Raptor station defect ?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Raptor station defect ?

Bericht door drix »

Hallo forum leden,

Ik heb een raptor digital station met een DR5033 booster op dcc. Op handbediening bijft de trein rondjes rijden en reageert niet op
commando's. Bij de loc analoog gebruik uitgeschakeld. Loc blijft nu stilstaan en reageert niet op commando's.
Met de mintrix mobilestation2 werkt alles prima.

Daarom gisteren maar wat metingen met de oscilloscoop gedaan :

Station/booster Korte puls Lange puls Baanspanning

Mobilestation 2 58 uS 100 uS 14,8V
Raptor (cde) 60 uS 120 uS 2,5V ( cde uitgang, onbelast)
Raptor+DR5033 60 uS 120 uS 7,8V

Opmerking : door de resolutie van het display van de oscilloscoop ( HPS10 Velleman) kan 60 ook 58 uS zijn.

Kan ik hieruit concluderen dat de cde uitgang van de Raptor defect is of het gegenereerde dcc signaal ?
De voeding van de DR5033 is 15 V= . De gele led brand als ik de raptor op run zet, maar waarom is de baanspanning zo laag ?
Is deze ook defect ?

Groeten, Hennie



Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Re: Raptor station defect ?

Bericht door drix »

Hallo leden,

Omdat de loc, als analoog is insteld in CV29 wel loopt, maar niet reageert op commando's van de station, nogmaals de baanspanning
gemeten met de scoop. Deze geeft nog steeds 7,8V , maar bij gebruik van markers blijkt de baanspanning 15,6V.
De booster is waarschijnlijk niet defect, maar werkt niet met de raptor of het ligt aan het dcc signaal.
Weet iemand of locdecoders niet reageren op pulsen van 60 en 120 uS ( de 120 uS dus). Ik kan dit niet vinden.

Gr. Hennie



Onderwerp starter
drix
Berichten: 15
Lid geworden op: 14 nov 2020 14:56

Re: Raptor station defect ?

Bericht door drix »

Hallo leden,

De CDE baanspanning van de Raptor is, na nameten 5V en niet de vermelde 2,5V ( instellingen oscilloscoop niet correct).
Vandaag een aangeschafte TAMS booster B3 met voeding van de dr5033 getest met de Raptor. Werkt prima.
De DR5033 doet het, na diverse pogingen, nog steeds niet.
Zoals vermeldt in een ander topic, klopt dit dus met wat de bouwer van de Raptor zegt, dat de Raptor niet werkt met de DR5033.
Na een dikke maand proberen en informatie zoeken op internet kan ik eindelijk verder.
Zal in de toekomst hier nog wel de nodige vragen stellen, want mijn kennis van terugmelders etc. is nog steeds erg weinig.

Groeten, Hennie


Plaats reactie