Peco Engelse wissel aansluiten.

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door marcopolo273 »

Hoi allen. Misschien is de vraag al eens beantwoord hier maar kan er niks over vinden. Ik heb een Engelse wissel van peco. Aan deze wissel zitten af fabriek vier ijzer draadjes. Nu is mijn vraag hoe sluit ik dat aan en wat waarop. Ik heb een servo switch van rosoft met puntstuk polarisatie. Ik begrijp dat je voor deze wissel 2 decoders nodig hebt. Met 1 rosoft kastje kun je 2 wissels aansturen. Maar waar sluit ik die ijzer draden nu op aan dan?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door Michiel »

Die "ijzeren draden" zijn de voedingsdraden voor beide puntstukken. Deze sluit je aan op de respectievelijke klem "P" van de servoswitch. De twee "T" klemmen krijgen de DCC spanning, dezelfde als die dat je gebruikt voor de voeding van de sporen van de engelse wissel. De polariteit moet je wel bekijken, en moet je omwisselen wanneer je kortsluiting krijgt.

Let op, het puntstuk dat het verst van het tongenpaar ligt hoort bij elkaar, en aangesloten op dezelfde decoder-eenheid.

Afbeelding
(foto: Rosoft)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door marcopolo273 »

Hoi Michiel. Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late reactie ik was even een weekje weg. Dus als ik het goed begrijp komen 2 van de 4 ijzersdraadjes in 1 en dezelfde aansluiting van de P. Vind het lastig om dit voor me te zien. En dan houd ik nog 2 andere ijzer draadjes over. Gaan die op de andere kant van de wisseldecoder op de P?


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door Michiel »

De twee puntstukken met kruisende sporen met tegengestelde polariteit moeten gepolariseerd worden. Elk puntstuk wordt op z'n respectievelijk "P" aansluiting aangesloten.

De twee punstukken met kruisende sporen met gelijke polariteit kunnen gewoon op de DCC rijspanning aangesloten. Deze hoeven niet gepolariseerd te worden.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
marcopolo273
Berichten: 156
Lid geworden op: 29 dec 2011 13:08
Locatie: Enschede

Re: Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door marcopolo273 »

Michiel bedankt voor je hulp de wissel werkt correct. Heb er nog een schema bij gekregen van iemand dat kwam ook mooi van pas om erbij te houden. THX!!!


-----------------------------------------------------------------
Wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen.

Met vriendelijke groet,

Marc.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door Wim Ros »

Juist en die iemand was gewoon je leverancier toch.

Groetjes.
Servo_Peco.jpg
Servo_Peco.jpg (117.09 KiB) 1015 keer bekeken


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Peco Engelse wissel aansluiten.

Bericht door Nico Essers »

Duidelijke tekening Wim. Bedankt, deze gaat mijn archief in want op mijn toekomstige baan heb ik meerdere Engelse wissels. Hoeven we dat al niet meer uit te zoeken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie