en de z21 hebben dezelfde firmware dus kunnen in principe beide hetzelfde, denk dat in de z21 gewoon wat hardware mist voor de functies die deze net heeft.
Denk dat de decoder op de eerste foto's toch echt een D&H is, neem niet aan dat Uhlenbrock D&H chips gebruikt, google maar een op SDH119 de code van de chip, erboven staat zelfs D&H-2


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door martindomburg »

Day klopt, dat is een DH10c, de andere is een soundmodule van Uhlenbrock


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
who2010
Berichten: 202
Lid geworden op: 25 jun 2020 21:19
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Wat is dit? (Sounddecoder?)

Bericht door who2010 »

Het is me niet gelukt om het werkend te krijgen en heb ondertussen alles verkocht.


Ik heb nog wel een ander vraagje, ik heb nog 2 Minitrix personen rijtuigen met verlichting.
Deze zijn echter geheel analoog (slepers op de assen en gloeilampjes in het dak).
Als ik deze wil gebruiken op de digitale baan, wat moet er dan aan veranderd en/of toegevoegd worden. Ik hoef de verlichting niet te kunnen schakelen, mag altijd branden.


Mvg, Willem
Z21_start met WiFi
Plaats reactie