Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door HST »

Hobbygenoten,

Ik ben bezig met een zoektocht maar kom er even niet uit. Misschien is wat ik wil wel helemaal niet mogelijk maar ik vermoed dat er mensen op dit forum zijn met meer kennis op dit gebied dan ik (en die mij hoop ik nog gaan verrassen).

Functionele eisen: een (beperkt) aantal peco wissels zowel digitaal als met de hand (schakelaar naast de baan) aansturen.
Digitaal mag met een servo of met een wisselmotor, dat maakt niet zoveel uit. Voorwaarde is dat het wissel dus ook met een schakelaar kan worden omgelegd. In beide bedieningen moet natuurlijk het hartstuk ook geschakeld worden.

Achtergrond: op Nordende en de fiddleyard bedien ik alle wissels met stelstangen. Werkt perfect en wissels zijn snel geschakeld als ik langs de baan loop. Met de uitbreiding van Nordheim erbij wordt het een beetje anders. De wissels in de fiddleyard, twee wissels op Nordheim en één op Nordende moeten automatisch geschakeld worden omdat ik op dit traject de reizigerstreinen wil laten pendelen met de pc. So far, so good.
Ik voorzie echter dat ik ook momenten zonder pc wil rijden, handmatig een reizigerstrein over deze wissels laat rijden of zo'n wissel moet schakelen voor een rangeermanoeuvre. Dan wil ik niet steeds op het beeldscherm kijken of in de multimaus het wisselnummer opzoeken, maar net zoals de overige wissels deze met een druk of ruk aan de zijkant van de baan omleggen.

Tot nu toe: In mijn zoektocht kwam ik niet verder dan de Tams SD-32. Maar de hartstuk polarisering vind ik er al behoorlijk ingewikkeld uitzien, met een diode en een relais. Daar kom ik al niet meer uit zal ik maar eerlijk zeggen.

Welke combinatie van decoder of switch zou mijn wensen moeten kunnen vervullen? Jullie adviezen en/of meedenken zijn dus meer dan welkom!

Groet, Erwin



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door erik-n-fan »

Geen goedkope oplossing maar een ESU Switchpilot Servo kan je naast digitaal ook fysieke drukknoppen aansluiten. Dan heb je ook de switchpilot extension nodig voor de hartstukpolarisatie.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Martin K
Berichten: 139
Lid geworden op: 24 mar 2013 20:49
Locatie: Midden Nederland

Re: Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door Martin K »

Ik wil mijn baan op termijn gaan uitbreiden met een klein kopstation qua formaat vergelijkbaar met Nordende. Daar wil ik ook de wissels kunnen bedienen met schakelaars te plaatse. Ik wil daarvoor de bedienschakelaars koppelen aan een bezetmelder. Aan dat signaal is dan een "actie" te koppelen en dat kan dus zijn een wissel omleggen. In de handleiding van RocRail staat ook zoiets: Drukknoppen en schakelaars kunnen gebruikt worden voor het activeren van akties.

Het bedienen van de wissel gaat dan nog steeds via de computer. Voordeel is dat het programma ook steeds "weet" wat de stand van het wissel is en dat als de computer zelf een rijweg over dit wissel heeft ingesteld de wissel niet geschakeld kan worden.

Maar ik heb dit dus nog niet in de praktijk getoetst en ben ook wel benieuwd of iemand dit ook zo op zijn baan heeft.


(Arjan) Martin
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5932
Thema: Duits omstreeks 1990 - TrainController Zilver - Z21 - S88 via Intellibox

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door FidOo »

De esu switch pilot kan het. Maar misschien dat de ASB van DTS (@martindomburg) het ook kan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door 59erke »

Ik heb mijn wissels uitgerust met Cobalt IP wisselmotoren. Deze kunnen digitaal aangestuurd worden en/of dmv een drukknop. Werkt probleemloos, plug en play installatie en best prijsvriendelijk


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen

WimR
Berichten: 212
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door WimR »

Dit doe ik al jaren met gebruik van Koploper.
Drukknop aan een bezetmelder koppelen, oa. de Uhlenbrock 63350 is hier geschikt voor.
optie 1:
Handmatige wisselstraat aanmaken en aan deze de bezetmelder koppelen.
Deze kan je dan schakelen of via het scherm of via de knoppen.
Optie 2:
Via een speciale actie, die afgaat als de bezetmelder waar wordt, schakelen van de wissel.

Ik gebruik altijd optie 1, werkt als een tierelier.

Hieronder de externe bediening van mijn afgebroken baan:
Afbeelding


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wissel digitaal sturen en met schakelaar

Bericht door HST »

Bedankt voor jullie reacties. Leuk dat er meer mensen zijn die dit soort combinaties uitproberen of zoeken.

Ik lees twee interessante opties in de reacties:
1. Wisselmotor zowel aan een schakeldecoder hangen als analoog bedraden.
2. Aan de bezetmelder hangen.

Volgens mij voldoet de tweede optie niet helemaal aan de wens om de pc uit te laten, dus ik heb de eerste optie geprobeerd. Wat blijkt?

Als ik een mtb mp1 wisselmotor aan een schakeldecoder, bijvoorbeeld dr4018, hang dan kan ik die natuurlijk met mijn handregelaar en met de pc bedienen. Logisch. De dr4018 is van een eigen AC voeding voorzien. Bedraad ik de wiselmotor eveneens, dus gelijktijdig, met de AC voeding en twee momentschakelaartjes dan kan ik de motor ook via de schakelaartjes bedienen. En dat werkt bovendien ook nog door elkaar heen, alleen wet de pc de stand van het wissel op een gegeven moment natuurlijk niet meer. Maar de gelijktijdige combi van pc en handbediening zocht ik ook niet, dus dat is niet erg.

Conclusie: dubbelbedraden werkt! De pc kan dus uitblijven al ik dat wil. Nu nog eens uitproberen of het ook werkt met een tuimelschakelaar.Zou moeten werken omdat de wisselmotor voorzien is van eindafschakeling.

Nog een conclusie: met Servo die aan een servoswitch hangt werkt dit niet. Of iemand nog een tip?

Erwin


Plaats reactie