Doorrijdende treinen

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Hallo,

Ik heb een raar probleem op mijn baan namelijk dat mijn locomotieven soms gewoon doorrijden daar waar zij hadden moeten stoppen. Gebeurt ook dat de software een trein kwijtraakt. Deze staat dan nog volgens de software in een blok. Maar de trein rijd allang in een ander blok ergens op de baan. Alle andere treinen die op dat spoor rijden blijven dan wachten op de trein die allang ergens anders rijd.

Mijn systeem bestaat uit een DigiKeijs DR5000 centrale
7 DR4088CS Terug meld modules
8 DR4018 schakeldecoders (Hebben een eigen spanningbron.)
1 DR5052 Digiturn
Software Railroad & Co

Ik weiger voor als nog te geloven dat dit door de Centrale komt. Vooral omdat het alleen lijkt te gebeuren bij ESU lokpilot decoders.
Ik heb op en ander form dit gevonden LokPilot 5.0 probleem (beneluxspoor.net).
Volgen ESU ligt dit aan een asymmetrisch signaal op de rails. Dit zou veroorzaakt worden door normale gloeilampjes in wagons. Zijn er onder jullie ook andere die deze problemen hebben of hadden en hier een oplossing voor hebben.
Ben nu aan het testen en al mijn wagons met verlichting van mijn baan gehaald.
Gisteren in ieder geval geen last daar van gehad.

Met vriendelijke groet,
Luuk

Dit is ongeveer mijn baan (In aanleg)


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Luuk op 03 feb 2021 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Jeroen »

Ik heb dit ooit wel eens gehad met LoPi 4 decoders. Ik heb toen de meeste decoders vervangen. Maar ik heb nog steeds een paar van die dingen rondrijden, overigens, en heb er nooit meer last van. Kun je zien of de centrale de commando’s heeft ontvangen van je software, en dus heeft doorgegeven aan je lok? Stel, hij moest stoppen, de snelheid ingesteld zou dan op ‘0’ moeten staan. Als de lok dan nog doorrijdt weet je dat het aan je decoder(s) ligt.

Grtz,

J.


Afbeelding

Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Hallo Jeroen,

Ik zal i.d.d. het log scherm van de centrale eens mee laten lopen en kijken of daar iets geks gebeurd.

Met vriendelijke groet,
Luuk (Hij die het bouwverslag van jou baan aan het doorlezen is mooie baan)



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Marksintpancras »

Wat betreft het missen van een stop order dat ligt echt aan de decoder. Ik heb 25 Esu decoders Lopik4 en 2 keer mee gemaakt. Dat ze door het blok bleven rijden, moest zeggen de Huilenbrock decoders van vroeger hadden er meer last van bij mijn baan.
Ik zet standaard alleen DCC signaal ontvangst aan, Moteralo, Railcom, analoog allemaal uit op alle decoders overigens.

Maar dat jouw software een trein kwijt is, licht denk wel aan de centrale. Maar daarvoor zal je moeten kijken naar hoe veel data over jouw centrale gaat. En wanneer het gebeurt, bij meerdere opdrachten tegelijk bijvoorbeeld vanuit jouw software.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Hallo Mark,

Dat zal ik ook eens proberen alle andere protocollen uitzetten.
Het is vooral als er meer dan 4 treinen in de rondte rijden dus kan idd dat de centrale het dan iets drukker heeft. Maar dat zou toch geen probleem moeten zijn lijkt mij.

Groeten Luuk



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door MadSeven »

Hi Luuk,

De software raakt die trein waarschijnlijk kwijt omdat hij een melding niet doorkrijgt, dat hoeft helemaal niet aan de centrale te liggen (met een g, trouwens). Ik heb hetzelfde ding en hou 35 loks in de gaten, dus dat hoeft het niet te zijn. Op de logging van de DR5000 kun je zien of je terugmelders wel iets hebben laten weten. Er zit overigens ook een feedback monitor op, maar die gebruik ik persoonlijk niet. Onder ext88n staat e.e.a. toegelicht.
Hoe spreek je de DR5000 aan? (USB, Lan, Protocol)

Cheers,
MM



Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Ik gebruik de USB poort als koppeling tussen beide systemen. Gisteren gekeken maar in de logging van de DR5000 zie ik niet iets geks gebeuren.
Wat mij wel opviel gisteren is dat een van de locomotieven ineens volgens de multimaus allemaal functies aan had staan die verder niet gebruikt worden. Had expres zo veel mogelijk uit gelaten. Ik blijf zoeken.
Bedankt voor het mee denken

groeten Luuk



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Marksintpancras »

@Luuk , had deze lok een Esu decoder??

Tevens, even terugkomend op de centrale, die verwerkt de signalen van jouw software naar het DCC signaal, en krijgt ook signalen van jouw melders die deze weer omzet naar een signaal voor jouw software. De kwaliteit van de gebruikte componenten bepaalt hoe deze functioneert.
Een centrale voor €200,- of centrale van €400,-- daar zit gewoon verschil in. Bij een kleine baan, zal je geen hinder ondervinden.
Bij een baan, met de helft van je van centrale capaciteit, ga je mogelijk enige verschil merken. Maar bij een baan met volle capaciteit van je centrale ga je het prijsverschil daadwerkelijk merken.
Het aantal treinen op de baan doet er niet toe in mijn verhaal, het gaat om de verwerkingscapaciteit van de centrale naar signalen voor jouw baan en jouw software.
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 04 feb 2021 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door erik-n-fan »

Wat bij mij ooit een probleem was een ongedetecteerde sectie naast de terugmelder. Ik had toen geen diodevoorschakeling voor de on gedetecteerd sectie. Dan reed het treinstel zonder melding in de detectie sectie maar pakte meer spanning van de ongedetecteerde rail en daardoor kwam er geen bezetmelding.

Eegens las ik dat DR5000 via netwerk kabel betrouwbaarder zou zijn dan via USB. Maar dan zou je niet verwachten dat het probleem alleen met specifieke treinen in specifieke blokken zouden optreden.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

@Mark,
Ja deze lok heeft een Esu lp v5 decoder.
Ik heb de pc ook al eens omgewisseld voor een zwaardere Standaard gebruik ik een I3 getest met een I5 maar dat maakte niet uit zelfde problemen.

@Erik,
Ik heb voor zover ik weet geen on-gedetecteerde stukken rail.
Is ook niet in gespecificeerde blokken het is willekeurig dat maakt het lastig. soms kan je 15 minuten ongestoord rijden gisteren niet eens 5 minuten. heel frustrerend. zal eens kijken hoe ik lan aan Railroad en Co kan koppelen.

Bedankt weer,
Groeten Luuk



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door MadSeven »

@Mark; wat een verhaal man. Natuurlijk is er een direct verband tussen het aantal treinen, het aantal meldingen en het aantal commando's, er van uitgaande dat de boel aanstaat en er gereden wordt. Ga er maar even vanuit dat je een parallel mag trekken met data-netwerken; de totale hoeveelheid verkeer is een functie van het aantal deelnemers. Dan; er draaien banen met 75 gelijktijdig lopende loks op dat ding (met 40 LN terugmeld-modules), dat genereert ietsepietsie meer verkeer dan de 5 loks van Luuk. Tuurlijk is er een limiet en tuurlijk is er een prijsverschil, maar dat is hier gewoon echt niet van belang.

@erik-n-fan Dat bericht heb ik ook wel eens gezien, maar is onjuist. USB + Loconet is sneller en schoner.

@Luuk je zegt dat je niets "raars" ziet, maar dat zoek ik niet, ik zoek of de melding van de terugmelder wel bij je centrale aankomt en of er vervolgens een "stop" of "rem" commando naar de lok gaat. Dus je zou iets moeten zien als "feedback 30 bezetmelding van baan naar DR5000" en dan "lok met adres 17ofzo ga eens effe lekker stilstaan"
Ook de moeite; hoe heb je de terugmelders aangesloten? Vast wel UTP tussen de melder en de centrale/volgende melder, maar hoe ziet het tussen de melder en de rail? Als je handmatig je melders naloopt (met een 12V ledje, of lampje) komen dan alle meldingen stabiel door?

edit; dat ziet er trouwens zo ongeveer uit (in de DR5000 logging);

[LU0] A: 154 D > S 80 (hey loc met adres 154, ga eens 80 rijden ofzo, en vooruit graag)

[S88] F: 77:0 (sensor 77 uit)
[S88] F: 77:1 (sensor 77 aan)

[LU0] A: 154 D > S 0 (hey loc 154, stoppuh)



Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Ik heb de Duitse handleiding van Digikeijs over de logging gedown load en idd je kan precies zien welke commando's er verstuurd en ontvangen worden door de centrale. Maar dat mijn lok ineens allemaal functies aan had staan zag je er niet in terug. Alleen de verlichting stond aan.
Zal eens beginnen met maar één trein te rijden als dat goed gaat twee enz. Ik rij overigens alleen op de buiten rand niet op het midden gedeelte. Dit is om het zoeken makkelijker te maken.
Ben ook in de software alles aan het nalopen om te kijken of daar iets fout gaat maar nog niet echt iets gevonden helaas.

Groeten Luuk



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Marksintpancras »

@MadSeven , het kan ook werken. Alleen de. Dr5000 is de laatste 1,5 jaar niet geüpdate, en de tijd staat ook niet stil.
En uit eigen ervaring weet ik dat de Digikeijs Dr5000 vreemde dingen kan doen, waardoor er communicatie problemen ontstaan.

Maar Luuk, rij jij met Traincontroller versie 9 uit 2017 of de nieuwste versie 9 B2 uit 2020??? Als dat laatste het geval is, mail de mensen van Traincontroller eens met hun ervaringen met de Dr5000 centrale. Zij hebben immers de centrale getest voor hun software. Al zie ik Digikeijs niet in de lijst met geschikte centrales staan.
Laatst gewijzigd door Marksintpancras op 04 feb 2021 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door MadSeven »

Uhuh. Anyway. Dus.

Dus on topic. W.b. die lok functies; dat klopt Luuk, je kunt dat wel uitlezen, maar ongevraagd zal hij dat niet doen. Voor testen is het wel een idee om "zoveel mogelijk" uit te zetten (RailCom bv.). Is dit "Als je handmatig je melders naloopt (met een 12V ledje, of lampje) komen dan alle meldingen stabiel door?" uitvoerbaar?



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door piksov »

Hi,

Om je bezetmelders en het gedrag van je besturingsprogramma te testen kun je ook je vinger even natmaken en daarmee de rails overbruggen om een bezetmelding te genereren. Haal je de vinger weer weg dan moet de bezetmelding ook weer verdwijnen.

groet,
Guus
Laatst gewijzigd door piksov op 05 feb 2021 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Hallo,

Gisteren avond nog even getest en leek alles goed te gaan vandaag nog even verder in traincontroller dingen nagelopen.
Hopelijk blijft dat zo zal ook even die blokken testen.
Groeten Luuk



Mark Been
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2020 15:19
Locatie: Schoonnebeek

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Mark Been »

Toen ik mijn H0 baan nog had reed ik ook met de dr5000 maar dan met koploper n daar gebeurde het soms dat de centrale totaal niet reageerde. Zelfs op stop drukken ging niet meer. enige wat hielp was spanning eraf en daarna alles weer opnieuw opstarten.
Op beneluxrail noemde ze dat "freeze moment" de dr5000 bevroor zeg maar en deed niks. Wat het nu was is nooit 100 % duidelijk geweest maar ik gebruik windows 10 en koploper en met de USB communicatie zou het af en toe niet goed gaan wat dit mogelijk kan veroorzaken.

Ik ben nu overgestapt naar n spoor en ga binnenkort beginnen met d bouw van een baan en die wordt ook met koploper aangestuurd.
Ik en wel benieuwd hoe dat gaat.

Met vriendelijke groet,

Mark


N spoor digitaal met Twin Center en Koploper

Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Gisteren nog getest en idd ook z’n freeze moment gehad. Een lok deed heel moeilijk en daardoor liep alles vast. Nadat ik deze om had geruild voor een andere liep het beter morgen maar weer even verder testen :( .
Hoop dat het door een lok komt maakt het makkelijker. Blokken getest met lampje(wagon met verlichting). Deze reageerde goed. Daarna gereden met het s88 monitor aan en zag alles knipperen als er een trein in dat blok reed :Thumb .
Morgen weer verder.
Groeten luuk



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Marksintpancras »

Een "freeze moment" zoals jullie het noemen kan niet door een decoder komen, omdat deze alleen de bus leest in het DCC protocol. (uitzondering is het Railcom protocol).

De centrale loopt vast bij het genereren van de pakketjes en het teruglezen van inkomende pakketjes op de S88 protocol. Dan denk ik dat de bus breedte net voor het vastlopen een piek krijgt en dat je daarna een file hebt en niet meer op gaan komt.
Dus kort gezegd, een verstoring bij het S88 protocol in de centrale.

Heb even een eenvoudige test om je centrale te testen (ipv je centrale te vervangen) is het aantal prikkels langzaam op te voeren.
Dus starten met 1 trein op jouw baan. Dus niks in schaduwstation of op de sporen treinen laten staan. En dan rondjes rijden en dan langzaam het aantal treinen op opvoeren en kijken of het problemen krijgt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Willempie »

Het is alleen weer zo jammer dat de DR5000 helemaal niet met het s88 protocol werkt sterker nog dat protocol bestaat helemaal niet.

s88 is een simpel schuifregister.

Maar de extS88 is een LocoNet aansluiting. Er zit een s88LN adaptor achter of in.

DR5000 zelf rammelt gewoon aan alle kanten, teveel kinderziektes, die er nooit meer uitgehaald zullen worden. De ontwikkelaar staat op non-actief.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door martindomburg »

Willempie schreef: 07 feb 2021 23:39
De ontwikkelaar staat op non-actief.

Groetjes.
Dacht dat jij niet aan aannames deed, Wim ;)

De ontwikkelaar staat niet op non-actief. Dat zou impliceren dat hij de oorzaak is van de problemen. De ontwikkelaar is door DK buiten spel gezet en gewoon niet meer werkzaam voor DK sinds september 2019.

Op je overige tekst kan ik dat beamen. Al is de S88 van de DR5000 wel het enige protocol (ja laten we het gewoon simpel houden) die redelijk stabiel blijft bij grote banen.

Het freeze moment word niet alleen veroorzaakt door de S88, LocoNet of R-bus, maar deels. Het probleem van de bezetmelders is dat bij meer als 7 modules de detectie gaat falen. Bij de L.Net en RB komt dit omdat de benodigde firmware updates door DK niet betaald wilden worden. (Zo is het dus ook niet mogelijk om achter een LN meer dan 7 S88 modules te plaatsen zonder storingen)

Het grootste probleem zit hem in de USB aansluiting en driver. Deze is verre van stabiel waardoor de communicatie tussen de PC en de DR5000 vast loopt als alle andere domino steentjes ook omvallen (simpel uitgelegd). Hierover heeft Xander op het iTrain forum ook al regelmatig uitgelaten over de matige kwaliteit ervan. Dat gaat nu zelfs zover dat hij liever geen support meer biedt op de DR5000.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 08 feb 2021 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door shoven »

Wat Martin zegt is ook door Karst gemeld op BNLS (met andere datum).

De vraag is wat dat betekent voor toekomstige ondersteuning van de diverse partijen. Voor mijn nieuwe baan raak ik een beetje in dubio, omdat die groter is en dus ook wel wat meer vraagt van de bedrijfszekerheid. Ik heb een dr5000 liggen die tot nu toe redelijk goed functioneerde maar slecht samenwerkt met mijn Multimaus boosters. Op de nieuwe baan wil ik waarschijnlijk iTrain gaan gebruiken.
Misschien wordt het toch tijd om die uitgestelde Z21 aankoop te gaan doen...
Bijlagen
Karst op BNLS.png
Karst op BNLS.png (21.88 KiB) 2799 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door enderscw »

shoven schreef: 08 feb 2021 12:28 Wat Martin zegt is ook door Karst gemeld op BNLS (met andere datum).

De vraag is wat dat betekent voor toekomstige ondersteuning van de diverse partijen. Voor mijn nieuwe baan raak ik een beetje in dubio, omdat die groter is en dus ook wel wat meer vraagt van de bedrijfszekerheid. Ik heb een dr5000 liggen die tot nu toe redelijk goed functioneerde maar slecht samenwerkt met mijn Multimaus boosters. Op de nieuwe baan wil ik waarschijnlijk iTrain gaan gebruiken.
Misschien wordt het toch tijd om die uitgestelde Z21 aankoop te gaan doen...
Lijkt me geen slechte aankoop Steven.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Onderwerp starter
Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door Luuk »

Misschien idd maar gaan sparen voor een Z21 net zoals Steven.
Begrijp dat ik aan de grens zit van de s88 bus dat verklaart waarschijnlijk de problemen die ik heb. En die usb poort kan ik dat omzeilen door de netwerk poort te gebruiken?
Als ik een Z21 zou kopen kan ik dan wel alle andere kastjes blijven gebruiken of moeten die dan ook vervangen worden. Want dan wordt het wel een hele dure geschiedenis.
Toch jammer dat iets waar iedereen zo vol lof over was ineens het toch niet waar kan maken.

Bedankt iedereen.
Groeten Luuk


Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Doorrijdende treinen

Bericht door enderscw »

Luuk schreef: 08 feb 2021 22:14 Misschien idd maar gaan sparen voor een Z21 net zoals Steven.
Begrijp dat ik aan de grens zit van de s88 bus dat verklaart waarschijnlijk de problemen die ik heb. En die usb poort kan ik dat omzeilen door de netwerk poort te gebruiken?
Als ik een Z21 zou kopen kan ik dan wel alle andere kastjes blijven gebruiken of moeten die dan ook vervangen worden. Want dan wordt het wel een hele dure geschiedenis.
Toch jammer dat iets waar iedereen zo vol lof over was ineens het toch niet waar kan maken.

Bedankt iedereen.
Groeten Luuk
Als ik het goed heb en lees, gebruik je de S88 bezetmelders.
De Z21 gebruikt loconet, je hoeft ze niet allemaal te vervangen. Rosoft heeft iets wat S88 in loconet taal laat praten maar daar weet Willempie veel meer over. Ook kan je geloof ik een loconet module van Digikeijs nemen en daar meerdere s88’ers achteraan plakken.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Plaats reactie