Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door mjdb »

Ik heb vijf Digikeijs keerlusmodules (dat had ik niet moeten doen, maar dat is nu te laat ). Nu ook een Lux Railpoetswagen gekocht. Deze neemt stroom af van de rails. Hij heeft ook een stroom-buffer aan boord.

De detectie van de loc door de Digikeijs keerlusmodules bij binnenrijden gaat normaal. Wanneer de Lux Railpoetswagen daarna ook die inrij-sectie van de Digikeijs keerlusmodule binnenrijdt gaat het systeem in 50% van de gevallen op noodstop. Niet altijd dus.

Bij uitrijden van de Digikeijs keerlusmodule gaat deze ook in 50% van de gevallen op noodstop zodra de loc de uitrij-sectie inrijdt. Ook niet altijd dus.

Heeft iemand op basis hiervan een idee?

Ik denk (optie/misschien/eventueel) dat de Digikeijs keerlusmodule op dat moment omschakelt, bijvoorbeeld naar de default-stand, en dat daardoor kortsluiting ontstaat, wat dan logisch is.

Kan dat omschakelen wellicht door een belasting-piek door de Lux Railpoetswagen komen?

Anders een suggestie wat ik zou kunnen meten?


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door BenQ »

Het zou kunnen dat de bufferschakeling als deze bijna leeg is teveel stroom opneemt en daardoor de keerlus schakeling overvraagd.
Misschien dat Wim of Martin kunnen aangeven hoe dit opgelost kan worden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door Wim Ros »

Gewoon goed aansluiten. Geen idee welke manier van detectie er nu gebruikt wordt i.s.w. met de Digikeijs keerlus, stroomdetectie of kortsluitdetectie.
Het is eenvoudig op te lossen met een keerlus module op basis van stroomdetectie. Al eerder in een ander draadje aangegeven over ditzelfde gestart door de zelfde topicstarter.

Groetjes.


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 459
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door jeemka »

Hier doen al jaren drie Xtreme keerlusmodules hun werk. Absoluut probleemloos.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door mjdb »

Het is eenvoudig op te lossen met een keerlus module op basis van stroomdetectie.
De Digikeijs DR5013 module werkt op basis van stroomdetectie.
Al eerder in een ander draadje aangegeven over ditzelfde gestart door de zelfde topicstarter.
Ik heb eerder over andere problemen met de Digikeijs keerlusmodules vragen gesteld.

Het is altijd plezierig te vernemen dat gebruikers met andere merken geen problemen hebben maar dat lost mijn probleem niet op. Ik heb 500 Euro geïnvesteerd in de huidige modules en vervanging kost nogmaals een paar honderd Euro. Daarom hoop ik altijd nog dat iemand op dit forum een tip of oplossing heeft op basis van mijn huidige situatie. Ja, ik ben treurig.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door Michiel »

Ik heb geen DR5013, en heb dus geen ervaring. Ik spreek dus louter theorisch.

De DR5013 is een hybride-geval: het kan zowel met micro-kortsluiting werken, als met stroomdetectie. Ik heb de indruk dat jouw modules beide methodes tegelijk toepassen; schakelen via de in- en uitrijsecties, maar ook wanneer er "teveel" stroom wordt gedetecteerd (microkorstluiting).

Dus, bekijk de handleiding, en zet de werking van de micro-kortsluiting uit (indien mogelijk). Dan heb je daar geen last meer van.
Of zet de gevoeligheid van de micro-kortsluitingwerking op z'n laagst (als dat kan).

Maar nogmaals, dit zijn wilde, ongegronde ideeën. Heb geen ervaring met het ding. Heb zelf de Xtreme keerlusmodules, en die doen het perfect.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door mjdb »

zet de werking van de micro-kortsluiting uit (indien mogelijk).
Dank Michiel,

Dat was een goede tip. Inderdaad wordt nu geen kortsluiting meer aan het systeem doorgegeven. Helaas gaat de keerlusmodule zelf nog wel op kortsluiting en dus uit. Maar, de oorzaak is nu wel met zekerheid vastgesteld.

Inmiddels ben ik in overleg met Digikeijs. Echter, zij zijn niet optimistisch of de kortsluiting met de huidige mogelijkheden van de firmware kan worden vermeden. Ik ga een paar opties uitproberen.

Ik overweeg of ik de stroomafname van de Lux railpoetser via een weerstand kan laten lopen om de stroompiek te beperken. Dat komt mogelijk later aan de orde.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door Michiel »

Je kan ook de in- en uitrijsecties niet gebruiken, en volledig terugvallen op de mikrokortsluitingswerking van de centrale sectie... mocht dit werken... :roll:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Lux Railpoetswagen en Digikeijs keerlusmodules

Bericht door mjdb »

Allen, dank voor jullie suggesties.

Bij Digikeijs heb ik een nieuwe medewerker gesproken die zeer z'n best deed om een oplossing te vinden.

De 'truc' is om de keerlus ook zelf de wissel te laten omzetten, ook al is er helemaal geen wissel. Dan treedt de kortsluiting niet op, of althans deze leidt niet tot afschakelen. Ik heb nu een dummy-wissel gedefinieerd en nu werkt het.

Vraag me niet waarom, maar voorlopig lijkt het te werken. Ik hoop dat het stand houdt.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Plaats reactie