4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
JohnBriana
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2021 13:19

4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door JohnBriana »

Ik heb een (nieuwe) trix 16875 (NS E loc serie 186). Vanaf het begin haperde de loc al maar ik was nog bezig mijn baan te finetunen.

Nu wat meer uitgezocht.

Het eerste wat afwijkt is dat de loc een startvertraging heeft hier bedoel ik mee dat bij een commando (step 1 tot 128) het 4s duurt voordat de loc reageert. Dit is alleen bij het opstarten, dus als de loc eenmaal rijdt dan reageert hij wel direct.
Dit is dus geen startvertraging want dan start de loc direct op en versnelt dan langzaam. Cv(2,3,4,5) hebben geen invloed hierop. Het is ook geen reactievertraging zoals in itrain want dan zou de loc altijd 4s later op een commando reageren.

Het zou kunnen dat dit soms normaal gedrag is voor een loc, echter ik heb inmiddels 7 digitale locs en deze starten allemaal vrijwel direct op. Ik kan mij ook niet voorstellen waarom dit normaal gedrag is, optrek geluid/startgeluid wijkt ook niet af.

Door deze 4s vertraging is in itrain het niet mogelijk de juiste positie te bepalen in het vertrekblok. Itrain rijdt dan al immers 4s terwijl in werkelijkheid de trein nog stilstaat. In de volgende blokken is positie bepaling wel correct want als de trein rijd reageert deze immers direct op commando's. Analoog reagerd de loc wel direct, het zit dus in het digitale deel.

Dus wie heeft dit ook ervaren?

Verder hapert de loc vaak kortstondig. Vele malen korter dan 4s. Mogelijk is dit een ander probleem. Maar als deze 4s geen normaal gedrag is dan vermoed ik dat dit dezelfde oorzaak heeft. De baan is goed, 6 locs lopen probleemloos. Ik heb trein, wielen, stroomafnemers helemaal schoon gemaakt, het probleem blijft.

Dan heeft deze loc ook nog een slechte snelheidskarakteristiek gemeten met itrain. Er zit een stijle verticale sprong rond de 80km/u. Tussen 70 en 85km/u zitten slechts 4 stappen en deze variëren ook nog licht. Dus itrain stelt snelheid in op 80km/u maar werkelijke snelheid kan dan wel 85km/u zijn.
Ik heb cv(5) veranderd en dan verschuift de snelheidskarakteristiek naar links of rechts maar blijft bij 70-85km/u stijl omhoog schieten. Cv(6) bestaat niet. Ik heb ook de de motorregeling cv(53,54,55) gewijzigd maar dit had geen merkbare invloed.

Ik overweeg de loc terug te sturen ter reparatie, maar is het een defect?
Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.

Ik gebruik DR5000 centrale, itrain en peco55 rails.


Verstuurd vanaf mijn iPad



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door railrene »

Hoi John,

ik heb er twee. Bestuur ze met de Z21-app via een DR5000 en beide vertonen ook de (3 tot) 4 seconden vetraging. Dat lijkt dus standaard-gedrag. Op je andere vraag heb ik zo geen antwoord.



u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door u43hvs »

De vertraagde start kan ik onderschrijven, maar haperen doet hij niet


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door railrene »

Aanvullend inderdaad, haperen bij mij ook niet (integendeel, rijden uitstekend)


Gebruikersavatar

H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2337
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door H@Ns »

Hallo John,

Als een nieuwe loc niet goed functioneert, altijd mee terug gaan naar de leverancier.
Nieuwe loc moet gewoon goed zijn.

groet, Hans


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door piksov »

De trix 16875 is een lok met geluid. Is die 4 seconden niet toch een of andere vertraging die met geluid te maken heeft?

Eerst geluid van de hoofdschakelaar, dan de ventilatoren aan enz. (weet ik veel....)

Dat het afspelen van die riedel 4 seconden duurt en dat daarna pas de lok gaat rijden?

Guus



u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door u43hvs »

Klopt Guus, zo werkt het.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door Marksintpancras »

H@Ns schreef: 12 aug 2021 15:48 Hallo John,

Als een nieuwe loc niet goed functioneert, altijd mee terug gaan naar de leverancier.
Nieuwe loc moet gewoon goed zijn.

groet, Hans
Al mijn lok met sound functie hebben deze 4 seconden wachten bij geluid aanzetten en meteen weg willen rijden.

Als ik geen geluid gebruik rijdt deze loks meteen weg.

Is toch heel nogmaal om bij geluid aan te zetten dat je even moet wachten totdat de boel is opgestart. Met een vrachtwagen rijden is ook eerst starten, wachten op lucht en dan rijden.

In iTrain start ik eerst de trein (lok) met geluid en als deze 1 minuut aan perron of in schaduwstation staat gaan kan deze rijden.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
JohnBriana
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2021 13:19

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door JohnBriana »

Bedankt voor de reacties.
Ja ik begrijp dat met geluid er een soort van vertraging moet zijn, ik heb 3 andere nieuwe locs met geluid. Deze hebben een hoge optrekvertraging maar dit is echt wat anders. 4s voordat de loc reageert, met of zonder geluid maakt niet uit. In itrain is positioneren bij b.v. rangeren in 1 blok nu niet meer mogelijk, itrain denk dan al 4s te rijden terwijl loc stilstaat!
Heel onhandig.

Maar railrene en u43hvs zien hetzelfde gedrag met dezelfde trein. Als dat inderdaad zo is dan is het dus normaal. Mijn vraag aan hen is of dit ook is als je het geluid uitschakelt en de optrekvertraging cv(3) nul is? En wat is hun ervaring met andere locs met geluid, starten deze wel gelijk op zoals bij mijn 3 andere locs?

Het haperen kan dus een apart probleem zijn en dat ga ik verder uitzoeken.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door Marksintpancras »

Het haperen bij nieuwe loks kan zijn doordat de wielen zijn gecoat, ik draai ze altijd even op proxxon borstel schijfje schoon.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door u43hvs »

Ik zit op vakantie dus moet uit mijn geheugen Putten. Ik heb ook een brawa 232 sound, die wacht nog veel langer voordat de loc op gang komt, motor moet even op gang komen. Ik heb geen actieve herkenning aan vertraging zonder geluid. Mijn Piko Sound locs rijden wel gelijk weg met geluid.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1515
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door Hans »

Kun je het vertraagde wegrijden in iTrain niet ondervangen?
Zie in de handleiding van iTrain onder "Aanmaken of bewerken van een loc, tabblad Functies".
In de kolom ‘Tijdsduur’ kun je opgeven hoe lang een functie nodig heeft om uitgevoerd te
worden. In het geval van ‘Machinegeluid’ wordt dit gebruikt om het optrekken te vertragen
na rijstap 1 met deze tijd. Het voorkomt dat iTrain optrekt, terwijl in werkelijkheid de
locomotief nog stil staat omdat de decoder dit tegenhoudt.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Onderwerp starter
JohnBriana
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2021 13:19

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door JohnBriana »

Misschien een goede tip, ga ik proberen.



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door railrene »

JohnBriana schreef: 12 aug 2021 20:42 Maar railrene en u43hvs zien hetzelfde gedrag met dezelfde trein. Als dat inderdaad zo is dan is het dus normaal. Mijn vraag aan hen is of dit ook is als je het geluid uitschakelt en de optrekvertraging cv(3) nul is? En wat is hun ervaring met andere locs met geluid, starten deze wel gelijk op zoals bij mijn 3 andere locs?
Het geluid aan of uit maakt geen verschil. Ook CV3 op nul zetten (staat standaard op vijf) geeft geen ander gedrag.

Een Piko 1100 bijvoorbeeld is eerst een tijdje allerlei opstartgeluiden aan het maken als je met spanning al op de baan het geluid inschakelt. Gedurende die tijd reageert hij niet op rij-opdrachten. Maar na dat begingereutel reageert hij altijd meteen, dus de 4 seconden vertraging kent die dan niet. Ik heb geen andere Trix loks met geluid als vergelijk helaas.



Onderwerp starter
JohnBriana
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2021 13:19

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door JohnBriana »

Ben weer iets verder:
Hans schreef dat het misschien mogelijk was om het in itrain (loc functies, tijdsduur) te ondervangen. Dit werkt dus niet want na de ingestelde duur (b.v. om een geluid te maken voordat gestart wordt) blijft daarna de loc nog steeds 4 s extra stilstaan.

Het geluid aan/uit maakt geen verschil. Dit ziet railrene ook volgens mij.
Met een andere trix met geluid (nieuw) is deze vertraging van 4s er niet! Evenals met al mijn andere locs (met geluid).

Er zijn een aantal redenen dat deze 4s vertraging ongewenst is:
Positie bepaling in blok van wegrijden is niet mogelijk en ook tractie rijden met andere loc is niet mogelijk. De andere loc zal de eerste 4s duwen/trekken zonder dat de trix rijdt. Met als gevolg soms stilstand of doorslippende wielen van de andere loc.

Verder zijn mijn conclusies:
Trix en peco (engelse) wissels geven problemen. Dit wordt hier in het forum ook aangehaald. Mogelijk dat de flenshoogte van de wielen te hoog zijn voor peco. De modificatie op de engelse wissel (uitdiepen plastic) gaf verbetering maar ook kostsluiting. Ik ga de engelse wissels eruit halen. Dit ook omdat heel soms (1 op 100) dit ook met andere locs enige hapering geeft (bij de trix geeft dit (heel) vaak hapering en zelfs stoppen!)

Het rijgedrag van een trix trein is nauwelijks te wijzigen daar onbekend is welke decoder gebruikt wordt en het niet kan met de bekende cv’s. Deze trix heeft een verticale knik rond 80km/u met daarbij nog eens grote variatie (b.v. stap 102 kan dus 75km/u zijn maar ook 85km/u. Is zou dit graag willen verleggen naar een hogere snelheid daar 80km/u vaak gebruikt wordt. Hieronder de snelheidskarakteristiek gemeten met itrain

Afbeelding

Jammer want de de beide loc’ van trix voelen en zien er degelijk uit.

Heeft iemand nog info hierover laat het weten.



u43hvs
Berichten: 599
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door u43hvs »

Je zou nog even op http://www.maile.es/ kunnen snuffelen. Op n spur forum wordt deze man op handen gedragen als ontsleutelaar van de geheime minitrix cv instellingen


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

jvstrn
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2009 21:48

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door jvstrn »

Ik had die 3 tot 4 seconden vertraging ook met Minitrix 18675 (NS186). Niet met andere nieuwe Minitrix locs met sound zoals de 16210 (DB210) en de 16297 (DB290).
Ik heb toen CV 063 (= Anfahrverzögerung von FSt ‘0‘ auf FSt ‘1‘ ) op 0 gezet, deze stond op 50. Hierdoor geen vertraging meer zodra de snelheid van 0 naar iets gaat. Bij de andere locs stond deze CV 063 al op 0.

Mvg,
John van Staaijeren



robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door robraak »

goedendag,

in het dagelijks leven is het ook niet zo dat als de machinist tractie geeft de trein of metro meteen weg rijd dit duurt ook een paar sec.



jvstrn
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 aug 2009 21:48

Re: 4 seconden voor loc reageert op eerste commando

Bericht door jvstrn »

Dat is waar. Maar als je alles via bijvoorbeeld iTrain wilt besturen, dan configureer je daarin alle vertragingen. Dan wil je niet dat de decoder ook nog instellingen heeft die het gedrag beinvloeden.

Mvg
John van Staaijeren


Plaats reactie