decoder inbouw bij minitrix koploper

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door Jantje »

Hallo allemaal, Ik heb hier een minitrix voorbereid voor decoder, maar wat ik ook probeer ik kan de decoder niet geinstalleerd krijgen. De verbinding van de printplaat naar de decoder doorgemeten en is ok, het lijkt wel of er geen stroom komt , maar zonder decoder heb ik wel verbinding naar de printplaat. Het is me wel opgevallen dat het voorste wielstel waar de tandwielen zitten op één asje het linker en rechterwiel van elkaar geisoleerd zijn maar het tweede asje met tandwiel niet daar krijg ik vanaf het tandwiel gemeten zowel links als rechts signaal en van het achterste wielstel zitten de geisoleerde wielen aan dezelfde zijde als van het voorste wielstel . Als ik dit bij andere locs meet dan is bijv verschil tussen voor en achter.
Dus ik denk dat bij de koploper het achterste wielstel verkeerd om zit en dat één asje niet geisoleerd is of is dit bij een koploper normaal.
Graag jullie reaktie's



sjoef
Berichten: 941
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door sjoef »

Wat doet de koploper met de dummy er in en dan analoog?



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door Jantje »

Die gedachte wilde ik ook gaan proberen, maar die dummy zit er helaas niet bij, dus ik denk dat ik voor proef de motor verbinding met wat draadjes aan de railverbindingen soldeer , of zitten er in zo'n dummy ook nog electronica.



Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door Rehorst »

Jantje.

Ik heb wel een 6 polige dummy decoder voor je. Dan hoef je niets aan je loc te veranderen voor als die toch nog eens digitaal moet worden.
Stuur even een pb en ik stuur hem op


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door Jantje »

Piet bedankt voor het aanbod, maar is misschien niet meer nodig, zojuist met doormeten gemerkt dat ik zowel op de rechtse en linkse railstaaf verbinding had met de massa van de loc, ik dacht niet dat dat de bedoeling is, wat blijkt de wielsleper maakt contact met de massa , ik heb nu de sleper met een stukje isolatietape contactloos van de massa gemaakt en heb nu met doormeten de linker en rechter rail kunnen scheiden is er iemand die mijn beredenering kan bevestigen.



Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door Jantje »

De isolatietape werkt decoder is aangesloten en werkt, de loc rijdt nog niet vlekkeloos dus zal de wielen en stroomgeleiders nog eens extra controleren of is het bekend dat de koploper een slechte stroomafname heeft.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.



FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door FidOo »

Lijkt mij dat je de asjes moet draaien. Zodat de geïsoleerde wielen aan dezelfde kant zitten per draaistel.. Tape toevoegen doet alleen maar je stroomafname verslechteren.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Jantje
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 dec 2018 09:53

Re: decoder inbouw bij minitrix koploper

Bericht door Jantje »

Asjes draaien had geen resultaat, de wielsleper maakte contact met massa , hoe ? maar het stukje tape zit net op de rand geplakt zodat het gedeelte wat voor de stroomdoorvoer zorgt contact blijft maken en dat was voldoende om de loc goed te laten rijden.


Plaats reactie