Brawa 61028 locbuffer

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Brawa 61028 locbuffer

Bericht door peter5143 »

Hallo allemaal,

Weet iemand of de bovengenoemde loc de V+ en de massa al op de printplaat aangesloten heeft?
Afbeelding

Hopelijk weten jullie meer of kan ik niet zoeken op het internet.....

Mvg peter!



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door piksov »

Hi,

heeft deze lok een ingebouwde decoder?

Dan is het techische antwoord: ja ....

Maar op de daarop komende vraag 'waar zitten die dan' weet ik geen antwoord.

Als deze lok geen ingebouwde decoder heeft, dan heeft deze ook geen v+ of massa, die signalen worden immers door de decoder gemaakt.

Guus



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door Marksintpancras »

Peter,

Op de andere kant van deze printplaat zit een Next 18 analoge stekker.

Wat is je doel van de V+ en die massa??? Want de Brawa printplaten zijn naar mijn mening een 100000 stukjes puzzel, waar ik met mijn boeren verstand ook niet echt uit kom.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door peter5143 »

Hey,

@guus er zit een next18 aansluiting waar ik een SD18A decoder in heb zitten. Ik wil wat makkelijker via de print de punten af tappen voor de locbuffer

@Marksintpancras Het is voor een simpele locbuffer. Op de decoder zelf kan ik de gnd weg halen. maar waar de v+ zit is mij een raadsel



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door piksov »

ah dat van die next18 wist ik niet....

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/NEM662

Pin 5 en 14 zijn de massa

Pin 6 en 15 zijn de +v

Dan is het volgens mij printspoortjes volgen ....


Guus



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door FidOo »

Mocht je hem gevonden hebben zou ik het tof vinden als je laat zien waar en hoe je de locbuffer geplaatst hebt, mijn ludmilla lijdt namelijk ook onder miserabele stroomafname.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door peter5143 »

Ondertussen ben ik nog steeds aan het pielen.... ik heb de draden op de v+ en gnd gezet maar niks. nada noppes. Verder lopen klooien totdat eerst een decoder boem zei en daarna een tantaal condenstator uitvikte....... feest. wat ik wel weet...... Op de foto staan onder de motor aansluiting 4 pads met daarboven 2x geschreven. de buitenste zijn de v+ en de gnd. nu alleen nog de buffer werkend krijgen.... wordt vervolgd



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door FidOo »

Voordat je verder gaat slopen :)

Welke decoder heb gebruik(te) je? Wat voor Railspanning heb je? Welke Condensatoren gebruik je? En hoe heb je je buffer opgebouwd? (aansluitschema of t voorbeeld hier van)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door peter5143 »

Ik gebruik een train o matic lokmander next 18. 15v railspanning. tantaal Condensatoren (300uF) zie foto voor mijn voorbeeld. weerstand is 100 ohm.

De zwarte draad gaat naar de GND de rode naar v+

Afbeelding

Ik heb de lok uit elkaar liggen en zet de spanning op de trackpads van de draaistellen. wanneer ik deze eraf haal zie ik geen verbetering dat de motor iets langer blijft doorgaan....

Ik heb ook een locbuffer gemaakt met een condensator van 1000uF en 470 ohm (en nog een keer met 100 ohm)weerstand. deze werkte ook niet (lang laten opladen hielp niet....)



Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door peter5143 »

Ik ben dr uit.
Ik heb nu verschillende dingen geprobeerd:
1
Een buffer MET zenerdiode en condensator van 2200 uF.
Bij deze buffer ''dipt'' de spanning erg snel. De led gaat nadat de voeding is uitgeschakeld GELIJK bijna 50% minder vel branden en vloeit dan uit.

2
Een buffer ZONDER zenerdiode en condensator van 2200uF.
Bij deze buffer ''dipt'' de spanning NIET. De led gaat nadat de voeding is uitgeschakeld vloeiend minder branden en blijft eerst even vel branden.

Nu op mijn ludmilla geprobeerd.
Mijn lok heeft als test een Train-o-Matic lokmander next 18. Hierbij heb ik de analoge dienst uit gezet en CV 123 op de max (255).

Met buffer 1 is er geen zichtbaar effect van de buffer. Ik heb deze dan ook " afgeschreven''.
Bij buffer 2 is er WEL een zichtbaar effect van de buffer, maar zeer klein.
Buffer 2 is toen uitgebreid tot 5500uF. Nu was er een zeer groot zichtbaar effect. De lok bleef bij mij ongeveer 1,5 seconden door rijden, echter is er wel merkbaar verschil. De lok zal eigenlijk een soort van remmen. Je ziet dat de stroom afneemt....

Mijn bevinding is dan ook dat ik geen buffer meer in de lok zal gebruiken. Het effect is zo klein met een kleine hoeveelheid uF dat dit geen verschil maakt voor met of zonder buffer.... Ik moet alles in de lok bouwen omdat op mijn baan altijd omgelopen moet worden bij de trein. Ik kan er geen wagon achter hangen waar ik de condensatoren in kwijt kan. Mocht je een vaste treinsamenstelling hebben, dan zal ik het juist wel doen. Er is dan een duidelijk merkbaar verschil.

Mocht iemand toch nog een tip weten dat ik veel uF kan hebben in kleine ruimte houd ik me altijd aanbevolen :D

Afbeelding

Bijgevoegde foto is de GND van de decoder en de v+ op de decoder. (controleer het voor de zekerheid altijd zelf met een multimeter!)


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door martindomburg »

Heb je nog gespeeld met de cv setting van de lokommander?


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door peter5143 »

Ja die heb ik ook werkend! (sorry las het pas nu net...)
Echter denk ik dat de motor overbrenging naar de wielen wat ''zwaar'' is dat de motor wat meer stroom trekt... etc etc etc. Vandaar de zwaardere buffer nodig.
Maar ik zou de D&H sound decoder wel adviseren voor de brawa ludmilla ;)


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door martindomburg »

Ja ga hem zelf ook in mijn ludmilla bouwen. Of gewoon de kant en klare aanschaffen. ;)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Brawa 61028 locbuffer

Bericht door FidOo »

Ik heb er al een DH sounddecoder in zitten, maar deze is ook vrij gevoelig voor stroomafname en daarom ook fijn als er intern een buffer kan worden aangesloten.

https://www.youtube.com/watch?v=mlKWGm_pQFc hier een kort testfilmpje op mijn baan van een Ludmilla met sound!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie