Kato wissels aansturen met Z21 app

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.

Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Hallo iedereen,

Ik ben een beginnend digitaal rijder. Door ruimtegebrek zou ik graag een plug & play lay-out willen maken met Kato rails en de treinen en wissels aansturen met de z21 en Z21 app.

Ik was al een filmpje tegen gekomen waarin een mooie opzet voor een plug & play lay-out werd uitgelegd: https://youtu.be/T1805OrEarw Zoiets wil ik ook gaan namaken.

Hij maakt gebruik van een Digitrax DS64. Zelf was ik al de Roco 10836 Switch Decoder tegengekomen maar deze is momenteel overal uitverkocht. Wat is een goed alternatief voor laatstgenoemde?

Alvast bedankt!


Mvg Ben

Peter Ruifrok
Berichten: 340
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:54

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Peter Ruifrok »

Dat kan met iedere wissel decoder zoals de Digikeys DR4018. Maar er dient een voorschakel printje bij gekocht te worden, omdat deze decoders voor wissels zijn met 3 draadjes, en Kato wissels er maar 2 hebben. Dat heet bij Digikeys een wisselmotor interface. Maar ook Rosoft verkoopt prima wisseldecoders, met dit printje al ingebouwd. Scheelt weer wat draadjes. Het zal je niet meevallen een Digitrax DS64 te kopen. Bovendien duurder dan de oplossingen van Digikeys of Rosoft. Bij Rosoft heet dit ding de MDD(8) (voor 8 wissels) of de MDD (4) voor 4 wissels. De DR4018 is voor 8 wissels. Als je alles optelt, is de Rosoft oplossing de betere.


Windows 10, iTrain pro, KATO N-spoor (Isseltalbahn), 2 x DR5000, 5 x DR4088, 2 x Digitrax DS64, 1 x Kuehn WD10, 3 x DR4018, 1 x DTS/DTC

Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Bedankt Peter, ik heb een paar MDD(8)'s van Rosoft besteld. :Thumb Minder kabeltjes is wel zo fijn bij het op- en afbouwen. :-)


Mvg Ben
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door WilcoV »

Of je neemt de Noch dan wel Kato wisseldecoders. Mogelijkheden te over.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door martindomburg »

Wij gebruiken de Kuehn WD10 veel in combinatie met de MA10. Lekker goedkoop, simpel en werkt goed.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

Wie kan rekenen kan het verschil tussen 51 en 35 uitrekenen, en heeft dan gelijk het voordeel van alleen de 2 draden van de motor op de decoder te hoeven aansluiten.
Benno was al verstandig geweest en de juiste uitgave/bestelling geplaatst. ;) 7(8)7

Groetjes.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Marksintpancras »

Wim Ros schreef: 27 jun 2021 15:00 Wie kan rekenen kan het verschil tussen 51 en 35 uitrekenen, en heeft dan gelijk het voordeel van alleen de 2 draden van de motor op de decoder te hoeven aansluiten.
Benno was al verstandig geweest en de juiste uitgave/bestelling geplaatst. ;) 7(8)7

Groetjes.
:D ik ben ook verstandig en doe de juiste uitgave / bestelling bij de juiste winkeliers :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door martindomburg »

Wim Ros schreef: 27 jun 2021 15:00 Wie kan rekenen kan het verschil tussen 51 en 35 uitrekenen, en heeft dan gelijk het voordeel van alleen de 2 draden van de motor op de decoder te hoeven aansluiten.
Benno was al verstandig geweest en de juiste uitgave/bestelling geplaatst. ;) 7(8)7

Groetjes.
Ach ja, zo zijn er altijd wel goedkopere oplossingen. Neem een Arduino Uno en je bent voor nog geen 10 euro ook klaar. Of goedkoper direct te linken is aan verstandiger.... daar zullen de meningen over verdeeld zijn.

Nog een paar weken en dan komen er nieuwe mooie producten op de markt. Meer kwalitatieve keuzes voor de consument.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Inmiddels zijn de Rosoft MDD(8) wisseldecoders binnen. Erg mooie dingen die robuust zijn afgewerkt. Perfect voor constante op- en afbouw! Nu probeer ik het geheel aan de praat te krijgen maar ik merk toch dat ik vast loop. Overal op het internet lees ik dat het erg makkelijk is en het enkel een kwestie is van een adres toewijzen aan een wissel.

Ik heb twee draadjes aangesloten vanaf de z21 naar de Power ingang op de wisseldecoder (zoals in dit filmpje). Rode lampje brandt, en wanneer ik op het knopje druk gaat het gele lampje branden. Bij het gele lampje is die volgens mij in programmeerstand. In de Z21 app heb ik onder Seinpost mijn tafelbaan plan getekend en alle wissels adressen toegewezen. De Kato wissel is aangesloten aan de wisseldecoder (de helft die stroom krijgt).

Nu de volgende vragen:
- Hoe stel ik de wisseldecoder in?
- Hoe kan ik daar een adres aan toewijzen?
- En hoe weet ik welke adressen de wissels hebben?

In de handleiding voor de WDD8 (enige handleiding die ik kon vinden) staat "Stuur via de centrale het eerste wisseladres van de module in DCC format, in de stand afbuigend." Hoe stuur ik dit wisseladres?

Daarnaast:
- Moet ik ook iets met de DCC uitgang van de wisseldecoder? Ik heb al een kabel vanaf de z21 aangesloten dus hij staat als het goed is al in verbinding met de z21.
- Klopt het dat er voor elke 4 wissels op de wisseldecoder een stroomverbinding nodig is onder Power?

Ik ben een complete leek op gebied van elektronica, dus uitleg in de vorm van "draadje A naar B" wordt zeer gewaardeerd. :D


Mvg Ben

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

Beste Benno,

Ja je moet ook iets met de DCC aansluiting want daarop komt de DCC wissel opdracht binnen.

Hoe je een wissel omzet, ik dek gewoon met je getekende sporenplan en je seinpost.
Op het wisselsymbool klikken en de eerste wissel begint op adres 1, de volgende eerste wissel op de volgende decoder is wissel met adres 5 de daarop volgende decoder daar is de eerste wissel adres 9.
Dus een klein beetje basiskennis en wat basis ervaring zou geen kwaad kunnen.

Groetjes.



Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Bedankt voor je reactie Wim. Ik maak nu gebruik van een 3-voudige verdeelplaat van Kato die verbonden is met dat groene stekkertje van de z21. Een van de drie gaat naar de rails en de ander naar de wisseldecoder. Als ik het goed begrijp moet er dus nog een uitgang van de verdeelplaat worden aangesloten aan de DCC ingang van de wisseldecoder?

Afbeelding


Mvg Ben

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

Het DCC signaal is niets anders dan de 2 draadjes uit je centrale die naar de rails gaan op de baan. Daar reageren immers ook je decoders in de treinen op.

Groetjes



Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Bedankt Wim, maar dat was niet echt een antwoord op mijn vraag. Ik neem aan dat je bedoelde dat er dus nog een verbinding van de verdeelplaat naar de DCC aansluiting op de wisseldecoder moet.

Ik heb even een tekening gemaakt van mijn huidige set-up. Zo moet die kloppen toch?

Afbeelding

Ik neem aan dat ik de wisseldecoder ergens moet uitlezen, net als dat ik bij een nieuwe locomotief moet uitlezen welk adres deze heeft voordat ik hem kan aanpassen. Waar kan ik dit doen voor de wisseldecoder? In de Z21 Maintenance Tool op m'n laptop kan ik dat (volgens de handleiding) onder CV Programming doen, met de Programming Mode "DCC POM accessory-decoder". Als ik deze selecteer en vervolgens op Read klik, krijg ik de foutmelding "Socket fehler #10449 Angeforderte adresse kann nicht zugewiesen worden." In de app kan ik ook niet echt iets vinden waar ik de wisseldecoder kan uitlezen.

Ik wil gewoon de wissels aansturen met de z21 app. :D


Mvg Ben

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

Dat was een antwoord op je vraag, alleen begrijp je de gehele materie nog niet, dat is het hoofd probleem.

Je hebt 2 draadjes die uit je centrale komen, die gaan nu naar een verdeelplaat, maar gaan uiteindelijk naar de rails en de decoders. Zonder de verdeelplaat gaan ze rechtstreeks naar de rails, en uiteindelijk naar alle decoders met een DCC aansluiting. Wisseldecoder moet je ook niet uitlezen, die moet je alleen via het bedienen van een wissel van een adres voorzien. Dus knopje op de decoder drukken gele ledje gaat branden, wissel met adres 1 bedienen, ledje gaat uit, nu kun je wissel 1 t/m 4 bedienen via deze MDD.

Volgende MDD begint op adres 5, dus knopje drukken, wissel met adres 5 bedienen via de app en je kunt 5 t/m 8 bedienen. Eenvoudiger hebben we het niet kunnen maken of bedenken.



Mvg
Wim.



Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Ronaldp »

Zelf zou ik de power niet van uit de z21 voeden.
Maar eigen voeding geven.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

Dat is de volgende stap Ronald, dit is al moeilijk genoeg voor Benno.

Mvg
Wim.


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door mini rijder »

Het zou ook fijn zijn als de MDD8 met een handleiding geleverd wordt.
Maar het programmeren blijkt op dezelfde manier te gaan als bij de WDD8. Deze handleiding is WEL te downloaden in Wim zijn webshop.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door martindomburg »

Ik blijf het toch grappig vinden om berichten te lezen waar mijn initialen zo vaak in voorkomen (MDD, Martin Daniël Domburg) wel lief dat er naast een plaatsje ook een decoder naar me vernoemd is. Ze zeeuwen zijn gewoon gek op me :lol: :lol: :lol: maar even alle gekheid op een stokje:

@Bello alle schakeldecoder staan standaard al op adres 1, en dat betekend dat de uitgangen opvolgend geadreseerd zijn vanaf 1. Dus de tweede uitgang is 2 enzovoort. Pas bij een volgende decoder zal je via de instellingen (meestal cv1) het moduleadres moeten aanpassen. Bij sommige decoders moet je het eerste adres ingeven, bij andere het modulenummer. Maar dat staat nog even los ervan.

Als je deze decoder aansluit zouden de aangesloten wissels op de adressen 1, 2, 3 en 4 moeten reageren. Zonder dat je er iets voor moet instellen. En wat Ronald zegt, schakeldecoders altijd voeden met een aparte voeding, afhankelijk van wat de fabrikant voorschrijft.

Zoals je het nu getekend hebt is het overigens goed aangesloten naar mijns inziens, al is dat een gok, ik ken de MDD niet. Maar dat zal niet veel schelen van elke andere schakeldecoder.

Nu de app:

Maak 4 wissels aan en open van elke wissel de editor. Hierin kan je het adres en het protocol instellen. Elke wissel heeft als protocol DCC, alleen het adres is anders. De wissel die je op output 1 aansluit heeft adres 1, en die van output 2 op adres 2 enzovoorts.

Test eerst of je de eerste wissel geschakeld krijgt, en dan de tweede enzovoort. Ga pas uitbreiden als je de eerste 4 voor elkaar hebt gekregen.

Spanning:
De Kato wissels willen graag 12V dc voeding hebben. Als je de schakeldecoder voed vanuit de baanspanning is dit meestal hoger. In het gunstigste geval staat je centrale op 15V, wat op zich nog goed kan voor de motoren omdat de effectieve baanspanning dan rond de 13,8V ligt. Maar in het slechtste geval heb je 18V of hoger en daar gaan de motoren echt stuk van. Controleer dat voordat je aan de slag gaat ermee, twijfel je of is de voeding van de centrale hoger dan 15V, kijk dan of de MDD gevoed kan worden met een stabiele 12V gelijkspanning, ik neem aan dat dit geen probleem zal zijn.

Heb je de Zwarte Z21, dan kan je in de app via instellingen de baanspanning verlagen naar 15V
Heb je de witte z21, dan is de baanspanning 18V en dat is echt teveel voor de wisselmotoren van Kato.

Programmeren:
Download even DecoderPro van JMRI, dat is een gratis programma waarmee je bijna alle decoders kunt programmeren in jip-en-janneke taal en op een simpele manier kunt leren hoe dat werkt. De producten van Rosoft staan er helaas (nog?) niet in, wel die van Kuehn, ESU, Digikeijs en Uhlenbrock. Dan hoef je alleen maar een waarde te veranderen en weg te schrijven.

Succes nog even met het ontdekken :D

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

mini rijder schreef: 03 jul 2021 13:09 Het zou ook fijn zijn als de MDD8 met een handleiding geleverd wordt.
Maar het programmeren blijkt op dezelfde manier te gaan als bij de WDD8. Deze handleiding is WEL te downloaden in Wim zijn webshop.

Groetjes: Robby
De handleiding voor de WDD8 SDD8 MDD8 is voor het aansluiten van de DCC en de Power en het instellen van het wisseladres allemaal hetzelfde.
Of je daar nu de WDD of SDD handleiding voor gebruikt maakt geen F* uit.
En als Benno informatie wil hebben dan neemt hij het beste rechtstreeks contact op de de leverancier, en valt daar een forum niet mee en over lastig, dan weet je zeker dat je allerlei antwoorden krijgt van ik heb de klok wel horen luiden maar ik weet het eigenlijk ook niet.

Er wordt hier dus weer een partij moeilijk gedaan, omdat de basiskennis ontbreekt. Als je al niet weet hoe je een wissel moet bedienen met je systeem wordt het toch wel een beetje lastig, zo niet heb je een probleem.

Mvg
Wim.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

martindomburg schreef: 03 jul 2021 13:11 I

Spanning:
De Kato wissels willen graag 12V dc voeding hebben. Als je de schakeldecoder voed vanuit de baanspanning is dit meestal hoger. In het gunstigste geval staat je centrale op 15V, wat op zich nog goed kan voor de motoren omdat de effectieve baanspanning dan rond de 13,8V ligt. Maar in het slechtste geval heb je 18V of hoger en daar gaan de motoren echt stuk van. Controleer dat voordat je aan de slag gaat ermee, twijfel je of is de voeding van de centrale hoger dan 15V, kijk dan of de MDD gevoed kan worden met een stabiele 12V gelijkspanning, ik neem aan dat dit geen probleem zal zijn.
Als je niet weet hoe de MDD intern werkt, en als die specifiek voor Kato wissels is ontwikkeld, lever dan geen commentaar, en zet iemand niet op het verkeerde been of jaag hem op kosten.

Mvg
Wim.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Marksintpancras »

7(8)7
Wim Ros schreef: 04 jul 2021 15:53
Er wordt hier dus weer een partij moeilijk gedaan, omdat de basiskennis ontbreekt. Als je al niet weet hoe je een wissel moet bedienen met je systeem wordt het toch wel een beetje lastig, zo niet heb je een probleem.

Mvg
Wim.


Wim, ik bang dat zelf met de basiskennis de MDD niet aan de praat krijg met een Kato wissel. Op jouw site spreek je over wisselspanning. Echter bij Kato Japan spreken ze bij de unitrack over gelijkspanning. Dus jij zegt dat de MDD specifiek voor Kato is ontwikkeld 7(8)7 Maar jij spreekt over wisselspanning en Kato unitrack spreekt over gelijkspanning. Maar ga jij die voeden met wisselspanning en er zit een gelijkrichter in de MDD dan is 14 - 16 volt AC input voor de MDD erg hoog ten opzichten van handleiding van Kato Unitrack.

En ik heb niks met Domburg te maken, ik heb gekeken op jouw site en die van Kato. En nu niet praten over geen basiskennis, kosten jagen en verkeerd been zetten. :lol: ik heb 2 linke benen. Maar gewoon ff met een serieus antwoord op bovengenoemde uiteenzetting van de feiten omtrent MDD en de spanning.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Wim Ros »

Gewoon aan sluiten op of de digitale baanspanning of een 14V..16V wisselspanning, zoals dat in de beschrijving staat. Wat is daar nu zo moeilijk aan, je denkt toch niet dat er iets gemaakt wordt wat niet werkt.
Het stuurt een gelijkstroom motor aan, dus als je er een treintje op aansluit gaat de vooruit of achteruit, en er komt gewoon een gelijkspanning uit van 12V, niets meer en niets minder, helemaal op maat gemaakt. Wij hebben dat wiel al voor de gebruikers uitgevonden, die hoeven het alleen maar toe te passen. En dat zijn dingen die een ontwetende gebruiker niet hoeft te weten, helemaal niet belangrijk.


Mvg
Wim.

PS.: Eigenlijk ben ik dit soort geneuzel (gezeik) al een tijdje meer dan beu.



Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Bedankt voor de reacties, ik heb het allemaal werkend gekregen. Ik heb een oude trafo van mijn opa als voeding gebruikt voor de wisseldecoders (ja ik heb dit aangesloten aan de zwart/witte uitgang die constant stroom geeft, zo achterlijk ben ik nou ook weer niet ;) )

Wim Ros schreef: 03 jul 2021 12:35Dat was een antwoord op je vraag, alleen begrijp je de gehele materie nog niet, dat is het hoofd probleem.
Ik probeer het te begrijpen, daarom dat ik deze vragen stel. Misschien stel ik de verkeerde vragen omdat ik de materie nog niet helemaal begrijp, maar help het me dan om te begrijpen. Door te zeggen dat ik eerst de basis maar moet snappen help je me niet. Welke basis? Waar moet ik deze basisinformatie vinden? Ik weet wel de basisbeginselen van hoe DCC werkt en hoe de decoders worden aangeroepen, maar ik snapte niet volledig hoe dit werkte met de wisseldecoders. Een simpele en begrijpbare uitleg was voldoende geweest.

Wim Ros schreef: 03 jul 2021 12:35Je hebt 2 draadjes die uit je centrale komen, die gaan nu naar een verdeelplaat, maar gaan uiteindelijk naar de rails en de decoders. Zonder de verdeelplaat gaan ze rechtstreeks naar de rails, en uiteindelijk naar alle decoders met een DCC aansluiting. Wisseldecoder moet je ook niet uitlezen, die moet je alleen via het bedienen van een wissel van een adres voorzien. Dus knopje op de decoder drukken gele ledje gaat branden, wissel met adres 1 bedienen, ledje gaat uit, nu kun je wissel 1 t/m 4 bedienen via deze MDD.

Volgende MDD begint op adres 5, dus knopje drukken, wissel met adres 5 bedienen via de app en je kunt 5 t/m 8 bedienen. Eenvoudiger hebben we het niet kunnen maken of bedenken.
Bedankt, deze uitleg en stap voor stap beschrijving was alles wat ik nodig had om het te begrijpen en te laten werken. De rest was me al gelukt.

Wim Ros schreef: 03 jul 2021 12:55Dat is de volgende stap Ronald, dit is al moeilijk genoeg voor Benno.
Van wat uitleg waarom een aparte voeding beter is leer ik meer dan een reactie als dit. ;)

Wim Ros schreef: 04 jul 2021 15:53De handleiding voor de WDD8 SDD8 MDD8 is voor het aansluiten van de DCC en de Power en het instellen van het wisseladres allemaal hetzelfde.
Of je daar nu de WDD of SDD handleiding voor gebruikt maakt geen F* uit.
Dat was niet duidelijk voor mij. Dit stond ook niet in de handleiding. Ik heb je handleiding geprobeerd te volgen maar omdat de MDD er anders uit zag en de kabels iets anders liepen begreep ik het niet helemaal. Ik moest trouwens de beveiliging van mijn wifi netwerk uitzetten om je website te bezoeken. Ik kreeg meldingen dat er hack pogingen vanuit je website werden gedaan waardoor deze werd geblokkeerd. Misschien gaat er ergens iets verkeerd in je website instellingen. :geek:

Wim Ros schreef: 04 jul 2021 15:53En als Benno informatie wil hebben dan neemt hij het beste rechtstreeks contact op de de leverancier, en valt daar een forum niet mee en over lastig, dan weet je zeker dat je allerlei antwoorden krijgt van ik heb de klok wel horen luiden maar ik weet het eigenlijk ook niet.
Ik wist niet dat dit forum lastig viel door een vraag te stellen over hoe ik Kato wissels digitaal kon aansturen en hoe een wisseldecoder werkt. Je kan het ook omdraaien: Ik kan de vraag hier stellen zodat andere mensen met een soortgelijke vraag in de toekomst hier ook mee geholpen zijn. Omdat jij zo denkt en doet, hoeft niet te betekenen dat dat de beste en enige manier is om iets te doen. Mijn verwachting toen ik dit topic startte, was dat iemand met meer ervaring mij kon uitleggen hoe het werkte. Om jou te mailen was niet in mij opgekomen. Mensen zijn anders en denken anders. Dingen die voor de een heel voor de hand liggend zijn, zijn dit niet voor anderen. ;)


PS: Wim: je hebt een mooi en robuust product gemaakt. Een begrijpelijke en toegankelijke handleiding die ook voor beginners begrijpelijk is zou een welkome toevoeging zijn. Dit hoeft niet eens zo moeilijk te zijn want hierboven heb je het eigenlijk al gedaan. :Thumb
Laatst gewijzigd door Bello op 04 jul 2021 19:14, 3 keer totaal gewijzigd.


Mvg Ben

Onderwerp starter
Bello
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 okt 2017 19:26

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Bello »

Wim Ros schreef: 04 jul 2021 18:38En dat zijn dingen die een ontwetende gebruiker niet hoeft te weten, helemaal niet belangrijk.
Mee eens. Maar dit was niet direct duidelijk uit je eerdere reactie dus dat riep bij mij weer nieuwe vragen op. Mooi dat de spanning gelijk wordt omgezet naar 12V. :Thumb


Mvg Ben

Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Kato wissels aansturen met Z21 app

Bericht door Ronaldp »

Hallo Ben

Van wat uitleg waarom een aparte voeding beter is leer ik meer dan een reactie als dit.

Nu gebruik je de stroom van de z21 voor de wissel decoder.
En dat is zonder.Je heb dan minder stroom over om de treinen te laten rijden.
Je moet dcc signal alleen gebruiken om een signal naar de wissel decoder te sturen.Voor het overzetten van de wissel decoder gebruik je een aparte voeding.

Mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Plaats reactie