Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Merijn »

Hallo forumgenoten,

ik heb besloten om ook digitaal te gaan rijden. Graag leg ik mijn overwegingen en vragen aan jullie voor om deze aan jullie kennis en ervaring te spiegelen en zo te kijken of ik op het juiste spoor zit. Waarom ga ik digitaal rijden? Omdat de rij-eingenschappen van je loks en treinstellen veel beter zijn, de seinen en verlichting blijven branden (veel realistischer) en omdat ik nu met met zo'n 10 loks en treinstellen nog redelijk makkelijk in één keer over kan stappen zonder dat dit heel begrotelijk wordt.

Mijn situatie is als volgt: Ik ben een tapijtrijder, mijn baantjes liggen meestal een avond, soms een dag, en heel soms langer (in een vakantie bijvoorbeeld). Voorlopig nog geen tijd en ruimte voor een vaste baan maar ik probeer regelmatig te rijden met bijvoorbeeld nieuw aangeschaft materieel. Als ik dus digitaal ga rijden dan zie ik dat graag 'net' zo eenvoudig gaan zoals nu met analoog rijden: twee draadjes aansluiten en rijden maar! Ik verwacht dat het misschien zelfs eenvoudiger wordt: ik hoef dan geen twee trafo's meer aan te sluiten en her en der isolatielasjes aan te leggen. Wissels omleggen doe ik met de hand en dat blijft voorlopig zo. Verder hoeft het ook geen hele dure centrale te zijn. Deze hobby is al kostbaar genoeg :mrgreen: Op basis van deze uitgangspunten lijkt mij het het best om met een Piko Smart Control te beginnen.

De keuze voor de centrale vond ik vrij eenvoudig. De keuze voor de decoders vindt ik een stuk lastiger. Wat verwacht ik van de decoders? Superieur rijgedrag, een realistisch seinbeeld op al het materieel, eenvoudig multiple geschakeld rijden met loks en treinstellen. Verder niets eigenlijk. Ik zal hieronder het e.e.a. nader toelichten.

Rijgedrag:
Ik zou graag zo realistisch mogelijk willen rijden. Dus optrekken, afremmen, versnellen, vertragen etc. allemaal zo dicht mogelijk bij echt, of althans bij wat als ‘echt’ overkomt op onze schaal. Ook heel belangrijk: ik zou graag zien dat de locomotieven en treinstellen zeer goed kunnen kruipen.

Seinbeeld:
Ook hier vind ik het belangrijk dat de werkelijkheid zo dicht mogelijk benadert wordt op basis van wat het materieel en de decoders technisch kunnen. Dus alleen frontseinen op de lok wanneer deze een sleep aan de haak heeft en bij dubbeltractie bijvoorbeeld alleen frontseinen op het voorste treinstel en sluitseinen op het achterste treinstel.

Multiple geschakeld rijden:
Met technisch dezelfde loks (dus bijvoorbeeld 2x 2200 van Piko, of ook 3x) of treinstellen geschakeld kunnen rijden. Het mooi aan onze schaal vind ik dat het betrekkelij keenvoudig is om met lange slepen ter rijden op een beperkt oppervlak, waarbij dubbeltractie natuurlijk al snel een extra leuk beeld geeft én ook dicht bij de realiteit kan liggen. Idem met treinstellen. Ik koppel mijn Piko Hondenkoppen nu ook graag.

Waar ik al speurende zelf op kwam waren de decoders van Doehler & Haass vanwege hun goede rijgedrag, met name bij zeer lage snelheden. Maar voldoen deze dan bijvoorbeeld ook aan mijn wensen ten aanzien van seinen/verlichting en multiple-geschakeld rijden? Zijn er naar jullie mening nog andere decoders die ik nu over het hoofd zie die wellicht ook prima aan mijn vraag voldoen?

Even voor de duidelijkheid een overzichtje van de lokomotieven en treinstellen waar ik een decoder voor nodig zal hebben (jaja, veel Piko want ik ben een verstokte NS-rijder :lol: ):

- Piko NS2200 (2x)
- Piko NS1200
- Piko Hondekop (2x)
- Piko NS2400 (2x)
- Startrain NS1300 (2x)
- Minitrix 1100 (maar die blijft voorlopig analoog)

Ik hoor graag jullie terugkoppeling en alvast dank voor alle moeite!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door martindomburg »

Mocht je nog even geduld hebben, de z21 komt ook als set uit later dit jaar. Zet er een router op en je kan met een tablet werken :)

In jouw geval zou ik voor Doehler & Haass gaan, deze modellen doen het er erg goed op.

Let wel voor de 1200 moet je wel wat veranderen, susi moet je uitzetten en wat functies mappen om de cabineverlichting te gebruiken. Mocht je geluid of zwaailichten willen in de 2200, of geluid in de 1200, daar hebben wij specials voor ontwikkeld. Dan gebruiken we Zimo decoders.

De 1100 is de ombouw niet echt meer waard inderdaad, de nieuwe piko 1100 is goed betaalbaar en een stuk beter.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Merijn »

Top Martin!

Dank je wel. Op zich zou ik nog wel even kunnen wachten met de aanschaf van de centrale. Enig idee wanneer de z21 set beschilkbaar komt?
Wat ik dan eventueel zou kunnen doen is alvast met een Sprog en wat decoders aan de gang gaan en alvast een beetje uitproberen. De sprog was een andere overweging van me, vooral omdat ik met een aantal technisch identieke locs en treinstellen rij (worden er waarschijnlijk ook meer. Heb nog wat 2200-en op de verlanglijst staan). Dan is het makkelijk om een basisset instellingen te kunnen gebruiken die al goed werkt en zo op meerdere loks te gebruiken.

Nog een vraagje: zijn de D&H-decoders ook de juiste voor de Starttrain 1300-en? Ik kwam ook tegen dat Zimo-decoders beter zouden zijn... verwarrend soms al die info op fora en internet... Maar je hebt me al een heel eind op weg geholpen! Vooral ook met je online workshop digitaal rijden. Erg handig!

Dank! en groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door martindomburg »

Graag gedaan!

Ik weet nog niet wanneer de witte z21 set eraan komt, ik verwacht mei/juni.

Voor de 1300 adviseer ik de Zimo MX617N, die geeft daarin het mooiste resultaat.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Rick »

Bij de Hondekoppen en 1300'n zijn de front- en sluitseinen standaard niet apart schakelbaar, die zul je moeten aanpassen of genoegen moeten nemen met verlichting op plekken waar die niet hoort.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Merijn »

Hoi Rick,

Bedankt voor tip! Wat voor aanpassingen bedoel je? Aanpassingen aan de electronica of in het programmeren van de decoders?

Ik heb vandaag de eerste decoders geplaatst waaronder on de 2200-en en ik schrok er wel een beetje van hoe klein het allemaal is. Wel ontzettend mooi gemaakt maar ik zie mijzelf daar niet eventjes wat soldeetwerk/bedradingswerk doen

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Rick »

Aan de elektronica, bij die modellen zijn de front- en sluitseinen aan elkaar geschakeld dus die zul je apart moeten krijgen.



Frans III
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 nov 2016 11:04

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Frans III »

Goedemorgen Merijn. Zoveel smaken zoveel zinnen. Ik denk dat je tegenwoordig met zo'n beetje alle moderne decoders de door jou gewenste resultaten kunt bereiken. Voor een deel is het gewoon een kwestie van smaak en waar je aan gewend bent. Na wat omzwervingen ben ikzelf bijvoorbeeld bij ESU 'blijven hangen'. Heb de beschikking over een Ecos 2. Dan heb je geen losse toeters en bellen meer nodig. Alles wat je nodig hebt zit erin. Centrale aan de rails en klaar. Nooit last van lege accu van smartphone of tablet. :D Wil je meer dan kan dat ook. Ethernetkabeltje erin en je neemt de besturing zo over op je laptop of pc (centrale heeft o.m. een ingebouwde DHCP- en VNC-server). In ieder geval veel plezier met je start in het digitale rijden.


Al meer dan 50 jaar N spoorder.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Merijn »

Rick schreef: 27 apr 2021 15:30 Aan de elektronica, bij die modellen zijn de front- en sluitseinen aan elkaar geschakeld dus die zul je apart moeten krijgen.
Oei, dat zie ik (nog niet :mrgreen: ) zitten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zowel met schrik (wat klein!) als met bewondering (wat knap gemaakt!) naar het binnenwerk van mijn 2200-en heb gekeken. Zal voor de 1300-en en Hondekoppen niet minder gepriegel zijn. En hulde voor onze mede-hobbyisten die daar wel vrolijk mee aan de slag durven en kunnen te gaan. Petje af

Groet Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Ik ga ook starten met digitaal... graag jullie advies!

Bericht door Merijn »

Frans III schreef: 28 apr 2021 07:52 Goedemorgen Merijn. Zoveel smaken zoveel zinnen. Ik denk dat je tegenwoordig met zo'n beetje alle moderne decoders de door jou gewenste resultaten kunt bereiken. Voor een deel is het gewoon een kwestie van smaak en waar je aan gewend bent. Na wat omzwervingen ben ikzelf bijvoorbeeld bij ESU 'blijven hangen'. Heb de beschikking over een Ecos 2. Dan heb je geen losse toeters en bellen meer nodig. Alles wat je nodig hebt zit erin. Centrale aan de rails en klaar. Nooit last van lege accu van smartphone of tablet. :D Wil je meer dan kan dat ook. Ethernetkabeltje erin en je neemt de besturing zo over op je laptop of pc (centrale heeft o.m. een ingebouwde DHCP- en VNC-server). In ieder geval veel plezier met je start in het digitale rijden.
Hallo Frans, bedankt voor je advies! En leuk om te lezen waar jij mee rijdt. Ik heb de eerste D&H-decoders inmiddels binnen en in de betreffende loks en treinstellen geplaatst. Het rijdt fantastisch mooi maar hoe de verlichting aan moet is nog abracadabra voor me. Nog even lekker verder klooien en anders meld ik mij hier weer ;)

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Plaats reactie