Binnenverlichting schakelen met DCC

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JanvanRiet
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021 10:00
Locatie: Steyr - Austria

Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door JanvanRiet »

Hallo, ben nogal nieuw hier. Mijn eerste vraag.
Ik heb een "742277 - Dieseltriebzug Rh 5022 „Cityjet“, ÖBB" gekocht en vind de trein geweldig. Nu heb ik de Fleischmann binnenverlichting 946501 aangeschaft en ingebouwd.
De vraag is, hoe schakel ik deze belichting aan. Met welke CV?. Heb al van alles geprobeerd. De belichting weer uitgebouwd en getest met een externe voedingsbron, waarop alle leds branden. Dat werkt dus, alleen hoe krijg ik de leds aan in bedrijf?. Is dit een DCC issue? Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoop op een oplossing. Groeten vanuit Oostenrijk, Jan



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door Marksintpancras »

Beste Jan,

De Fleischmann 742277 is een dieseltreinstel met een 6 PINS decoders. Standaard schakel je met deze soort decoders alleen de front-/sluitverlichting (vaak niet eens apart) en rijden. Sommige merken 6-pins decoders kan je op de extra pads binnenverlichting aansluiten echter dan zal jij dat in de bijhoorden documentatie moeten opzoeken. Geen DCC issue.

Ik heb de DB versie van dit treinstel onder handen laten nemen bij Domburg Train Support, ik heb hem nu met sound, binnenverlichting en locbuffer.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door Sandopie »

"De Fleischmann 742277 is een dieseltreinstel met een 6 PINS decoders. Standaard schakel je met deze soort decoders alleen de front-/sluitverlichting (vaak niet eens apart) en rijden."

Mark,

Als het artikelnummer correct is, dan is dit de soundversie van dit treinstel. De, volgens Fleischmann, aanwezige decoder de Zimo MX649, heeft 4 functie uitgangen (info site Zimo).


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door Marksintpancras »

@Sandopie , jij heb gelijk. Ik had op de site van Fleischmann gekeken en daar spraken ze over 6 pins decoder Nem651, maar bij elektra specs staat naast Nem651 ook de Mx649.

Maar ik denk dat binnenverlichting "analoog" is met die leuke dunne ijzer haakjes aan de zijkant. En is volgens mij na inbouw niet via decoder geschakeld is standaard.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door Sandopie »

"En is volgens mij na inbouw niet via decoder geschakeld is standaard."

Volgens mij klopt dit. Stroomtoevoer moet via decoder (AUX poorten) lopen, weet alleen niet of die AUX poorten problemen geven met de, geintegreerde, power pack van de verlichting.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

Onderwerp starter
JanvanRiet
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 feb 2021 10:00
Locatie: Steyr - Austria

Re: Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door JanvanRiet »

Bedankt voor alle inzet. Ik heb nu een bericht naar Fleischmann geschreven en als ik een antwoord krijg zal ik het meedelen. Wat ik raar vind is dat de binnenverlichting als accessoires verkocht wordt en dan niet aangaat. Dat is dus een Fleischmann zaak naar mijn mening. Ik heb nog wel een reserve en dat is: Bij de levering van de verlichting zijn 8 dunne draden/veren geleverd waarvan ik er 4 aangesloten heb volgens de beschrijving. Ik denk de ander vier zijn reserve. Misschien maak ik hier een fout. Wie weet. Groeten uit Oostenrijk en nog bedankt voor de inzet. Jan


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1804
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Binnenverlichting schakelen met DCC

Bericht door OBBinN »

*Flink met de stofzwabber waaien...*

Is dit ooit nog gelukt? Zit nu met hetzelfde treinstel (nem651, lopi v4 micro) en dezelfde verlichting. Kan nergens echt de goede weg vinden..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie