Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Raymond (UK) »

Avond allemaal.

Ik heb gisteren avond blijkbaar een bod gedaan op een FLM 7363 op eBay en deze ook gewonnen. :roll: Geen idee waarom want mijn baan en rollend materieel is allemaal Duits. Maar ja, op zich wel een mooi ding en ik zag ze ook best vaak in het echt rijden toen ik nog in NL woonde vroeger.

Ik heb al een aantal zoekopdrachten gedaan en het schijnt dat er zeer weinig ruimte in dit ding zit om een decoder te plaatsen. Alle inbouw voorbeelden zijn ook jaren oud en nieuwere decoders zijn natuurlijk platter en kleiner. Welke decoder kan ik hier het beste in zetten?

Ik heb het meerendeel van mijn loks met D&H decoders rijden (DH05C) en deze zijn aardig plat. Is dit wat voor in de ouwe 1600 of can ik beter voor de PD05 gaan?

Bij voorbaat dank _o_


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door mini rijder »

Bij mij geniet de DH10-c de voorkeur. Hier heb ik ondertussen vier (van mijn zes) 1600's mee uitgerust en hier heb ik nog geen problemen mee gehad.
De eerste twee had ik gedigitaliseerd met een Khuen 045, maar hiervan is er al eentje naar de decorhemel gegaan. Deze is later ook door een DH10 vervangen.
De ruimte is inderdaad krap, maar een DH10 past net onder de kap. Ik gebruik dubbelzijdig tape om ze op hun plaats te houden. Dit gaat met een DH10 heel goed, vanwege de platte onderkant.
Bij het ombouwen mag je niet vergeten om de verbinding tussen de pantografen en de bovenleidingschakelaar te verwijderen.
De ombouw is verder heel goed te doen.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Robby,

Een DH10 heb ik nog nooit eerder gebruikt. Ik zal eens kijken of ik die hier kan vinden. Is de DH10 nog kleiner dan de DH05C?

Past dit bovenop de printplaat? Ik herinner me dat mijn BR111 ook heel krap was en daar moest ik een vierkantje in de print slijpen om de decoder in te passen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door mini rijder »

Een oude DH10 is net iets groter dan een DH05, maar kan ook een grotere motorstroom verwerken. De nieuwe generatie is kleiner.
De DH10 past, bij mij, zonder slijpen op de printplaat.
Wel heb ik de kap er andersom weer op geplaatst, om geen last van de restanten van de bovenleidingschakelaar te hebben.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Raymond (UK) »

Ah dank je Robby.

Ik heb hier nog een DH05 liggen. Ik zal het eens bekijken als de lok binnen is volgende week.

Ik laat wel weten hoe het gaat.

Edit: heb je toevallig een foto van de decoder na inbouw in 1 van je 1600s


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door mini rijder »

U vraagt, wij plaatsen

Afbeelding

Afbeelding

Voor de ombouw heb ik de "overbodige" onderdelen van de printplaat verwijderd en de stroombanen naar de lampen en de motor onderbroken.
De decoder zit op de plaats waar de bovenleidingschakelaar zich normaal bevindt.

De afwijkende koppeling is een Peho magneetkoppeling.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Raymond (UK) »

Top fantastisch Robby.

Altijd een stuk makkelijker met plaatjes. Ik ben een monkey see, monkey do persoon.

De 1600 is binnengekomen gisteren en analoog rijdt ie goed. Hopelijk deze week digitaliseren. Ziet er mooi gedetailleerd uit met handgrepen naast de deuren etc maar wel jammer dat het niet donker grijs is rond de ramen voor en achter.

Afbeelding

Ik laat het weten hoe het af loopt.

Nogmaals dank voor alle moeite.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Nijboer »

En waarom het geel om de ramen is gebleven bij deze 1e uitvoering van het model, is mij altijd een raadsel gebleven.
Als 11 jarige heb ik die loc ook gekocht, nieuw in de winkel voor 100 gulden. En niet veel later heb ik een potje revell mat zwart gekocht
en met enorme zweethanden met een penseel dat zwart erop gezet! De loc heb ik nog, maar is niet rijvaardig meer.
Misschien gaat ie ooit nog wel weer de baan op. Ik moet daar altijd weer aan denken als ik die uitvoering ergens zie!

Groet,
Collin



Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Raymond (UK) »

Ja, raar is dat Collin.

Ik blader net door wat oude catalogussen heen en zie dat de latere wel de grijze om de ramen heeft. Raar is wel dat het artikel nummer hetzelfde is maar met het bouwserie nummer 1657 ipv 1601. De 7362 heeft ook de correcte kleur om de ramen heen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Onderwerp starter
Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Raymond (UK) »

Nou, het ging allemaal goed en het past netjes onder de kap. Bedankt Robby :Thumb



Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Fleischmann 7363 (NS1600) Welke decoder?

Bericht door Rick »

Nijboer schreef: 01 apr 2021 17:36En waarom het geel om de ramen is gebleven bij deze 1e uitvoering van het model, is mij altijd een raadsel gebleven.
Fleischmann heeft het model uitgebracht voor de echte loc op de rails verscheen, latere exemplaren van de 1601 hebben de grijze band om de ramen wel.


Plaats reactie