DR5000 en Z21

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

DR5000 en Z21

Bericht door Mark Been »

Beste mensen,

Op facebook zag ik dat iemand eerst met de DR5000 reed en was over gestapt op de Z21. Die persoon zei dat de treinen een stuk beter reden met de Z21 in vergelijk met de DR5000.
Mijn vraag is of iemand dat ook zo ervaart. Als dat zo is kan het een overweging zijn om over te stappen.

Met vriendelijke groet,

Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: DR5000 en Z21

Bericht door Marksintpancras »

Beste Mark,

Bij een kleine baan is een DR5000 goed genoeg met weinig data verkeer over de bus heen.
Heb jij een baan met aardig wat wissels, seinen, treinen, etc en dus met veel data over de bus heen. Dan krijg om onbekende redenen spookmeldingen, decoder opdrachten die niet aankomen, etc, etc.

In dat opzicht zijn een Z21, ecos en andere centrales een stuk stabieler in volle data bus dan een DR5000.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: DR5000 en Z21

Bericht door Marcvane86 »

Zoals op FB ook aangegeven, ervaar ik het persoonlijk niet echt in loc rijgedrag maar wel met de DR5000 vaker gemiste/late wisselopdrachten en of een gemiste bzm.
Vooral via USB connectie, LAN heeft dat wel iets verholpen.

Zoals jij aangaf op FB werkt alles nog goed dus waarom overstappen? Mocht je klachten (vreemde zaken) opmerken die je niet kunt verklaren anders dan een centrale probleem kun je altijd nog overgaan. Aansluitingen komen wat dat betreft overeen, enkel evt merk gebonden boosters zou dan een dingetje kunnen zijn.

Persoonlijk zou ik gelijk weer starten met een Z21 en nooit meer een DR5000 adviseren maar dat heeft vooral met de firma aan gebrek aan klantenservice en ondersteuning te maken.

Voor nog geen 200 euro zoveel functionaliteit is niet gek natuurlijk, maar als je het dan vergelijkt met een Z21 of Ecos, zie je toch echt wel dat het meer geld van die top Line systemen opweegt in bouwkwaliteit, goede ondersteuning, bedrijfszekerheid etc.
Zonder aparte warme Chinese kloon voedingen, extra geadviseerde USB isolator (overigens niet bij digik te koop) etc.

DR5000 is in mijn optiek een leuke starter centrale maar niet meer dan dat, alleen is het voor Digikeijs wel top off the Line.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/

Onderwerp starter
Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

Re: DR5000 en Z21

Bericht door Mark Been »

Het ging mij er vooral om dat de treinen een stuk beter reden dan met de dr5000. Mijn vorige baan (H0 met koploper aangestuurd) reed ik met maximaal 3 treinen tegelijk en dat ging allemaal prima. Ik denk dat mijn nieuwe baan ook niet veel meer wordt dan wat ik deed.
Maar als met de Z21 de treinen een stuk beter rijden dan is het voor mij een overweging om over te stappen.

Met vriendelijke groet ,

Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper

mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: DR5000 en Z21

Bericht door mjdb »

Ik heb een aantal maanden met DR5000 gereden. Daarbij veel storing; opstarten met foutmeldingen; op hol geslagen treinen; vastlopers van de pc, missen van bezet-signalen etc. Ook met andere Digikeijs modules problemen (keerlusmodule).
Nu overgestapt op Z21 (grote Z, zwarte box). Veeeeel minder problemen. Een enkele keer na kortsluiting op de baan loopt de Z21 vast. Even uit en aan en het werkt weer.
Een heleboel frustratie minder.
Marco


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: DR5000 en Z21

Bericht door WimR »

Nadat mijn IB na 15 jaar dienst de geest had gegeven de keuze DR5000 of Z21.
Op aanraden van onze sponsor toch gegaan voor de DR5000
Er rijden 8 treinen continue en geen problemen, de software is Koploper.
Bezetmelders van Rosoft gekoppeld met loconet en geen extra booster, volgens de verbruiksmeter is er maar een verbruik van 600mA.
Wissels worden aangestuurd met de LS100 of LS110 modules van Lenz met stroomvoorziening van een aparte trafo.

Maar als ik lees dat er communicatie problemen zijn dan moet ik wel vermelden dat ik gebruik maak van een nieuwe Dell notebook met een I5 processor van de 11e generatie en 8GB intern geheugen. Deze heb ik nodig voor mijn vrijwilligerswerk.
De USB poort van de DR5000 rechtstreeks gekoppeld aan een USB3 poort van de computer.

Ben tot nu toe blij dat ik het advies van onze sponsor heb opgevolgd en herken ik totaal niet wat er negatief over de DR5000 geschreven wordt en heb ik voor het prijsverschil maar een leuk treinstel gekocht.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Plaats reactie