Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Folkert van Wijk »

Ik ben nu op het digitale punt waarop ik aan de slag moet met de snelheidsmetingen. :? :roll:
Dit kan, 1 door het daadwerkelijk te meten op een apart stukje spoor met twee melders of, 2 door het handmatig in te vullen.
Ik wil methode 2 proberen, maar vraag mij af, of er voorbeelden zijn voor bijvoorbeeld mijn Fleischmann 715982 BR 38?


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door shoven »

Ik zou dat niet aanraden. Het is nl. afhankelijk van de toestand van je loc en de gebruikte decoder en de instellingen daarvan (bijv. CV5), plus misschien de condities van je baan (spanning etc). En die zaken zijn echt bij iedereen verschillend.
Ik zou je echt aanraden methode 1 te nemen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Folkert van Wijk »

Kan dat meten ook op de baan zelf gedaan worden, of heb ik daar een apart stuk spoor met twee melders voor nodig?



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Wim Ros »

Dat kan natuurlijk ook op de baan zelf, wat je nodig hebt zijn 2 bezetmelders en daar een stukspoor tussen van zeg ongeveer een meter. Meer is niet nodig, uiteraard wel voldoende uitloop. Het is allemaal niet zo moeilijk en zekers geen raketwetenschap.
En handmatig zelf iets invullen heeft geen enkele nut en geeft alleen maar een negatief resultaat, je treinen zullen nooit op de juiste plaats stoppen en de blokken worden na een wisselstraat of veels te vroeg of veels te laat vrijgegeven.
In iTrain valt alles met alles juist en precies opmeten en inmeten.

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door martindomburg »



Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je wel Martin, voor de tutorial.

Mijn baantje zelf is één en al bocht, dus ik moet dan wel een apart stuk van minimaal 120 cm maken met in het midden minimaal 70 cm recht.
Dat stukje deel ik in drieën met een meetgedeelte van 20 cm met een bezetmelder in het midden.

Moet ik in iTrain dat stuk bij de bestaande baan tekenen of mag het ook een los iTrain doc worden?
Als hij los is dan kan ik misschien even een bezetmelder van de bestaande baan lenen. Want volgens mij heb ik ze allemaal in gebruik.



Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Wim Ros »

Je kunt gewoon de melders uit de baan gebruiken, en het hoeft geen kaarsrecht spoor te zijn, er mogen bogen inzitten en zelfs over wissels verlopen.
Zoals al eerder aangegeven het is geen raketwetenschap.
Je heb alleen melders nodig. Het gaat om de afstand die in tijd wordt afgelegd, per rijstap van de decoder

Groetjes.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door martindomburg »

Wim Ros schreef: 24 jul 2021 22:54 Je kunt gewoon de melders uit de baan gebruiken, en het hoeft geen kaarsrecht spoor te zijn, er mogen bogen inzitten en zelfs over wissels verlopen.
Zoals al eerder aangegeven het is geen raketwetenschap.
Je heb alleen melders nodig. Het gaat om de afstand die in tijd wordt afgelegd, per rijstap van de decoder

Groetjes.
De snelheidsmetingen in iTrain zijn op jouw methode niet nauwkeurig. Stukje natuurkunde om te snappen dat bochten en wissels de snelheidsmeting van de loc beïnvloeden, zelfs digitale locs. Test het maar een uit, zelfs met een nauwkeurige meter als de Ucon Railspeed merk je verschillen.

Wel is het zo dat als je baan alleen maar bochten heeft, de meting niet nauwkeurig hoeft te zijn. Dus ergens is je reactie ook weet niet raar ondanks de tegenstrijdigheden.

Desniettemin, het advies om de nette manier te hanteren comfort de denkwijze van het programma en de handleidingen voorschrijven is een beter advies.

@Folkert van Wijk
Je idee is goed, en ja hoor je mag best een apart ijkspoor maken en dit op een apart tabblad schrijven.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Nico Essers »

Folkert,

Ook ik heb op een klein oppervlak mijn baan gebouwd en dus weinig recht spoor en zelfs weinig vlak spoor. Mijn snelheidsmetingen zijn op een helling uitgevoerd en dus verre van precies. Desondanks stoppen de treinen redelijk netjes. Het is dan niet op de mm nauwkeurig maar wel werkbaar. Je moet er dus gewoon rekening mee houden dat je iets meer speling nodig hebt bij het inregelen van je stopplaatsen.

PS.
Het steeds terug komend haantjesgedrag tussen Martin en Wim begint erg vervelend te worden op het forum ondanks dat beiden een schat aan ervaringen bezitten.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Marksintpancras »

Nico Essers schreef: 25 jul 2021 09:31
PS.
Het steeds terug komend haantjesgedrag tussen Martin en Wim begint erg vervelend te worden op het forum ondanks dat beiden een schat aan ervaringen bezitten.
Wim en Martin geven gewoon advies op een topic.
De echte hanen in onze hobby vind ik veel vervelender.

Nu terugkomend op de topic. Snelheidsmeting is het beste op een recht stuk. Ivm het opmeten van de afstand is dan het makkelijkste.
Ga je bochten en wissels gebruiken, dan is het ijken van de laagste snelheid wel een dingetje ivm sneller stilvallen op een wissel en frictie in de bocht. En natuurlijk het opmeten is een moeilijk dingetje.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Wim Ros »

Folkert,

Je baan bestaat uit rails die een bepaalde lengte heeft. Maak je gebruik van peco flexrail dan weet je hoe lang die is staat op de doos.

Snelheidsmeting is iets wat je zo precies als mogelijk moet doen. Op mijn eigen baan zit het meetdeel in een slinger. Een spoorbaan bestaat uit niet louter rechte delen. Meten op een rechtdeel is dan ook een beetje raar. Dan moet je ook meten hoelang je spoor is van melder naar melder, meetkunde kan daar bij helpen, als dat lastig is dan is een gewoon touwtje een andere optie, die kun je langs een meetlat leggen en dan weet je de lengte van dat spoordeel.

iTrain heeft voldoende mogelijkheden om meetfouten (toleranties) te corrigeren, zoals b.v. de reactievertraging. Maak het je zelf niet al te moeilijk zou ik zeggen, en ga meten in de praktijk i.p.v alles theoretisch te benaderen. Praktijk is de beste leermeester.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Hans »

Hallo Folkert,

Als ik het goed heb, heb jij je baan ontworpen in AnyRail.
Als je in AnyRail één of meer railstukken selecteert, staat onder in de statusbalk de totale lengte van die stukken. Dat geldt ook voor flexrail en voor bochten. Althans dat is bij mij zo (versie 5).
Je moet alleen even oppassen dat je in de selectie geen wissels meeneemt. Die moet je er apart bijtellen. Ik werk met Fleischmann Piccolo. Voor het rechte deel van de wissel tel ik 11,1 cm (conform railstuk 9101), voor het gebogen deel 11,26 cm (conform railstuk 9136).
Op die manier heb ik alle lengtes, ook van secties en blokken bepaald voor de invoer in iTrain.

Ook de lengtes in het meettraject heb ik zo bepaald. Ik heb gemeten op de baan, niet op een apart ijkspoor.
Ik heb twee trajecten gebruikt. Voor de lage snelheden een meettraject van ongeveer 45 cm. Voor de hoge snelheden een meettraject van ongeveer 75 cm. In het lange meettraject zit een bocht.

Na het inregelen met reactievertraging stoppen mijn treinen netjes op tijd.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Snelheidsmetingen iTrain handmatig?

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank jullie wel heren voor de info.
Volgens mij weet ik genoeg om weer een stukje verder te komen.
Ga nu even aan de hand van jullie uit één lopende adviezen een voor mij werkbaar plan distilleren.

Cheers!


Plaats reactie