Problemen Digikeijs DR5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

:lol: @MadSeven ik weet zelfs precies hoe die auditors werken. Echter het is een moment opnamen en achter zo'n certificaat zit weer een gedachten, blablabla. We dwalen af.

Tja, en de hele wereld draait om geld en dat we daarvan eten te hebben. Dat is nu het systeem hoe we met elkaar omgaan / leven. Echter naast dat is er ook regelgeving, een systeem om bepaalde standaarden te hebben om veiligheid van apparatuur te garanderen. Daarom is dat CE markering. Als voorbeeld: we zouden allemaal zo'n China Export universal AC adapter hebben, dan heb grote kans dat we heel en heel veel woningbranden kunnen hebben. Het is gewoon, de kans en hoe wij als gebruikers met systemen, certiferingen, etc omgaan. Het is onderzocht, zie artikelen over China export producten, waarom recht praten als het gewoon niet aan de NL standaarden voldoet. Iemand is verdient er onterecht meer geld aan dan de goed gecertificeerd voedingen. En dat vind gewoon niet kunnen.

En Willem, ik heb meer vertrouwen in jouw apparatuur en support dan diegene met geweten 33 volt door mijn dure systeem jaagt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door MadSeven »

Klopt Mark, ik probeerde alleen duidelijk te maken dat je dat stickertje letterlijk op straat kunt kopen in de "electronica buurt van Shenzhen" (Hua Qiang Bei voor de liefhebber). Dat praat helemaal niks goed, maar maakt hopelijk duidelijk dat "de afstand tussen de C en de E" echt helemaal niets zegt; als jij die afstand groter of kleiner wilt hebben voor 'jouw voeding" worden ze ter plekke gemaakt. Het is vervolgens geen enkel probleem om 30 jongens te laten opdraven die even die 30 dozen voedingen omstikkeren, zo waait de wind daar wel.
Enfin, het is zomaar mogelijk dat DK initieel gewoon geflest is door een supplier, maar daar moeten ze dan wel actie op onder nemen. Voor de duidelijkheid; ik zeg niet dat dat zo is. Het zou alleen niet de eerste partij zijn die denkt een goeie kwaliteit in te kopen om vervolgens met een onnavolgbare balletje balletje truc een doos rotzooi mee te krijgen.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door shoven »

De vraag voor jou als consument is gewoon: wie spreek ik aan als het mis gaat?
En dat is degene van wie je het product hebt gekocht.
Die zal op zijn beurt weer degene aanspreken van wie hij het afneemt. Dat zal in dit geval waarschijnlijk Digikeijs zijn. Enzovoorts.
En al deze partijen proberen hun risico's te minimaliseren, tegen minimale kosten.

Maar soms zie je ook partijen die gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en ondermaatse producten terug roepen/inruilen als ze door krijgen dat er iets mis mee is. Bijvoorbeeld Toyota doet dat. Het zou anderen sieren als ze dat ook doen.

De vraag is verder natuurlijk wat er gebeurt als iemand de toezichthouder attendeert op deze producten en praktijken.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Roadman
Berichten: 85
Lid geworden op: 20 jan 2014 21:09

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Roadman »

Goedenavond.

Als argeloze volger van dit forum, en nu van dit draadje, moet ik toch even reageren. Mij komt het over dat er enkele forummers zijn die een heel spectrum aanhalen waarin zij kunnen anticipereh ( mijn vrouw is erop afgestudeerd. Die zal het onderzoeken) of een forummer die het hele ISO-gebeuren erbij haalt, waar een ander weer de nodige vraagtekens bij zet, en weer een ander ( uit St.Pancras geloof ik naar zijn inlognaam te zien) alle ins- en outs weet van hoe de ISO keuring werkt en ook alles van douane artikelen weet, weer een ander die de brandweer al bijna besteld heeft of rookmelders gaat ophangen.
Hele verhandelingen over C-E of CE of C_E stickers worden erbij gehaald en, zo lezend, hebben we een stel bollebozen die exact weten hoe het zit. Ik heb daar mijn twijfels over gezien wat er wordt gezegd. Want geen van die forummers hadden, voordat er een stukje over was verschenen, met al hun geetaleerde kennis geen flauwe notie wat voor een produkt, dat ze nu verfoeien, in handen had. Kijk, dat is kennis. Toch?
Het lijkt mij dat er teveel naar de paniekreacties uit Den Haag wordt gekeken en die hier, m.b.t. een voeding, ook paniekerig worden weer gegeven.

Waar draait het nu om. Een commerciele forummer die ventileert op dit forum dat hij in de praktijk mee maakt dat voedingen van zijn collega/concurrent problemen geeft. Of je op deze wijze een collega/concurrent, die hier niet zeer veelvuldig op het forum zit zoals zijn collega van DTS, zou terecht moet wijzen is ook niet juist in mijn ogen. Och, er zullen vast forummers zijn die zgeggen dat de leverancier van die voedingen dan ook maar op dit forum zijn weerwoord moet geven. Of hij, uberhaupt al weet, wat er allemaal geschreven wordt hierop. En hem dwingen om op dit forum zijn weerwoord te geven is natuurlijk uit den boze.

Zoals al een forummer eerder schreef; het hele huis zit vol met allerlei zaken met al die "C-E" apparaten. En zoals Willempie (als ik het nog weet, al stelde komt 99,9% uit China. Nou en ? Gaan al die bezorgde forummers nu al die spullen weggooien. Hin Iphones, Samsungs en weet ik al niet wat.
Kom nou toch zeg. Dat geloof ik never nooit niet.

Als je iets gekocht hebt en het is, volgens jouw eigen maatstaven niet in orde, dat volg je gewoon het oer-hollandse consumentenrecht. Je neemt contact op met de leverancier en, aan de hand van de oer-hollandse leveringsvoorwaarden wordt de zaak wel of niet af gedaan. Zo simpel ipv al dat gezever wat er nu geschreven wordt.

En laten we nu gewoon weer met onze mooie hobby aan de gang gaan en dit draadje, wat mij betreft, heel vlug sluiten.

Prettig weekend,
Fred



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

7(8)7 @Roadman , trouwens ik doe niks commercieels met treinen, (al een hele hele tijd niet meer) alleen baantje bouwen.
En DTS heb ik ook geen enkel belang bij, er staat NL grootste treinenwinkel op loopafstand van mijn huis, is toch voordeliger???

Maar waar het in dit draadje over gaat is het veilig houden van onze hobby.
Digikeijs is meerdere malen gewaarschuwd, winkeliers krijgen bijna tot nooit reactie. Wij als consument ook niet. En dan blijven de feiten over, net als in dit artikel: https://www.ad.nl/tech/fors-meer-woning ... ~a5e4959b/

En in dit artikel staan toch het gebeuren wat over deze zaak heen kan leggen, het Chinese CE markering, de gebruikte materialen op de printplaat, brandgevaarlijke voedingen en helaas geen reactie van Digikeijs op hun sociale media kanalen.

En ja, als Digikeijs niks doet, helpen wij elkaar op dit forum met onze kennis en levenservaring.
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 29 jan 2021 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door enderscw »

Roadman schreef: 29 jan 2021 20:53 Goedenavond.

Als argeloze volger van dit forum, en nu van dit draadje, moet ik toch even reageren. Mij komt het over dat er enkele forummers zijn die een heel spectrum aanhalen waarin zij kunnen anticipereh ( mijn vrouw is erop afgestudeerd. Die zal het onderzoeken) of een forummer die het hele ISO-gebeuren erbij haalt, waar een ander weer de nodige vraagtekens bij zet, en weer een ander ( uit St.Pancras geloof ik naar zijn inlognaam te zien) alle ins- en outs weet van hoe de ISO keuring werkt en ook alles van douane artikelen weet, weer een ander die de brandweer al bijna besteld heeft of rookmelders gaat ophangen.
Hele verhandelingen over C-E of CE of C_E stickers worden erbij gehaald en, zo lezend, hebben we een stel bollebozen die exact weten hoe het zit. Ik heb daar mijn twijfels over gezien wat er wordt gezegd. Want geen van die forummers hadden, voordat er een stukje over was verschenen, met al hun geetaleerde kennis geen flauwe notie wat voor een produkt, dat ze nu verfoeien, in handen had. Kijk, dat is kennis. Toch?
Het lijkt mij dat er teveel naar de paniekreacties uit Den Haag wordt gekeken en die hier, m.b.t. een voeding, ook paniekerig worden weer gegeven.

Waar draait het nu om. Een commerciele forummer die ventileert op dit forum dat hij in de praktijk mee maakt dat voedingen van zijn collega/concurrent problemen geeft. Of je op deze wijze een collega/concurrent, die hier niet zeer veelvuldig op het forum zit zoals zijn collega van DTS, zou terecht moet wijzen is ook niet juist in mijn ogen. Och, er zullen vast forummers zijn die zgeggen dat de leverancier van die voedingen dan ook maar op dit forum zijn weerwoord moet geven. Of hij, uberhaupt al weet, wat er allemaal geschreven wordt hierop. En hem dwingen om op dit forum zijn weerwoord te geven is natuurlijk uit den boze.

Zoals al een forummer eerder schreef; het hele huis zit vol met allerlei zaken met al die "C-E" apparaten. En zoals Willempie (als ik het nog weet, al stelde komt 99,9% uit China. Nou en ? Gaan al die bezorgde forummers nu al die spullen weggooien. Hin Iphones, Samsungs en weet ik al niet wat.
Kom nou toch zeg. Dat geloof ik never nooit niet.

Als je iets gekocht hebt en het is, volgens jouw eigen maatstaven niet in orde, dat volg je gewoon het oer-hollandse consumentenrecht. Je neemt contact op met de leverancier en, aan de hand van de oer-hollandse leveringsvoorwaarden wordt de zaak wel of niet af gedaan. Zo simpel ipv al dat gezever wat er nu geschreven wordt.

En laten we nu gewoon weer met onze mooie hobby aan de gang gaan en dit draadje, wat mij betreft, heel vlug sluiten.

Prettig weekend,
Fred
Prettig weekend


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door WilcoV »

Hmm, een elektronisch product verkocht in Nederland hoort te voldoen aan de voor die producten vastgestelde norm- en regelgeving. Dat moet je kunnen controleren als je dat wil. Daartoe dient in zeker mate de C-E markering. Dat betekend gelijk dat met een CE (China Export) markering diezelfde kwaliteit niet wordt gegarandeerd. Daarmee wordt inderdaad nog niet gezegd dat de CE (China Export) slecht hoeft te zijn.
Echter als een C-E product niet goed is, dan heb je de wet- en regelgeving aan je zijde om er tegen de ageren. Als een CE (China Export) product niet voldoet heb je in principe geen poot om op te staan. Immers er is niet gegarandeerd dat het aan de C-E normen voldoet. O ja en je Iphone, Samsung enzovoorts heeft de juist C-E markering, tenminste als je hem hier gekocht hebt en niet via Aliexpress.
Ik ben dankbaar aan wie dan ook op dit forum die zijn/haar mede modelfanaten waarschuwt als er iets is dat niet aan de vereiste standaard voldoet. Dit is immers net zoiets als niet werkende koppelingen, ontsporende modellen enzovoorts.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marcvane86 »

Ook hier een eigenaar van een China Export voeding bij de DR5000 op mijn demo/testbaantje die meer dan handwarm wordt. Digikeijs gemaild maar krijg geen enkele reactie. Dat geeft toch al aan dat ze ons niet serieus nemen als conumenten. Voor mij nooit meer iets van dit merk en de voeding ga ik vervangen door een vertrouwde uitvoering van een ander merk.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door enderscw »

Roadman schreef: 29 jan 2021 20:53 Waar een ander weer de nodige vraagtekens bij zet, en weer een ander ( uit St.Pancras geloof ik naar zijn inlognaam te zien)
Ik kan het toch niet laten @Roadman
Als ik je inlog naam zie ga ik er maar van uit dat je professioneel asfalt tester bent of vrachtwagen chauffeur of stratenmaker.

Snap je de essentie Fred, Die jongen heet gewoon Mark (staat overigens ook gewoon in die zelfde login naam)
Dus ga niet stoer lopen doen en hou het gewoon lekker simpel.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Sibbesuisje »

@Roadman , ik denk dat ik snap wat je bedoelt, dat deze zaak niet onnodig opgeblazen (toepasselijke uitdrukking in dit geval) moet worden. Er is weinig bekend over de incidenten (hoeveel, onder welke omstandigheden) dus een skeptische houding is wel te begrijpen. En ja, niemand zal de hele waarheid weten.
Maar toch zijn dit soort discussies wel waardevol, dus ik ben het er niet mee eens dat je eigenlijk vraagt aan iedereen om er nu over op te houden.
Allereerst is veiligheid een belangrijk onderwerp, dus het is beter om gewaarschuwd te zijn. Of dit nu is om de voeding in de gaten te houden of om het voltage van je centrale niet te hoog te zetten of om kortsluiting te voorkomen, ik ben liever op de hoogte van de risico's zodat je als hobbyist toch kan valideren of je iets in je setup wil veranderen. En als dit niet op een forum als dit kan worden besproken, waar dan wel? De waarde van dit forum is juist dat we allerlei zaken omtrent de hobby kunnen bespreken.

En ja, Digikeijs komt er niet heel goed vanaf op deze manier. Of dat geheel terecht is kan ik niet beoordelen. Zelf heb ik digikeijs voedingen en decoders (geen centrale) en ik ben zeker niet van plan het hele merk in de ban te doen (mijn ervaringen zijn vooralsnog gewoon goed), maar ja, je neemt het wel mee in een eventuele overweging voor nieuwe aankopen. En dat is uiteindelijk wat iedereen voor zichzelf moet doen. Volg de discussie (of volg hem niet als je het onzin vind!), maak je eigen afweging en doe ermee wat je wilt.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door MadSeven »

Niet om te stoken, maar ik heb in 2020 tweemaal een mail gestuurd naar DK. Vraag 1 over de firmware werd binnen 72 uur beantwoord, Vraag 2 over de 4024 binnen een uur. Een eerdere vraag uit 2017 is daarentegen nooit beantwoord. Voor de volledigheid moet/mag ook dat vermeld worden.
edit; aangezien ik verwacht dat iemand gaat roepen dat dat niet waar kan zijn;



Afbeelding


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door geertvt »

Na mijn mail over niet deugende adapters, kreeg ik de volgende reactie.
Ik krijg het gevoel dat er geen terughaalactie komt en dat de andere voeding met sticker eigenlijk ook niet gecertificeerd is.
Wat denken jullie?

Afbeelding


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door u43hvs »

Mijn China export voeding wordt totaal niet warm.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

Digikeijs gaam niks doen uit hun zelf, dat maak ik op uit hun email. Op papier voldoet Digikeijs ook, en is er 1 product met het Europese CE markering, echter in de praktijk gaat ook de Chinese CE markering de ronden.

Bekijk de foto's van Paul, lees het artikel van vakcentrum en AD en wees verstandig.
Als consument kan jij ook melding maken bij het NVWA, die heb opsporingsbevoegdheid in deze materie.

Hoe meer meldingen bij het NVWA hoe hoger de urgentie.

De overheid, KvK etc. hebben de afgelopen jaren de bedrijven al gewaarschuwd om allert te zijn op opladers en voedingen vanuit China.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Marksintpancras »

u43hvs schreef: 30 jan 2021 14:30 Mijn China export voeding wordt totaal niet warm.
Hisko, hoeveel vermogen moet jouw voeding opbrengen?? (Amperage). Bij volle belasting gaat hij echt mooie warm worden.
Het is net als een autoweg, bij weinig verkeer lekker door rijden (wordt niet warm), bij spitsuur file (warmte ontwikkeling).


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

u43hvs
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door u43hvs »

Bij mij rijden maximaal 2 locs tegelijk met geluid. Soms een paar andere locs erbij die alleen mooi staan te zijn met verlichting en zwaailicht. Dus ja ik vraag ook niet veel.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Willempie schreef: 29 jan 2021 15:44 Ook de DR5000 wordt in China gemaakt en hier in de Nederland in een behuizing geplaatst wat ook Made in China is. Dus heeft niets met een Nederlands product te maken, is gewoon allemaal Made in China.
Zeer onwaarschijnlijk, mijn voeding had een verpakkingsfoutje. Zeer waarschijnlijk komen de doosjes met kant en klare voedingen zo uit China. Het enige wat hier wordt gedaan (importeur of Digikeys) is de juiste netsteker erbij doen. Verder had mijn voeding geen enkele beschrijving of gebruiksaanwijzing. Dat is ook niet conform regelgeving.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Problemen Digikeijs DR5000

Bericht door Hoontje »

Opmerking moderator

Dit draadje is gesloten. Dit omdat alles inmiddels wel gezegd is en er enkele reacties kwamen die niet passend zijn in een gezonde discussie. De boodschap om op te letten bij de aanschaf van dergelijk materiaal is gegeven. Momenteel lopen er verschillende onderzoeken volgens enkele schrijvers hier. Laten we die verder afwachten. Zodra er daarover nieuws te melden is, hopen we dat dit weer gedeeld wordt op het forum. Mocht je nog vragen hebben, kun je contact opnemen met één van de moderatoren via PB.


Gesloten