Problemen met de Fleischmann Z21start

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door nspoor68 »

Goedendag,

onlangs een zeer fraaie, nieuwe Fleischmann N startset 931893 met multiMaus kado gekregen, om een oude hobby weer op te pakken. Waarbij alles geinstalleerd is volgens gebruiksaanwijzing en de online handleidingen van Fleischmann zelf. De loc is de door fabriek al voor ingegeven in de multiMaus en deze selecteer dan ook. Echter zodra ik de draaischijf bedien van de multiMaus, dan zie ik wel dat de multiMaus aangeeft welke kant de trein op gaat, maar de trein reageert vervolgens niet. Niet naar voor en niet naar achteren. Ben al lang aan het zoeken naar oplossingen, maar ik heb de juiste helaas nog niet kunnen vinden. Zou iemand met kunnen helpen met dit probleem? Mocht het nodig zijn, dan kan ik natuurlijk ook indien nodig, aanvullende informatie geven.

B.v.d. John



erik-n-fan
Berichten: 1041
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door erik-n-fan »

Zie je wel de front/sluit verlichting branden op de locomotief en wijzigt die ook met de rijrichting?

Heb je iets in huis zoals een multimeter om te controleren of er stroom op de rails staat?

Knippert er een STOP in het schermpje op de multimaus? Dan staat er geen spanning op de rails en moet je Stop knop indrukken on spanning erop te zetten. Gaat die meteen weer uit (knippert stop) dan heb je kortsluiting in de baan.

Als er spanning is en stop staat niet in het scherm en je locomotief verlichting doet het niet dan
1. Is er geen goed contact met het spoor (duwtje geven)
2. Locomotief adres klopt niet: controle van de multimaus instelling / uitlezen adres van CV1

Even wat wilde puntjes op een rij om iets meer te weten.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door nspoor68 »

Hallo Erik,

bedankt voor je snelle reactie. Als met front/sluit verlichting, eventuele verlichting in de loc bedoelt, dan nee. Daar brand geen licht.

In de multiMaus knippert overigens geen STOP. Deze geeft geen fout-meldingen aan.

Een multimeter heb ik helaas niet in huis. Is er nog een andere manier om dit te testen?

Het adres van de loc in de multiMaus zou ik kunnen controleren, maar ik zal eerst eens moeten kijken hoe ik dat moet doen. Ik ben er vanuit gegaan dat dit vanuit de fabriek goed ingegeven was. Maar dat dus ook eventueel een probleem kunnen zijn.

Ik ga even verder kijken. Alvast bedankt voor je reactie.

M.v.g. John
erik-n-fan schreef: 02 jun 2021 13:06 Zie je wel de front/sluit verlichting branden op de locomotief en wijzigt die ook met de rijrichting?

Heb je iets in huis zoals een multimeter om te controleren of er stroom op de rails staat?

Knippert er een STOP in het schermpje op de multimaus? Dan staat er geen spanning op de rails en moet je Stop knop indrukken on spanning erop te zetten. Gaat die meteen weer uit (knippert stop) dan heb je kortsluiting in de baan.

Als er spanning is en stop staat niet in het scherm en je locomotief verlichting doet het niet dan
1. Is er geen goed contact met het spoor (duwtje geven)
2. Locomotief adres klopt niet: controle van de multimaus instelling / uitlezen adres van CV1

Even wat wilde puntjes op een rij om iets meer te weten.



thevandijks
Berichten: 434
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:47

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door thevandijks »

Een locomotief nieuw staat altijd standaard op adres 3, dus als je dit nummer op de multimaus instelt moet de loc reageren, knopje verlichting indrukken. Kijken of er spanning op de rails staat zonder meter? Een verlichting lampje van 12 volt moet gaan branden als je de twee draadjes tegen de rails houd.

Groet Hans



Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door nspoor68 »

Hallo Hans en Erik,

nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties. Inderdaad bleek er geen spanning op de rails te staan. Ik heb hiervoor een multimeter bij de buurman kunnen lenen. Ik maak gebruik van de Fleischmann 9400 om de rails van spanning te voorzien. Was ook bijgeleverd. Merk bij mij dat dit niet zo'n hele stabiele manier is. Zijn hier ook nog betere oplossingen voor? Zag b.v. de Fleischmann 9108. Maar deze blijkt alleen voor analoog te zijn. Maar zo iets?

M.v.g. John


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door shoven »

Het simpelste is gewoon de draden aan de rails solderen, en verder vooral zorgen dat er overal stroom is (lees op meerdere plaatsen draden aan de rails solderen). Op deze site vind je daar heel veel uitleg over.
Die Fleischmann aansluit-zooi zou ik links laten liggen, belachelijk duur en geen meerwaarde t.o.v. solderen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door nspoor68 »

Hallo Steven,

bedankt voor je reactie en bedankt voor de tip. Ga dit zeker oppakken aan de hand van die site. Eerst eens kijken of ik nog een beetje kan solderen. Dat is alweer lang geleden.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Problemen met de Fleischmann Z21start

Bericht door shoven »

Succes John. Een goede soldeerbout doet wonderen en hoeft niet veel te kosten. Voor de prijs van 3 van die Fleischmann aansluit-dingen heb je een hele mooie.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie