DR 5000

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WAUKEE
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 17:03

DR 5000

Bericht door WAUKEE »

van wie kan ik een antwoord krijgen omtrent het aansluiten en gebruik van DR5000? Ik heb alles aangesloten maar ik weet niet hoe ik een trein aan het rijden krijg. bvd



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: DR 5000

Bericht door Marksintpancras »

7(8)7 praat wat makkelijker met een naampje :o

Maar het rijdt niet??? Welke computerprogramma hangt er aan die Dr5000??? En is het een alleen de Dr5000 of hangt er al bezetmelders aan vast???

En wat heb jij tot nu toe aangesloten op die Dr5000, want kan nu niks nalopen voor je,??? Want heb jij alleen 1 draadje aangesloten of meer??? Ik kan niks opmaken vanuit jouw tekst waarmee ik je kan helpen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: DR 5000

Bericht door Ad_M »

Denk dat je moet beginnen bij het begin, lees de handleiding???

Laat weten aan de hand hiervan waar je vast loopt aub?
Of geef meer info?

https://support.digikeijs.com/hc/nl/art ... -Downloads

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: DR 5000

Bericht door shoven »

WAUKEE schreef: 01 feb 2021 12:14 van wie kan ik een antwoord krijgen omtrent het aansluiten en gebruik van DR5000? Ik heb alles aangesloten maar ik weet niet hoe ik een trein aan het rijden krijg. bvd
Zoals je aan de reacties kunt zien hebben we behoefte aan wat meer informatie. Wat heb je aangesloten, en aan wat?
En gebruik je een PC, een handregelaar, dat soort dingen?
Dan kunnen we je verder helpen. :roll:

En het is een goede gewoonte op dit forum je even voor te stellen in het daarvoor bestemde gedeelte, dan weten we tegen wie we praten. Velen hier zijn niet zo van het anonieme, bovendien maakt het voor het antwoord uit of je een schooljongen van 12 bent of een doorgewinterde treinenman van 54. 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
WAUKEE
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 17:03

Re: DR 5000

Bericht door WAUKEE »

naar aanleiding van mijn vraag over de problemen met DR5000 het volgende; ik dacht dat ik mij al voorgesteld had bij de aanmelding, blijkbaar is dat dus niet zo. als nog, mijn naam is Henk te Kampe, gebruikersnaam WAUKEE. oud 87jr en helaas net terug van de corona, gevolgen.......terugloop geheugen, had net hiervoor de DR5000 aangeschaft, gevolgen laten zich raden. O ja, ik woon in Eindhoven. Ik heb de DR5000 aangesloten op de PC en 2 draden op de rails van mijn N-baan, ook heb ik de USB kabel aangesloten en zie dat die betreffende ledjes knipperen. Als ik de gebruiksaanwijzing op de pc volg zie ik een loc-adres staan van 65, ik heb mijn Hondekop met loc muis van fleischman, een adres gegeven no. 7 waar die dan ook op rijd, zonder de DR5000. Is deze informatie voldoende? bvbd


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: DR 5000

Bericht door shoven »

Oeps gemist... alsnog welkom Henk. Lekker wakker van me.

On topic: dus als je aan de knop van de maus draait rijdt de loc wel? En hoe zit die maus aangesloten? Niet op de DR5000?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: DR 5000

Bericht door erik-n-fan »

Je kunt je multimaus (bekabeld) aansluiten op de XN+FB bus ingang op de DR5000. Dan moet je net zoals bij je Fleischmann centrale kunnen rijden met de locomotief, maar nu via de DR5000.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
WAUKEE
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 17:03

Re: DR 5000 aansluiten?

Bericht door WAUKEE »

Hartelijk dank erik-n-fan, dat heb ik ook gedaan aangesloten op deze manier, maar is het dat? kan ik dan op deze wijze ook I-train gebruiken? bvbd. waukee


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: DR 5000

Bericht door shoven »

iTrain stuurt via de usb kabel (of wifi) de DR5000 aan. Je moet in iTrain instellen dat je een DR5000 hebt en hoe ze communiceren. Dat staat beschreven in de handleiding van iTrain, en ook op het forum van iTrain kun je deze vragen goed kwijt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DR 5000

Bericht door FidOo »

Beste Henk,

Allereerst heeft itrain weinig zin als je geen bezetmelders en wisseldecoders gaat gebruiken om Automatisch (dus volledig via de PC bestuurd).
Als je over 2 draadjes naar je rails praat dan vermoed ik niet dat je bovenstaande situatie hebt.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je een Fleischmann Multimaus hebt en een DR5000. Heb je naast de multimaus toevallig ook nog een z21 (zon wit kastje) of alleen het bijgeleverde zwarte kastje van fleischman?

De DR5000 is een centrale die geen directe bediening kent behalve via de meegeleverde software voor de PC. In de handleiding van de DR5000 vind je de uitleg van het programma en hoe je deze bediend.

Daarnaast kun je aan de DR5000 ook je multimaus aansluiten. Deze kan dan als handbieding gebruikt worden om loks aan te sturen. Erik-n-fan heeft uitgelegd waar je die op aan kan sluiten. Vervolgens moet je met de multimaus het adres van je Lok selecteren en kun je de lok besturen.

Ook kun je de DR5000 zo instellen dat hij samenwerkt met de Z21 app van fleischmann op een smartphone of tablet.

Hopelijk maakt dit het 1 en ander duidelijker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
WAUKEE
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2021 17:03

Re: DR 5000 aansluiten?

Bericht door WAUKEE »

Hartelijk dank voor het meedenken, ik heb de muis aangesloten op XN+FB bus en inderdaad kan ik hiermee 'n loc of trein mee besturen. Ik heb ook dat zwarte kastje van fleischman , maar wat kan ik daarmee?. Wat ik wil is dat ik een loc kan laten rijden met de DR5000! Ik wil gebruik maken van de S88 en voor de wissels de 4018, maar ik heb nog geen aansluitkabels. bvbd waukee



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: DR 5000

Bericht door erik-n-fan »

We weten nu dat je DR5000 juist werkt omdat je met de multimaus die eraan is aangesloten je trein kan besturen. Dat is stap 1.

Stap 2 zou dan denk ik zijn zorgen dat je met iTrain verbinding hebt met je DR5000, en dus in iTrain een locomotief toevoegen met adres 7 en die gas laten geven. (ik ken geen iTrain dus daar kan ik je niet bij helpen). Wanneer dat gelukt is weet je dat de centrale, iTrain en de locomotief juist communiceren.

Stap 3 zou ik dan 1 wissel proberen te sturen met de DR 4018 wisseldecoder vanuit iTrain.

Stap 4 dan een eerste opzet de S88 bezetmelder op een paar stukjes spoor aansluiten en die in iTrain als layout maken om zo een lok heen en weer te laten rijden.

Vergis je niet Stap 3 en 4 zijn een flinke (maar ook leuke) uitdaging!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DR 5000

Bericht door FidOo »

ik heb de muis aangesloten op XN+FB bus en inderdaad kan ik hiermee 'n loc of trein mee besturen. Ik heb ook dat zwarte kastje van fleischman , maar wat kan ik daarmee?. Wat ik wil is dat ik een loc kan laten rijden met de DR5000!

Je bestuurd nu al een trein via de DR5000. Dus dat is al gelukt. Je multimaus is in dit geval puur een handregelaar die de DR5000 aan stuurt.

Volgende stap is zoals erik aan geeft, via Itrain de verbinding met de DR5000 maken en dan zorgen dat dat allemaal werkt.
Lees hier voor de handleiding van de DR5000 en Itrain. Daarin staat precies beschreven hoe je dit voor elkaar krijgt.

Daarna de rest pas gaan ontdekken. (stap voor stap) want het is nogal veel informatie anders die je in 1x krijgt


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie