Iets met bomen en bos...

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

Wie geeft mij het bijltje aan waar ik de voorste bomen mee kan wegkappen...

Afgelopen weekend heb ik mij verdiept in 'de wereld van het digitale treinen'. Maar het topic titel zegt al genoeg...
Er komen zoveel verschillende merken voorbij, technische termen, evenzoveel meningen van andere gebruikers, etc.

Eerst wat algemene info: ik heb een lekker simpel banenplan, opgebouwd met Minitrix rails en electrische wissels. Middenvoor een mogelijkheid om in tegengestelde richting te gaan (keerlus).

Afbeelding

Wat wil ik...:
Ik wil mijn baan digitaal aansturen, waar bij er 2, max 3 treinen tegelijk kunnen rijden. Nu kwam ik het volgende 'instap-setje' tegen:

Afbeelding

Waar ik alleen niet achter kom, is of je hier meerdere treinen mee kunt laten rijden. Worden hier tevens de blok- en bezetmelders en/of wissels op aangesloten? Of heb ik voor die laatste 3 aparte modules nodig. Iemand die daar meer over kan vertellen?

Tevens kwam ik een keerlus module tegen. Kun je hier 2 keerlussen tegelijk mee regelen, of heb je 1 module per keerlus nodig?

Afbeelding

Mijn locje is inmiddels al minstens 35 jaar oud. Kan deze ook nog digitaal gemaakt worden?

Nogmaals: ik wil alles zo simpel mogelijk houden. Misschien dat ik in de toekomst een grotere baan wil bouwen, maar dan zullen deze systemen ongetwijfeld uitgebreid kunnen worden. Wie helpt mij op weg....
Al deze vragen zijn hier ongetwijfeld al eens aan bod geweest, maar de antwoorden heb ik nog niet gevonden.



Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Sandopie »

Voor 2 tot 3 treinen is de MS2 afdoende.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Nico Essers »

Er staat niet veel info bij de keerlus module. Maar normaal gesproken heb je per keerlus een aparte module nodig. Tevens is de Trix gebaseerd op kortsluiting. Beter is een module die werkt met meerdere secties. Die heb je al voor de helft van de prijs die de Trix kost. Kijk bij Rosoft of DTS voor deze keerlus modules.
Volgens mij kun je iedere loc digitaliseren. Een loc van 35 jaar is echter niet voorbereid dus daar zal wat meer werk aan zijn omdat er dan wat aansluitingen gesoldeerd moeten worden. Als je dat zelf aandurft dan zijn er wel wat filmpjes over te vinden op YouTube.
In de handleiding van de Mobile Station http://www.trix.nl/support/handleidinge ... _66920.pdf kan ik niets terug vinden over aansluiten bezetmelders of wissels. Zo te zien is dit puur en alleen een rijregelaar.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door jeemka »

Hier vind je een heleboel inbouwvoorbeelden. https://www.1zu160.net/digital/einbau.php

Let niet zozeer op de gebruikte decoders, maar gebruik actuele. Zo is bijvoorbeeld de nieuwste D&H DH10C een mooie.
Het is wat gepruts, maar ik heb al veel oude locs met succes omgebouwd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door FidOo »

Overigens is de ms2 van trix niet geschikt om automatisch mee te rijden. Er kunnen geen bezetmelders of pc op aangesloten worden. Voor met de hand digital rijden is hij wel ges3


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

FidOo schreef: 08 feb 2021 23:38 Overigens is de ms2 van trix niet geschikt om automatisch mee te rijden. Er kunnen geen bezetmelders of pc op aangesloten worden. Voor met de hand digital rijden is hij wel ges3
Komen er toch weer een paar vragen bovendrijven:

1. Betekend dat dan dat er met een MS2 slechts 1 trein tegelijk kan rijden, of kunnen er toch (handmatig) meerdere treinen tegelijk rijden?

2. Kan een MS2 later geïnstalleerd worden, zodat ik voor nu nog even analoog kan rijden?

3. Werkt een keerlusmodule ook als je analoog rijdt?

Als vraag 2 en (vooral) vraag 3 met JA kunnen worden beantwoordt, kan ik namelijk gewoon doorgaan met de aanleg, en kan ik tussentijds nadenken welk systeem ik uiteindelijk wil gaan gebruiken.
(Haastige spoed betekend bij mij vaak spijt achteraf: had ik maar...)

Overigens:
4. Is de Trix MS2 dezelfde unit als de Marklin MS2? Ik zag dat Marklin ook een MS3 heeft.
Laatst gewijzigd door Marcus op 09 feb 2021 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door FidOo »

1: Ja er kunnen handmatig gewoon meerdere treinen mee rijden. Je kunt er alleen 1 tegelijk mee bedienen. Dus je hebt Lok 1 in beeld en die kun je beidenen (je laat hem rijden), volgens roep je lok 2 in beeld en dan kun je die onafhankelijk van Lok 1 bedienen. Etc etc.

2; ja zeker, gewoon de 2 draadjes van je trafo op de MS2 aansluiten en klaar. (wel je lok digitaal maken natuurlijk). Ook even opletten dat er geen ontstoorcondensator-rail ergens in je baan zit. Dat vind digitaal niet leuk. (hierbij ga ik wel van handbediend digitaal rijden uit. Automatisch digitaal rijden vergt veel meel draadjes en daarbij moet je je baan ook opsplitsen in meerdere secties.)

3. Dat weet ik niet zeker, maar volgens mij niet! Maar vraag dit eens aan @martindomburg. Eventueel zou een een keerlus module met kortsluiting wel analoog kunnen werken. (normaal raadt ik die niet aan, maar t zou de bedrading stuk makkelijker kunnen maken.
Overigens moet je ook analoog opletten met keerlussen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

Dank U voor alle input!
Ben weer wat wijzer en kan weer verder.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef: 09 feb 2021 14:48

3. Dat weet ik niet zeker, maar volgens mij niet! Maar vraag dit eens aan @martindomburg. Eventueel zou een een keerlus module met kortsluiting wel analoog kunnen werken. (normaal raadt ik die niet aan, maar t zou de bedrading stuk makkelijker kunnen maken.
Overigens moet je ook analoog opletten met keerlussen!
De Z21 Multiloop kan dat. Daar kan je kiezen naast kortsluit- of stroomdetectie ook voor analoog gebruik. Deze is bijvoorbeeld ook te gebruiken voor een draaischijf.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

Ondertussen heb ik mijn baanplan alweer enigzins aangepast:

Afbeelding

Zover ik met mijn beperkte kennis kan beredeneren, zou ik 2 keerlusmodules moeten inbouwen (de rode lijn). Heb ik dat goed zo, of krijg ik nu nog steeds ergens kortsluiting?

Met groen heb ik aangegeven hoe ik de blokindeling (theoretisch) zou kunnen maken. Ik neem aan dat het 'keerlus vak' daar compleet buiten valt?

Overigens heb ik er voor gekozen om te gaan rijden met de Minitrix MS2 besturing.



Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

Iemand die mij met een beetje raad bij kan staan?

De keerlusmodule op rechts lijkt mij geen probleem.
Maar ik heb mijn twijfels over de linker keerlusmodule. Voor mijn gevoel krijg ik een probleem bij de groen omcircelde wissel.

Een optie zou dan misschien zijn om die wissel nog voor de wissel links onder te zetten?

Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Nico Essers »

Er is geen probleem bij de groene wissel Marcus. Die wissel verplaatsen lost de polariteit niet op. Je hebt gewoon 2 keerlussen in je baan als gevolg van de 4 overloopwissels in het midden. Als je beide rode strepen voorziet van een keerlus module zoals je reeds zelf aangaf dan is de polariteit opgelost.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

Kunnen de keerlusmodules van spanning worden voorzien d.m.v. een trafo?

Ik heb inmiddels voor de besturing de Minitrix MS2 aangeschaft, maar daar zit kan ik de module volgens mij verder niet op aansluiten.



Onderwerp starter
Marcus
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 dec 2020 14:47
Locatie: Schaijk

Re: Iets met bomen en bos...

Bericht door Marcus »

Ik heb hier nog een paar oudere, electrische wissels liggen, die niet meer nieuw leverbaar zijn (4961 en 4963).
Ik neem aan dat deze gewoon digitaal zijn aan te sturen?

Ook heb ik nog een paar van deze wissels liggen,die handbediend zijn. Zijn die ook digitaal aan te sturen d.m.v. een wisselaansturing (mits de huidige op deze oudere wissels past)?


Plaats reactie