Minitrix 2959 naar EMS?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik heb een vraagje over deze Minitrix 2959 loc, is hij ook om te bouwen naar EMS van trix?

Marcel


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door FidOo »

Als jij aan een losse EMS module kan komen, ja.
En ja die zijn ooit als los component gemaakt. Ik heb er alleen geen idee van waar, hoe duur en of die nog steeds te koop zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door Onmogelijkhier »

FidOo schreef: 18 feb 2021 12:44 Als jij aan een losse EMS module kan komen, ja.
En ja die zijn ooit als los component gemaakt. Ik heb er alleen geen idee van waar, hoe duur en of die nog steeds te koop zijn.
De module voor in de trein wordt nagemaakt en is te vinden op Ebay. Is er info te vinden over het aansluiten van de EMS module in een 2959 loc van Minitrix?
Ik wil een baan gaan maken waar ik met maximaal twee treinen tegelijk op kan rijden en dan lijkt het EMS systeem mij het makkelijkst.


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door FidOo »

persoonlijk ben ik van mening dat digitaal toch beter/mooier is. Des te meer omdat je zeker met modernere modellen kans hebt dat je geen EMS kan inbouwen.

Ik heb geen flauw idee hoe je zo'n EMS module in moet bouwen, maar ik durf je met zekerheid te zeggen dat er geen ombouwbeschrijving van te vinden gaat zijn. Je zult dus echt zelf moeten uitvogelen hoe de printplaat in elkaar zit en waar je dan de desbetreffende draden moet aansluiten.
Heel moeilijk zal het allemaal niet zijn overigens.

Wat kost zo'n EMS module eigenlijk?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door Onmogelijkhier »

De module kost tussen de €13 en €29.
Dus dat valt wel mee en ook de regel unit is voor +/- €30 te koop.


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door FidOo »

13 Euro is wel oké. Bij 29 Euro zit je aan de kosten van een decoder.

Een 2e hands multimaus setje kost je tussen de 75 en 100 euro. Dat is natuurlijk best stukje duurder maar je hebt er dan ook veel meer aan.
Tis jouw keuze dus daar kan ik verder niet veel over zeggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

roba
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 mar 2016 20:53

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door roba »

Joost, Marcel,

EMS modules passen niet zomaar in iedere n-spoorloc, In de originele EMS locs van Minitrix werd de printplaat compleet vervangen.
Daarvoor moest de loc zijn voorbereid met uitneembare gewichten omdat de tantaalcondensatoren nogal wat ruimte innemen.
De 'universele' modules die hier en daar te koop zijn, zijn eigenlijk voor hO bedoeld.

@Marcel: Is het chassis van de 2959 massief of zitten er voor en achter de motor metalen bruggen die kunnen worden verwijderd als je de printplaat er afhaalt?

Nog een waarschuwing: Bij EMS zet je een wisselspanning van ongeveer 8,5 kHz op de rails. Als er in andere niet EMS locomotieven klokanker motortjes zitten vinden die dat waarschijnlijk niet leuk. Bij 1zu160 had een gebruiker daar al een loc mee beschadigd.

Groetjes,

Rob



Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door Onmogelijkhier »

Hoe de 2959 vanbinnen in elkaar zit weet ik niet ik heb hem nooit open gehad. Wel weet ik dat de EMS printjes nu ondermeer met smd onderdelen worden gemaakt dus dat kan klein zijn.
Ik dacht trouwens dat er ook locs waren met EMS voor het N spoor maar dat zou ik moeten nakijken in de oude trix boekjes die ik nog heb liggen.


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door Onmogelijkhier »

FidOo schreef: 18 feb 2021 18:12 13 Euro is wel oké. Bij 29 Euro zit je aan de kosten van een decoder.

Een 2e hands multimaus setje kost je tussen de 75 en 100 euro. Dat is natuurlijk best stukje duurder maar je hebt er dan ook veel meer aan.
Tis jouw keuze dus daar kan ik verder niet veel over zeggen.
Is opzicht wel leuk maar dan moet ik dat weer leren aansluiten en programmeren enz.
En dat om twee treinen te laten rijden.
En hoe gaat dat dan met wissels en dergelijke kan dat blijven werken met de groene schakelaars of moet dat ook digitaal.
Als het 75 tot 100 euro zou kosten en ik ben klaar voor twee treinen en wissel gebeuren dan is het nog niet zo'n gekke gedachte.


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar digitaal?

Bericht door FidOo »

*Allereerst ga ik even een moderator vragen of hij jouw vraag kan afsplitsen in een eigen draadje, dit gaat eigenlijk niet meer over digitaal maken van deze lok. Dan blijft het overzichtelijker.

Ik doe even een aanname van wat je voor ogen hebt:
Simpel baantje, niet te groot. Dubbel of enkelspoor met wat wissels. 2 treinen tegelijk laten rijden.
Hoe werkt dat met Digitaal:
Simpel, zelfde als analoog. Gewoon de 2 draden van je centrale naar je rails en klaar (misschien wat meer aansluitpunten maken om netjes overal spanning te hebben, maar dat geldt ook voor analoog)
Je wissels blijven gewoon hetzelfde werken als bij analoog. Hier hoef je niets aan te veranderen.

Wat ik wel even belangrijk vind om te vermelden. BIj EMS heb je 2 bedienknoppen (1 gewone en 1 EMS trafo) dus kun je beide loks tegelijk en onafhankelijk bedienen.
Bij een multimaus heb je maar 1 draairegelaar, je kunt dan ook maar 1 lok tegelijk bedienen. Wel is het zo dat als je de 2e lok selecteerd om te bedienen, de andere gewoon blijft doen wat ie aan het doen was. Dus wel onafhankelijk van elkaar.
Mocht je dat als probleem ervaren zijn er er ook mogelijkheden door bijvoorbeeld naar andere centrale te kijken of extra handregelaar. (maar daar zit natuurlijk wel een meerprijs aan vast).

Een voordeel van digitaal is verder ook dat je in principe oneindig veel loks op je baan kunt zetten en ze allemaal onafhankelijk kan bedienen. Je bent nooit gelimiteerd aan 2 loks. En digitaal geeft ook nog eens betere rijeigenschappen, en nog wat andere leuke zaken (zoals bediening van lichten tot geluid aan toe)

Ik denk dat het handig is dat je even een schets moet geven van wat voor baantje je voor ogen hebt, wat je wensen zijn en hoeveel loks je tegelijk wilt laten rijden, en hoeveel loks je van plan bent te kopen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door Robert_N-Nm »

Opmerking moderator

Even gesplitst en onderwerp aangepast

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door Onmogelijkhier »

@FidOo
Zo als je het verteld is het ideaal. Ik hoef dus alleen de stroomdraden voor de treinsturing los te maken en de maus aan te sluiten.
Ik ben bezig met een baanontwerp als dat klaar is zal ik het hier plaatsen.
Ik heb drie locs maar eentje is een heel kleintje uit een starterset die wilde ik niet gaan gebruiken.
De andere twee zijn de genoemde 2959 en een fleisman stoomlocomotief met de aandrijving in de tender, type weet ik even niet.
Ik kom later terug met meer info.
Marcel


Groeten Marcel V

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door Onmogelijkhier »

Ik zou nog even wat informatie geven over mijn loc's dat zijn de volgende NIET digitale loc's,
Fleischman 7160 DB br38 P8 stoomloc
Minitrix 2959 DB br V160 090 diesel locomotief
De minitrix is om te bouwen naar digitaal dat heb ik ergens gevonden maar moet ik nog wel verder uitzoeken.
De Fleischman weet ik niet van of het hierbij ook mogelijk is.

Hieronder een afbeelding van de baan die ik wil gaan maken je moet er even op klikken om de hele baan te zien.

Afbeelding

groeten Marcel


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door FidOo »

Die fleischmann BR38/P8 is ook prima om te bouwen. Er is eigenlijk geen enkele lok die niet om te bouwen is naar digitaal. https://www.digit-electronic.de/wiencirz/ kun je veel voorbeelden vinden.

Als ik je baan zo bekijk dan zou je prima met wat meer als 2 treinen op je baan willen rijden. Misschien niet tegelijk natuurlijk maar het voordeel van digitaal is dat je dan ook niet met wissels en schakelingen sporen stroomloos hoeft te maken als je een trein wilt laten stilstaan. Alle sporen mogen(lees eigenlijk moeten) bij digitaal gewoon continue van spanning zijn voorzien.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door Onmogelijkhier »

Weer bedankt voor de info Joost. Ik kan dus mijn beide loc's redelijk makkelijk ombouwen naar digitaal.
Ik ga toch eerst gewoon deze baan bouwen (zonder aankleding dat komt later) en er analoog op rijden om alles uit te proberen.
Als het goed heb begrepen kan ik redelijk makkelijk daarna over naar digitaal door een multimaus aan te sluiten en de loc's te voorzien van een decoder.
Ik heb overigen wel gezien dat er nog wel wat verschillende multimausen aangeboden worden en dat maakt het voor een beginner niet makkelijke om een keuze te maken.
Maar dat is een latere zorg eerst maar een bouwen.

Groet Marcel


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door FidOo »

Marcel, helemaal juist.

Je kunt de baan gewoon analoog aanleggen en later naar digitaal overstappen. Mocht je zo ver zijn meldt je dan gewoon weer hier op t forum. Dan kunnen we je vast verder adviseren in het digitale verhaal.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door FidOo »

Volgens mij heeft de V200 en V200.1 altijd in het orientrood (dus dat mooie tp3 rood) gereden en niet in een andere kleur rood. Wel zijn ze later ook in het beige/blauw geleverd/geschilderd.

Natuurlijk zijn er later door private ondernemingen loks aangeschaft en omgeschilderd.

Dit bericht moest volgens mij helemaal niet hier.... 7(8)7
Laatst gewijzigd door FidOo op 23 feb 2021 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Onmogelijkhier
Berichten: 376
Lid geworden op: 05 jan 2021 20:06
Locatie: Omgeving Rotterdam mijn geboorte stad

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door Onmogelijkhier »

Maar ik heb geen V200 maar een V160 uitvoering is iets anders maar de kleur is wel rood en mooi :)


Groeten Marcel V

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door FidOo »

tja foutje geloof ik. Die reactie hoorde in een ander topic.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

doddy1960
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 sep 2023 13:34

Re: Minitrix 2959 naar digitaal

Bericht door doddy1960 »

Ik heb een vraagje, weet iemand een duidelijke link waar het ombouwen van de minitrix 2959 (oude type) beschreven wordt?
De site waarnaar eerder verwezen wordt werkt niet, krijg ik een domeinnaam registreren.
Mvg,Ray



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Minitrix 2959 naar EMS?

Bericht door FidOo »

https://wiencirz.com/nav_lokeinbau.html

En dan even naar de juiste lok zoeken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie