S88n kabellengte?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jannesvdijk
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

S88n kabellengte?

Bericht door Jannesvdijk »

Ik heb een vraagje over een bezetmelder met een s88n aansluiting.

Ik zat wat rond te neuzen op het net en las op diverse sites dat je moet oppassen met zowel de lengte van je kabels voor je melders alsook de lengte voor je netwerkkabel. ivm spookmeldingen wannneer je je kabels te lang hebt

Maar het is mij nog niet echt duidelijk wat de max. Lengte is zonder dat je storingen krijgt.



peter5143
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 nov 2017 16:44

Re: S88n kabellengte?

Bericht door peter5143 »

Op een baan van H0 hadden wij last bij een lengte met netwerkkabel rond de 22m(in totaal)met stukken van 50cm tot stukken van 5m.....
Bij een lengte van 1,5m 0,4mm draad vanaf de melder begin ik ook problemen te krijgen.

Waar je tevens op kunt letten is over de kabels goed geïsoleerd zijn zodat ze geen 'antenne' werking krijgen.

Het hangt ook van de centrale af en de spanning op de baan... maar dat weet ik niet precies



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: S88n kabellengte?

Bericht door Marksintpancras »

De melder dient als voorkeur op een niet al te grote afstand geplaatst te worden van de sporen. De draaddikte is ook van belang, 0,20mm2 minimaal.

De kwaliteit van je netwerk kabel is ook van belang om storingsvrij te zijn.

En heb je een storing, dien hem te herleiden naar de veroorzaker om het op te lossen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: S88n kabellengte?

Bericht door shoven »

Marksintpancras schreef: 04 apr 2021 23:08 De draaddikte is ook van belang, 0,20mm2 minimaal.
Hier heb je het over de draad van de rail van het gedetecteerde deel naar de bezetmelder-print neem ik aan.
Hoe kom je op minimaal 0,20 mm2 ?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: S88n kabellengte?

Bericht door martindomburg »

De lengte van een bezetmelder mag best lang zijn, maar liever niet. Lange draden resulteren vaak in bundels, welke weer een capacitieve- en/of inductieve werking kunnen hebben. Voor stroomdetectie is 20 mA al voldoende en dat is zo opgewekt.

Ook de draaddikte speelt een grote rol hierin.
Onze vuistregel:
0,14 mm2 tot maximaal 50 cm (kan 1 meter, maar liever niet)
0,20 mm2 tot maximaal 4 meter
0,50 mm2 tot maximaal 10 meter

Een storingsvrij bedrijf valt en staat met een goede infrastructuur. Welke diameter een draad moet hebben wordt niet alleen bepaald door de voltage, maar meer nog door de transporteerbaarheid van vermogen. Is de draad te dun dan kan deze de stroom niet leveren.

Hierin spelen bepaalde factoren naast de lengte ook een belangrijke rol zoals koper- en isolatieweerstand. En wat door veel mensen word verwaarloost zijn de kortsluitstromen die op kunnen treden.

Je kunt een kleine loc zelfs laten rijden op lakdraad. Word hij te lang lukt het niet meer. Heb je een flinke kortsluiting zie je hem niet meer :)

Wat Mark zegt is ook wat wij hanteren.
0,14 is leuk voor ledjes, zelf slaan we deze maat altijd over
0,2 voor bezetmelding (is ook goedkoper)
0,5/0,75 om modules te voeden
1,5 als distributielijn

Wat betreft de s88 aansluiting. Liever geen flatcable gebruiken ivm de inductieve werking. Gebruik je twisted cable zoals UTP dan is de lengte niet zo boeiend. Leg hem vooral vrij van vermogensdraden zoals melders en distributielijnen. 10cm ruimte is voldoende.

Groetjes
Laatst gewijzigd door martindomburg op 05 apr 2021 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jannesvdijk
Berichten: 111
Lid geworden op: 27 jul 2020 23:48
Locatie: Zwolle

Re: S88n kabellengte?

Bericht door Jannesvdijk »

Erg duidelijk antwoord @martindomburg

In de toekomst krijg ik de mogelijkheid om op onze zolder een baan te bouwen.
En mijn idee is dan om een baan in het vierkant te bouwen van 3x3meter.
Dus was wat aan het brainstormen hoe ik dat zou gaan doen om bijv. een melder aan te sluiten helemaal aan de andere kant.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: S88n kabellengte?

Bericht door Wim Ros »

De vraag is over welke kabel hebben we het?
De patch of bandkabel dus de verbinding tussen de centrale en de modules, of de draad van een meldpunt, die naar de rails??

Dat maakt namelijk nogal een verschil in beantwoording.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: S88n kabellengte?

Bericht door martindomburg »

Jannesvdijk schreef: 04 apr 2021 21:03 zowel de lengte van je kabels voor je melders alsook de lengte voor je netwerkkabel. ivm spookmeldingen wannneer je je kabels te lang hebt
Hij vraagt naar beiden


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: S88n kabellengte?

Bericht door shoven »

Maar is de aanbeveling voor de draaddikte vooral i.v.m. storing? Want als ik even rondsurf, lees ik dat simpel 0,14 mm2 draad iets van een kleine 1,5A aankan. Lijkt me voldoende om een trein te laten rijden (als je niet enorme lengtes rails op 1 draadje zet).
Voor de voeding van een bezetmelder print zul je meer nodig hebben, die voeden (in theorie) immers 16 locs tegelijkertijd.

Voor de verbinding tussen de s88 modules gebruik ik UTP kabel zoals de meesten, maar zou je daar dan niet beter STP kabel kunnen gebruiken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: S88n kabellengte?

Bericht door martindomburg »

Niet alleen storingen, maar ook brandveiligheid. Een draad die te zwaar wordt belast zal op den duur heet worden en brand kunnen veroorzaken.

Dat dit soort adviezen op internet staan is verklaarbaar, maar ook vervelend. Veel van onze support aan huis bestaat uit het oplossen van storingen veroorzaakt door foutief gebruik van aderdiameters en andere installatie toepassingen. Die goedbedoeld, en bij beste wetens, door "leken", op het internet worden gezet. En vergeet ook niet dat elektronica en installatietechniek twee verschillende disciplines zijn.

Het lijstje van Martin klopt bij benadering, je leest hem alleen verkeerd. De diameter 0,15 kan 210 mA aan. Maar deze lijstjes zijn bij voorbaat al foutief, het is een benadering. Om de diameter van koper te bepalen spelen meer factoren zoals lengte, isolatiemateriaal, manier waarop het wordt gelegd enzovoort. Dit gaat voor de modelspoor veel te ver, maar wat aan dit lijstje misleidend is dat de maximale lengtes hier niet in genoemd staan. Ook de doorsnede klopt niet, dit is afhankelijk van de fabrikant van het draad en de isolatieklasse van het draad. Dit kan dus verschillen.

Het verschil tussen UTP en FTP is alleen relevant bij gebruik van dataverkeer zoals internet enzovoort.

Kortom, je kunt als "leek" niet weten welke diameters nu wel of niet goed zijn. Er zijn wel tools die dit voor je kunnen berekenen op het internet. Maar die zijn uitgelegd op gebouwinstallatie. Dat de voorlichting hierin niet goed geregeld is blijkt ook wel uit de drukte die we hebben met het verhelpen van problemen. Want de meest gehoorde excuus is "Dat stond zo op internet". De vuistregel zoals ik die hierboven benoemde werkt tot op heden storingsvrij.

Even kostentechnisch. 0,14 kost voor een rolletje van 10 meter 3 tot 4 euro. Een rol met 0,2 maar 17,95 voor 100 meter. Is dus een heel stuk goedkoper ook!

P.s.: Leken is een vakterm voor mensen zonder installatietechnische opleiding


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: S88n kabellengte?

Bericht door shoven »

Hmm... ik zie toch echt 1,5A staan bij 0,126 mm2. Die andere waarde staat bij de diameter van 0,15...
Maar je voorbehouden voor lengte etc snap ik. Dan geeft een dikkere draad wat meer marge.

Het prijsverschil is ook minimaal inderdaad. Ik betaal nu voor 100m 0,14 mm2 €11 bij Mecktronics (die rolletjes van 10m zijn altijd veel te duur), en 0,25 mm2 is €12 voor 100m, dat is inderdaad te verwaarlozen (maar niet goedkoper).

Ik snap alleen je opmerking over UTP en FTP (?) niet. De S88 kabel is toch gewoon een datakabel? Dan zou je verwachten dat STP (Shielded twisted pair) voordelen heeft t.o.v. UTP.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: S88n kabellengte?

Bericht door martindomburg »

Alleen bij gebruik van internetdata. Maar daar kan een IT er vast meer over vertellen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marco66
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 mar 2018 09:15
Locatie: Wognum

Re: S88n kabellengte?

Bericht door Marco66 »

Hoi even een uitleg tussen utp en ftp:

FTP (F/UTP) staat voor Foiled twisted pair en is qua opbouw vrijwel gelijk aan UTP bekabeling. Echter is de FTP kabel omringd door een folie ("shield"). De getwiste paren binnen in de kabel zijn niet beschermd met een extra folie. Een FTP kabel is door folie beter beschermd tegen elektromagnetische interferentie

Wel is de ftp kabel minder makkelijk in een rj45 connector te krijgen, maar heb je last van interferentie dan zou ik voor ftp kabel kiezen.


Groeten Marco
Plaats reactie