Keerlus met (alleen) relais

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Keerlus met (alleen) relais

Bericht door mjdb »

Ik heb vijf keerlus-locaties met Digikeijs keerlus modules. Daar heb ik alleen maar g**er (gedoe) mee.

Natuurlijk zijn er andere oplossingen die misschien heel goed werken, maar ik vroeg me af of er ook gebruikers zijn die een keerlus hebben gemaakt met alleen relais. Vooralsnog alleen als gedachtenexperiment.

Dus een inrij-sectie, een hoofd-sectie en een uitrij-sectie. Totaal zes rail-staven die ieder óf op de ene óf op de andere kant van de railspanning van het systeem moeten worden aangesloten. Dus drie relais met dubbel-om aansluiting die worden aangesloten op drie baan-secties.

Voor omschakelen kun je denken aan de normale stroomdetectie van het systeem bij binnenrijden van het inrij-blok waarna direct de omschakel-instructie aan de relais van de hoofd-sectie en de uitrij-sectie volgt. Bij het uitrijden zal er bij het omschakelen een 'hikje' zijn, maar dat is er ook wel eens bij een vuil stukje rails.

Cruciaal is natuurlijk de snelheid van reageren. Het systeem moet 'direct' omschakelen. Daarom reageren bestaande systemen ook op de 'eigen' detectie en wachten niet op het systeem. Ik vermoed dat de besturings-software niet snel genoeg zal zijn.

Als alternatief voor detectie denk ik daarom aan infrarood lichtsluizen in het midden van de blokken aan de twee uiteinden. Dan detectie-verwerking door een Arduino en ook de relais door de Arduino schakelen. Dat kan onafhankelijk van de besturingssoftware.

Ik ben heel benieuwd naar (praktijk)ervaringen, gedachten en suggesties.
Laatst gewijzigd door mjdb op 31 jul 2021 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Keerlus met (alleen) relais

Bericht door Wim Ros »

Dat is geheel afhankelijk wat voor keerlus het is, maar een xTreme keerlus module is een probleemloze oplossing, voor een fractie van de prijs van het Digikeijs ding.

Groetjes.



Onderwerp starter
mjdb
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 feb 2021 21:48

Re: Keerlus met (alleen) relais

Bericht door mjdb »

Dat is geheel afhankelijk wat voor keerlus het is
Waarnaar verwijs je met het woordje 'dat' ?


Marco

Digitaal spoor N met Z21 (voorheen DR5000) en Digikeijs modules.
Diverse Arduino's voor wissels en seinen. Zelfbouw DCC decoders.
Ook een paar DTS ground-detectie modules.
Aangestuurd door Koploper.
Plaats reactie