Roco detector x16 vraagje

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Roco detector x16 vraagje

Bericht door Sibbesuisje »

Ok, ik zit met een fundamentele vraag. Echt een beginnersvraag. Ik weet, ik weet, RTVM, maar dit is waarschijnlijk zo’n beginnersvraag dat de manual dit niet benoemd en dat er op YouTube geen filmpjes over te vinden zijn.

Om uiteindelijk automatisch te gaan rijden de nieuwe baan netjes in blokken opgedeeld en die blokken op de Roco detector X16 aangesloten.
ITrain is nog niet geïnstalleerd (even wachten op een nieuwe laptop), maar ik zou verwachten dat ik met de Z21 app al wel een proefrit kon maken.
Mijn blokken zijn aan 1 rail geïsoleerd en (zoals op de instructies aangegeven) is het geïsoleerde stuk aangesloten op de Z21 detector.
Probleem nu is: er gebeurt niets. Lampjes van de detector branden, maar als een Lok in een blok staat word het niet herkent. En met programmeren gebeurt er ook niets als ik de Lok op spoor 1 zet.

De Lok werkt, bedrading is in orde (en de detector is netjes op de r-bus van de centrale aangesloten), maar ergens zie ik een stap over het hoofd.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Alvast bedankt!
Sander


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Wim Ros »

Als je wil dat de loco zich aanmeld dan moet de CAN-Bus aansluiting gebruikt worden en moet de loc decoder railcom ondersteunen. Alleen dan wordt deze informatie verzonden naar b.v. iTrain.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim,
De X16 heeft geen railcom, alleen de standaard ROco detector heeft dat. En deze x16 moet op de r-bus.
Ik heb ook iTrain nog niet werkend, dus vooralsnog zit ik op de Z21 app.
Maar ik had misschien wat duidelijker moeten zijn: het is niet eens zozeer dat de terugmelding niet werkt, alle blokken hebben verder geen stroom.
Zoals op de instructies heb ik 1 rail geïsoleerd en daar loopt de stroomvoorziening via de detector. Voor de andere rail komt het signal direct van de centrale. De detector krijgt netjes zijn stroom (ik heb dat nagemeten met de DCC meter) en het status lampje brand, maar op het blok is er geen stroom.
Klopt de instructie van ROCO niet en moet de geïsoleerde rails zowel op de bezetmelder en op de centrale worden aangesloten, of zie ik iets anders over het hoofd?


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Wim Ros »

Het staat er duidelijk in, dus doen wat er staat en niet je eigen wiel uitvinden, dat werkt toch niet.

detector x16.png
detector x16.png (126.59 KiB) 652 keer bekeken
Zoals het daar op dat plaatje staat moet het en als je alles goed aansluit werkt het.

En heb je de module verteld welke meldpunten hij moet doorgegeven. dus b.v. 1 t/m 16. Of 513 t/m 528


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim, zo heb ik het ook precies aangesloten. Ik vond het nog zo duidelijk en daarom ging ik ook voor deze detector.
Misschien dat er dan iets mis is met de detector zelf? Maar ik heb er twee en beide hebben hetzelfde gedrag, dus dat lijkt onwaarschijnlijk.
Er staat in de handleiding wel dat voor het programmeren je een magnetisch object moest gebruiken. Ik ging ervan uit dat een Lok op blok 1 zetten genoeg is en dat er in ieder geval een stroom verbinding moet zijn…..
Ik heb in de App wel blok 1 aangemaakt, ook op address 1. Wissels zijn nog niet aangesloten dus address 1 was nog niet in gebruik.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Wim Ros »

Wissel en locadressen staan helemaal los van terugmeld adressen. Het zijn 3 opzichzelfstaande gebieden.

R-Bus melder moet een adres hebben. De module moet weten welke melderadressen hij moet doorgeven.

Er zijn simpelere modules te koop voor minder geld.

Op blz 11 en blz 12 staat hoe en waarmee je de module moet configureren.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Sibbesuisje »

Dank je Wim, dan zal daar waarschijnlijk het probleem zitten. Ik ga er mee aan de gang!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Sibbesuisje »

Soms kan je jezelf wel eens voor de kop slaan. Nu is zo’n moment. Na verder onderzoek viel me op dat de instructie van Roco de bezetmelders op de P stroom zet. Ik had die van mij echter op N gezet. Dus dit omgegooid.
En ja hoor, nu rijd het!!! Alleen kwam ik hier een nieuw probleem tegen en dat is dat 1 wissel (peco electrofrog) kortsluiting geeft in de gebogen stand. Dus kan nog niet alle trajecten laten proefrijden. Dus er is nog zat te doen.

Bedankt voor de hulp om mij het weekend door te krijgen, echt super blij dat er nu eindelijk wat rijd :)


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Wim Ros »

Niet goed geisoleerd waarschijnlijk.

Groetjes.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Roco detector x16 vraagje

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Wim,
De kortsluiting al opgelost. Had het polarisatie draadjes op de bezetmelder aangesloten inplaats van de connectie met de juiste rails.ik had die draadjes bij het leggen al aangesloten zodat ik makkelijker puntstuk polarisatie kan toepassen later.

Dus nu is de baan rijdend! En kan het echte testrijden gaan beginnen. Alsnog een goed einde van het weekend 😀

Bedankt voor de hulp en het meedenken!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Plaats reactie